Ile informacji ?

1. Data: 2003-08-04 20:54:19

Temat: Ile informacji ?
Od: "MarCo" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ile informacji przeplywa poprzez poszczególne zmysły - wzroku, słuchu,
dotyku,smaku powonienia (bajtów)?
Marek

2. Data: 2003-08-04 21:53:02

Temat: Re: Ile informacji ?
Od: "Magister" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

hm no ja nie wiem , jak sie to na bajty przelicza, mózg chyba cyfrowym
tworem nie jest. ;)

3. Data: 2003-08-04 22:11:51

Od: "Norbert" <p...@n...gg> szukaj wiadomości tego autora

hehe, dobre.
Zauwaz co mozna tworzyc w wyobrazni, moj komp przy takich animacjach sie
tnie :)

--
Norbert
Minolta S414

4. Data: 2003-08-04 22:12:41

Od: sdh <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

MarCo wrote:

> Ile informacji przeplywa poprzez poszczególne zmysły - wzroku, słuchu,
> dotyku,smaku powonienia (bajtów)?
> Marek

od ch..

--
sdh

5. Data: 2003-08-05 07:53:10

Od: "Maciej G." <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

1)wzrok:
zakladajac ze oko ma rozdzielczosc 1280 na 1024 (bo przy tej rozdzielczosci
monitora nie widac juz pixeli), 32bity rozdzielczosci koloru (bo taka maja
karty grafiki... to dosc dziwne oszacowanie,hehehe) i przetwarza 25 obrazow
na sekunde (bo tyle polobrazow wyswietla telewizor i nie widac juz
migotania), no to w ciagu jednej sekundy przez nerw wzrokowy przeplywa mniej
wiecej 1280*1024*32*25=1048576000[bitow] informacji, czyli 125[MB]
(megabajtow). karta sieciowa do PCta ktorej teraz uzywam ma 100 megabitow na
sekunde, czyli tylko 8 razy mniej niz to co nam wyszlo.

2)sluch
zakladajac ze czlowiek slyszy dzwieki do 20[kHz], to minimalna czestotliwosc
"probkowania" (gdybysmy slyszeli "cyfrowo") musi wynosis 2*20[kHz]=40[kHz],
jesli slyszymy 24ro-bitowo to w ciagu jednej sekundy przez nerw sluchowy
przeplywa 40000*24=960000[bitow] informacji, czyli mniej wiecej 117[kB]
(kilobajtow) informacji. no, chyba ze mamy jakas kompresje ... hehehe.
przecietny discman przetwarza okolo 44.1[kB/sek] a jesli jest stereo to
88.2[kB/sek]

3)smak
nie mam pojecia :)

4)powonienie
patrz punkt 3

5)dotyk
przyjmujac ze dynamika czucia (stosunek najsilniejszego do najslabszego
wyczuwalnego nacisku) wynosi 10000 czyli 80[dB] (znowu jakies dziwne
oszacowanie, no ale coz...), czyli dotyk przetwarzamy powiedzmy 17to-bitowo,
i zakladajac, ze maksymalna czestotliwosc wyczuwanych wibracji wynosi
15[kHz] (ja wyczuwam palcami drgania membrany glosnika emitujacego dzwiek o
takiej czestotliwosci), to ilosc informacji z jednego receptora dotyku w
ciagu sekundy wynosi mniej wiecej 15000*17=255000 bitow , czyli okolo
32[kB/sek] (kilobajta na sekunde).

te oszacowania sa oczywiscie bardzo niepewne.

6. Data: 2003-08-05 09:55:16

Od: "Marcin" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maciej G."

> te oszacowania sa oczywiscie bardzo niepewne.

Chyba bardzo nieprawdopodobne;)

7. Data: 2003-08-05 10:12:52

Od: "Maciej G." <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Chyba bardzo nieprawdopodobne;)

bardzo nieprawdopodobne bo ... ? moze jakies przeslanki ktore kaza ci tak
sadzic ?

8. Data: 2003-08-05 12:13:09

Od: "olbik" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maciej G." <d...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:bgnnve$r1l$1@news.onet.pl...

> 3)smak
> nie mam pojecia :)

Rozróżniane są cztery podstawowe smaki: słony, gorzki, słodki i kwaśny, choć
jest i piąty - odkryty niedawno w Japonii - nazwany umami. Zatem paleta
smakow sklada sie z 5 elementow. Zalozmy, ze kazdy smak moze miec wartosc od
0 do 255 (jezyk 8bitowy, choc smakosze maja jezyki 16 a nawet 24bitowe).
Czestotliwosc odswiezania smaku bywa bardzo rozna (najczesciej dluga) i
zalezna od poprzednich wartosci smaku (taki czosnek na przyklad mozna czuc
jeszcze kilka kodzin po zjedzeniu). Zatem wzor na nia jest bardzo zlozony i
bez rachunku rozniczkowego sie nie da.

pzdr olbik :)

9. Data: 2003-08-05 18:28:44

Od: "MarCo" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "olbik" <l...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> jeszcze kilka kodzin po zjedzeniu). Zatem wzor na nia jest bardzo zlozony

Dzieki za wszelki informacje

10. Data: 2003-08-05 21:26:13

Od: "BarBarella" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> takiej czestotliwosci), to ilosc informacji z jednego receptora dotyku w
> ciagu sekundy wynosi mniej wiecej 15000*17=255000 bitow , czyli okolo

Rewelacja - dawno czegoś tak fajnego nie przeczytałam!! Chociaż uważam że te
obliczenia są na korzyść komputera!
Pomyśleć że my odbieramy te informacje na raz ze wszystkich zmysłów!!

Macieju czy mogę Twoje obliczenia użyć do celów dydaktycznych?
pozdrawiam
barbarella

Problem włosami
Spaaać..