Jak się nazywa

11. Data: 2008-05-14 08:11:20

Temat: Re: Jak się nazywa
Od: "Panslavista" <p...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

news:g0e0tj$fg3$2@news.albasani.net...

> Też taki chciałabym kupić, ale dałam 500 zł na Caritas i chcę jeszcze dać
> na fundację tvn, więc muszę zacisnąć pasa do wypłaty męża w czerwcu.

Musiałaś sporo nagrzeszyć skoro chcesz zakupić odpust / ekspiację.
A Jezus powiedział: GODZI SIĘ DOBRZE CZYNIĆ.

12. Data: 2008-05-14 08:12:06

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 14 May 2008 10:11:20 +0200, Panslavista napisał(a):

> Musiała? sporo nagrzeszyć skoro chcesz zakupić odpust / ekspiację.
> A Jezus powiedział: GODZI SIĘ DOBRZE CZYNIĆ.

Zdaje się, że będę musiała Cię wrzucić do KF, ponieważ zmuszasz mnie do
czytania swoich odpowiedzi dla podszywka, a to mnie denerwuje. Ja lubię
mieć dobry humor.
Tak trudno spojrzeć w Oryginal Message na pierwszą linijkę?

--
XL wiosenna :-)

Mój serwer to news.gazeta.pl (bez przekierowań przez inne), email
i...@g...pl., podany także w nagłówku.

13. Data: 2008-05-14 08:13:24

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 14 May 2008 10:11:20 +0200, Panslavista napisał(a):

> Musiałaś sporo nagrzeszyć skoro chcesz zakupić

"Zakupić" to rusycyzm, nie możesz po polsku "kupić" czegoś?

14. Data: 2008-05-14 09:19:45

Od: Władysław Łoś <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <8p69088qrfat$.1dfn97q780w5c$.dlg@40tude.net>,
Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> "Zakupić" to rusycyzm, nie możesz po polsku "kupić" czegoś?

A jaki jest jego rosyjski źródłosłów?

I co powiesz na to:

Zakupują od nich z okolic frukta i mają stąd korzyść znaczną. (Krasicki,
Podstoli)

Zaczął mówić [...] o placach, które państwo Niechcicowie zakupili w
Kalińcu (chyba wiesz z czego i kogo to cytat).

Władysław

15. Data: 2008-05-14 10:44:27

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 14 May 2008 11:19:45 +0200, Władysław Łoś napisał(a):

> A jaki jest jego rosyjski źródłosłów?

pakupit'

> [...]
>
> Zaczął mówić [...] o placach, które państwo Niechcicowie zakupili w
> Kalińcu (chyba wiesz z czego i kogo to cytat).

No skąd, nie wiem, powiedz ;-P

Otóż forma "zakupić", dopuszczalna co prawda, powinna być używana do
wyrażenia bardziej monumentalnych żtp. transakcji, niż np. kupno sitka czy
lakieru do paznokci. Toteż w zacytowanych przez Ciebie fragmentach nie ma
mowy o kupowaniu pojedynczego przedmiotu małej wagi, lecz o transakcjach
handlowych większego formatu (place) lub handlowym zjawisku długotrwałym
(kontraktacja owoców z okolic).

Tak, że np. zwrot "Zakupiłam piekny kawałek schabu; co z niego zrobić
dobrego?" jest nieco śmieszny, choć językowo poprawny.

16. Data: 2008-05-14 11:07:34

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 14 Maj, 12:44, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> [...]
>
> --
> XL wiosenna :-)
>
> Mój serwer to news.gazeta.pl (bez przekierowań przez inne), email

He..he, poszedłem do sklepu po marchewkę i przyniosłem mój ZAKUP do
domu - nie ma w tym nic monumentalnego, chocby był ato tylko guma do
żucia lub mydło.
Języki słowiańskie są sobie nie dość, że bliskie, to i przekrywaja się
swoimi zasobami słów.
Matematycznie - zbiory mają duże części wspólne...

17. Data: 2008-05-14 11:13:21

Od: Władysław Łoś <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <esdnlg9um91j$.aqzjsytz12gn.dlg@40tude.net>,
Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> pakupit'

Chyba sam nie wierzysz, że rosyjskie "pokupit'" jest źródłosłowem
polskiego "zakupić".

W takim razie "zakup" i "zakupy" pochodziłyby od "pokup" i "pokupki"?

> [...]
>
> Tak, że np. zwrot "Zakupiłam piekny kawałek schabu; co z niego zrobić
> dobrego?" jest nieco śmieszny, choć językowo poprawny.

Przyznam, ze stylistycznie rażący, ale czysto polski.

Władysław

18. Data: 2008-05-14 11:16:27

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 14 Maj, 10:12, Ikselka <i...@g...pl> wrote:
> Dnia Wed, 14 May 2008 10:11:20 +0200, Panslavista napisaů(a):

> Zdaje sić, ýe bćdć musiaůa Cić wrzuciă do KF, poniewaý zmuszasz mnie do
> czytania swoich odpowiedzi dla podszywka, a to mnie denerwuje. Ja lubić
> mieă dobry humor.
> Tak trudno spojrzeă w Oryginal Message na pierwszŕ linijkć?
>
> --
> XL wiosenna :-)
>
> Mój serwer to news.gazeta.pl (bez przekierowań przez inne), email
> i...@g...pl., podany takýe w nagůówku.

Przestanę do Ciebie całkiem pisać, skoro zabawy wasze (GWniane) idą
przez albasani.net - faktycznie gramy w różnych tonacjach, ja w
molowej z septymami i nonami, a Ty w dur. A sitko do mąki mam
drewniane, cukier przesiewam większym lub mniejszym sitkiem do
herbaty, lub przez mały, a gęsty plastikowy cedzak. Nie będe pomnażał
bytów w szufladach i nie imponuje mi ani duża kasa, ani blichtr
pozłotki.

19. Data: 2008-05-14 11:17:36

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 14 May 2008 04:07:34 -0700 (PDT), Panslavista napisał(a):

> He..he, poszedłem do sklepu po marchewkę i przyniosłem mój ZAKUP do
> domu - nie ma w tym nic monumentalnego, chocby był ato tylko guma do
> żucia lub mydło.

Czyli ZAKUPIŁEŚ pół kg marchewki.
Pewnie za chwilę ODŻYWISZ SIĘ nią, zamiast ją po prostu zjeść :-)
:-D

20. Data: 2008-05-14 12:57:09

Od: Panslavista <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 14 Maj, 13:17, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> --
> XL wiosenna :-)
>
> Mój serwer to news.gazeta.pl (bez przekierowań przez inne), email

Na złość łosiom - dokonam konsumpcji.

Mój plemnik...
Sos do brokułów taki jak w Ikei
[allegro] nowiutka chłodziarko-zamrażarka okazyjnie
KIDNAPEROM
Petro się zintensyfikował