Jak miłość próbuje wytłumaczyć psychologia?

1. Data: 2002-03-08 18:14:27

Temat: Jak miłość próbuje wytłumaczyć psychologia?
Od: "-- Vilfor Maguard --" <m...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Oto co znalazlem w sieci...

"Psychologowie społeczni uważają, że "... definicja miłości powinna ujmować
ją w całej złożoności - zawierać pojęcie zarówno namiętności, oszołomienia,
jak i głębokiego i długotrwałego zaangażowania." Rozróżniają oni także dwa
rodzaje miłości: miłość braterską i miłość erotyczną. Miłość braterska to
uczucie zaangażowania, bliskości w stosunku do drugiego człowieka, ale z
założeniem, że nie towarzyszy jej namiętność czy pobudzenie fizyczne. Może
być ona charakterystyczna dla związków nieseksualnych (np. przyjaźń) lub być
jednym z komponentów, towarzyszyć związkowi seksualnemu. Miłość erotyczna to
"...intensywna tęsknota za drugą osobą." Łączy się z odczuwaniem ogromnego
spełnienia i ekstazy gdy jest odwzajemniona i z ogromnym rozżaleniem, gdy
druga osoba nie odwzajemnia uczucia. Ten rodzaj miłości charakteryzuje się
także przeżywaniem pobudzenia fizycznego np. na myśl o obiekcie uczucia.
Wyróżnia się także miłość namiętną, która charakteryzuje się
niekontrolowanymi myślami, intensywnym uczuciem oraz jawnym zachowaniem w
stosunku do obiektu miłości.
Robert J. Sternberg natomiast wyróżnił trzy zasadnicze składniki miłości :
intymność, namiętność, zaangażowanie. Na intymność składają się takie
uczucia i działania, które wywołują przywiązanie, bliskość, wzajemną
zależność partnerów od siebie. Intymność jest zbiorem przeżyć
charakterystycznych dla miłości, których odczuwanie nie zależy od partnera w
kierunku którego są kierowane, ale mogą różnić się intensywnością
odczuwania.
Namiętność jest "... konstelacją silnych emocji zarówno pozytywnych (
zachwyt, tkliwość, pożądanie, radość), jak i negatywnych (ból, niepokój,
tęsknota ) , często z mocno uwydatnionym pobudzeniem fizjologicznym. Emocjom
tym towarzyszy bardzo silna motywacja do maksymalnego połączenia się z
partnerem." Obok pragnienia erotycznego, które jest dominującym elementem
namiętności w grę wchodzi także tutaj poczucie potrzeby
samourzeczywistnienia, odnalezienia sensu życia, dowartościowania własnej
osoby. Namiętność jest nie tylko darem natury ale także darem kultury,
ponieważ żeby ją przeżywać należy wychowywać się w kulturze wyznającej ideał
miłości romantycznej.
Zaangażowanie to "...decyzje, myśli, uczucia i działania ukierunkowane na
przekształcanie relacji miłosnej w trwały związek oraz na utrzymaniu tego
związku pomimo występowania różnych przeszkód." Jest ono zazwyczaj wynikiem
świadomej decyzji jaką podejmują partnerzy decydując się być ze sobą. Jest
ono uczuciem, którego zanik może bardzo szybko zakończyć związek, podczas
gdy zanik intymności lub namiętności może jedynie zmienić charakter związku.
Istnieją także etapy rozwoju związku miłosnego, które następują w pewnej
naturalnej kolejności (choć nie zawsze ona obowiązuje) i różnią się
nasileniem i występowaniem intymności, namiętności, zaangażowania. Pierwszy
etap to "zakochanie" - dominuje w nim namiętność, która pojawia się
najszybciej i najintensywniej. Drugi etap to "romantyczne początki" -
następuje w nim rozwój intymności, który jest naturalną konsekwencją
zbliżania się osób do siebie. Jest to etap bardzo przyjemny " (...)
połączenie gwałtownych rozkoszy namiętności z łagodnymi znakami intymności".
Trzecim etapem jest "związek kompletny" gdzie obok intymności i namiętności
pojawia się decyzja o zaangażowaniu i utrwaleniu związku ; staje się on
podstawą do zawarcia związku małżeńskiego, do podjęcia decyzji na całe
życie. Jest to najbardziej zadowalająca faza związku.
Następnym etapem jest "związek przyjacielski", którego główną cechą jest
stopniowy zanik znaczenia namiętności w związku. Oparta na intymności i
zaangażowaniu miłość przyjacielska jest najdłuższą z faz udanego i
zadowalającego związku.
Ostatnią fazą związku jest związek pusty, gdzie zanika intymność, brak już
wzajemnego zaangażowania, co może być spowodowane egoizmem , zdradą
nietolerancją. Zanik intymności pociąga za sobą zanik zaangażowania, czyli
głównego czynnika podtrzymującego związek.
Jest to ogromny skrót tego co na temat miłości uważają psycholodzy. Każdy z
nas rozumie ją i tak po swojemu ale najważniejsze jest to, że miłość to
najpiękniejsze uczucie na świecie. Dlatego życzmy sobie w życiu jak
najwięcej tego piękna."

1. Data: 2002-03-08 23:56:25

Temat: Re: Jak miłość próbuje wytłumaczyć psychologia?
Od: "spider" <s...@e...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

A czy to nie jest streszczenie 'Psychologii milosci'?

--
spider.
s...@p...bydg.pl

1. Data: 2002-03-09 15:21:41

Od: "-- Vilfor Maguard --" <m...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "spider" <s...@e...gda.pl> napisał w wiadomości

> A czy to nie jest streszczenie 'Psychologii milosci'?
Hmmm, nie wiem, na stronie na ktorej to znalazlem nie podano autorstwa...

1. Data: 2002-03-09 18:09:08

Od: "Forgoth" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeszcze jest pewna odmiana milosci erotycznej - platoniczna. Jednak to
prawdziwa katorga dla czlowieka i powstaje najczesciej wtedy gdy czlowiek
zakochany zle zinterpretuje sytuacje i bedzie przez pewien czas zyl w
przedswiadczeniu ze jest to milosc odwzajemniona. Taka sytuacje najczesciej
wykorzystuja ludzie zyjacy w socjopatii.

1. Data: 2002-03-09 18:20:32

Od: "Forgoth" <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Z innego punktu widzenia to reakcje chemiczne zachodzace w organizmie ktore
wywieraja trwaly, badz nie trwaly wplyw na nasza psychike.

Piotr M.

1. Data: 2002-03-09 18:52:31

Od: "ika zuzeloth" <i...@i...ciach.pl> szukaj wiadomości tego autora

Forgoth <p...@g...pl> ........

[ciach]
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
polecam, a szczególnie rozdział 'Pisanie listów jako takie'.
(choćby dlatego, że nie wszystkie programy mają wątkowanie)

mspanc!! ;/

--
ika - umop apisdn

1. Data: 2002-03-10 14:39:35

Od: "Melisa" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik spider <s...@e...gda.pl>:
> A czy to nie jest streszczenie 'Psychologii milosci'?

Mialam takie samo wrazenie :) Szczegolnie po tym podziale na etapy milosci.
Tak czy siak warto przeczytac Wojciszke.

Melisa

Wskaźniki rozwoju...
Rodziny... homoseksualne
OT. Noc z Agnieszką Osiecką w Trójce