Jezuita papieżem Franciszkiem

171. Data: 2013-03-15 20:39:09

Temat: Re: Jezuita papieżem Franciszkiem
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 15 Mar 2013 12:12:41 -0700 (PDT), m...@g...com
napisał(a):

> [...]
.googlegroups.com...

> Co za problem uzywac stopery do uszu lub ochraniacze sluchawkowe?
> Tak samo jak w lokalizacjach pobliskich do kosciolow...lub sie wyprowadzic ;P

Tudzież wogle z miasta! Hajda na pustynię!
--
XL

172. Data: 2013-03-15 21:11:35

Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "olo" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "Chiron"

> Źle cię do epizodu BHP-ca przygotowali.
> Bolą fony, niby zależą od decybeli ale nie wprost.
> http://www.sengpielaudio.com/Acoustics226-2003.pdf

Ależ dobrze. Hałas jest odczuciem subiektywnym. Dość dobrze odzwierciedla go
stopień ciśnienia akustycznego- wyrażonego w decybelach. Co ważne- łatwo
można go zmierzyć. Fon odzwierciedla natężenie hałasu dla 1kHz - czyli
najlepiej słyszalnej częstotliwości. Jednak oczywiście jeśli chcemy
dokładniej określić szkodliwość hałasu w danym miejscu- musimy brać pod
uwagę częstotliwość- nawet tę niesłyszalną. Poddźwięki szczególnie
utrzymujące się przez jakiś czas- dłuższy- na ten przykład powodują bardzo
silne rozdrażnienie. O ile pamiętam- nawet niewielki poddźwięk (o niewielkim
ciśnieniu) i częstotliwości ok.7Hz- czyli rezonacyjnej z sercem- może serce
zatrzymać. Ostatnio badania hałasu (choć niesłyszalnego) w zakresie tym
własnie stały się modne- dzięki rozpowszechnieniu wiatraków. Kolejny
czynnik- to długość trwania. Jeszcze inny- czy jednostajny, monotonny- czy
też zmienny- samą zmiennością potrafiący wywołać rozdrażnienie.
Także jest wiele czynników składających się na hałas- i jak czytam- do dziś
najbardziej rozpowszechnionym jest po prostu pomiar ciśnienia dźwięku
(popularne decybele).
Aha- jak sprawdziłem- autorzy za hałas najczęściej przyjmują dźwięk
słyszalny- mnie uczono, ze to wszelkie niepożądane dźwięki (więc też infra i
ultra)- no ale to kwestia tylko pewnej konwencji.

> Miasta hałasują raczej w dolnym zakresie słyszalnego widma, no chyba że
> mają syreny albo dzwony :)

No tu pozwolę się nie zgodzić wcale. Albo prawie wcale. No bo o ile syrena
rzeczywiście ma wysoki dźwięk, o tyle dzwon- im większy tym wyższy dźwięk.
Przecież "wyższy" czy "niższy" to tak naprawdę długość fali. Dzwon kościelny
to w takim razie niski dźwięk.
Jesli chodzi o hałas miasta- to z całą pewnością tramwaje generują całą masę
wysokich dźwięków.
--
Demokracja to rządy osłów, prowadzonych przez hieny
Arystoteles

--

Chiron

173. Data: 2013-03-17 11:36:03

Od: "olo" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Chiron"

>Ależ dobrze. Hałas jest odczuciem subiektywnym. Dość dobrze odzwierciedla
>go stopień ciśnienia akustycznego- wyrażonego w decybelach. Co ważne- łatwo
>można go zmierzyć.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Granice_s%C5%82yszalno%
C5%9Bci

Z rysunku po prawej widać, ze próg bólu rożni się, w zależności od
częstotliwości o ok. 40dB.
Tylko ktoś wyjątkowo nie przykładający wagi do pomiaru, może powiedzieć ze
różnica
wielkości mierzonej o 1 000 000% "dość dobrze odzwierciedla".

pzdr
olo

174. Data: 2013-03-17 12:14:34

Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
C5%9Bci

> Z rysunku po prawej widać, ze próg bólu rożni się, w zależności od

Ależ to oczywiste. Olo- nie mam zamiaru tu kręcić flejma. Piszemy cały czas
o subiektywnym odczuwaniu bólu spowodowanego hałasem. Nawet sam wspomniałem
o innych czynnikach, które są dla człowieka groźne- podając np poddźwięk o
bardzo małym natężeniu i częstotliwości zbliżonej do rytmu ludzkiego serca-
tu szkodliwość określa się zupełnie inaczej. Jednak piszemy o sytuacji
typowej- ktoś skarży się na typowy hałas- przychodzi człowiek z prostym
przyrządem, decybelomierzem- i stwierdza: jest 118dB- wywołane przez dzwony.
Dzwonów jest kilka- każdy ma inną częstotliwość. No ale te 118dB przyjmujemy
za groźne dla zdrowia ludzkiego. Wystarczy. Jak komuś mało- no to
szczegółowo może mierzyć inne parametry- głośność, częstość pojawiania się
dźwięku, zawartość niskich, draźniących tonów, etc. Ze swojej praktyki-
chodziliśmy po halach fabrycznych- i mierzyliśmy jedynie ile tam jest
decybeli, i jak długo jaki hałas się utrzymuje. To było podstawą do dalszych
działań (wytłumienia, przekwalifikowanie stanowiska pracy, etc).

> Tylko ktoś wyjątkowo nie przykładający wagi do pomiaru, może powiedzieć ze
> różnica
> wielkości mierzonej o 1 000 000% "dość dobrze odzwierciedla".

IMO- przesadziłeś:-). Wprawdzie rzeczytwiście te wielkości bezwzględnie tyle
się różnią- ale dla człowieka tak nie jest. Po to mierzymy w skali
logarytmicznej dziesiętnej, bo subiektywnie człowiek tak to odczuwa-
logarytmicznie.

175. Data: 2013-03-17 12:21:06

Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Może jeszcze dodam, że gdybyśmy np pisali o człowieku i pH środowiska- to
oczywiście spierał bym się o 0,02pH. Nawet tysięczne części potrafią
znaczyć. Wtedy pewno byś to zaakceptował. Jednak jeśli chodzi o dźwięk i
badanie jego wpływu na człowieka- taki pomiar uważam za zasadny (każdy
dokładniejszy jest o wiele droższy, a najczęściej niewiele nowego wnosi).
Piszę o tym, bo wydaje mi się, że masz rzeczywiście w sobie dużo
matematycznego podejścia do świata. I własnie to po prostu chciałem
zaakcentować- jeśli Cię to nie gniewa:-). Wiesz- matematyk stanie przed
problemem, i np udowodni, że wręcz tego się nie da zrobić. Fizyk
pokombinuje, i zrobi:-). No choćby taką funkcję jak impuls Diraca. Ba! I
nawet pochodną z tego policzy!:-)

176. Data: 2013-03-20 12:31:24

Od: "olo" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Chiron"

C5%9Bci

>Ależ to oczywiste. Olo- nie mam zamiaru tu kręcić flejma. Piszemy cały czas
>o subiektywnym odczuwaniu bólu spowodowanego hałasem.
Skoro mamy zaprzestać flejma to twoje:
[...]
No nie:-)....Wiesz- mam za sobą epizod BHPowca w firmie- i pamiętam, że
powyżej 90 dB to granica bólu- dolna. Górna- 110dB.
[...]
szacunki są zupełnie niepoprawne :)

>Nawet sam wspomniałem o innych czynnikach, które są dla człowieka groźne-
>podając np poddźwięk o bardzo małym natężeniu i częstotliwości zbliżonej do
>rytmu ludzkiego serca-

Również nie komentowałem ponieważ:
[...]
O ile pamiętam- nawet niewielki poddźwięk (o niewielkim
ciśnieniu) i częstotliwości ok.7Hz- czyli rezonacyjnej z sercem- może serce
zatrzymać.
[...]
AFAIK, serce ludzi nie jest narządem rezonacyjnym, a jeżeli miała to być
częstotliwość
rezonansowa, to 7 Hz daje tętno ok. 420/min czyli czyli ponad dwukrotnie
więcej
niż może osiągnąć u niewytrenowanego 20-latka.
Jeżeli jednak znajdziesz jakieś źródło takiej rewelacji to chętnie się z nim
zapoznam.

> No ale te 118dB przyjmujemy za groźne dla zdrowia ludzkiego.

Bo jest, szczególnie zdając sobie sprawę z widma dźwięków w jakim dzwony
hałasują.
Tylko twojemu cytowanemu powyżej uproszczeniu tylko krok do opinii, że to
porównywalne z hałasem pochodzącym od trzech zmywarek.

pzdr
olo

177. Data: 2013-03-21 09:06:32

Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> niż może osiągnąć u niewytrenowanego 20-latka.
> Jeżeli jednak znajdziesz jakieś źródło takiej rewelacji to chętnie się z
Oczywiście- nie upieram się przy tych 7Hz- może pamięć zawodzi. Jednak
pamiętam wałkowanie tematu: góry, wklęśnięcie, wspinający się człowiek.
Wyobraź sobie: wisi ktoś na linie opuszczonej z góry, przd nim wklęśnięcie.
Może się tak zdarzyć (i zdarzało się), że w skutek jakiegoś źródła dźwięku-
dźwięk wpadał do takiego wgłębienia, zmieiała się długość fali na
poddźwiękową (zależna od kształtu wgłębienia)- i wytwarzała się między
człowiekiem a tym wgłębieniem fala stojąca poddźwiękowa, która potrafiła
nawet zatrzymać serce. Wprawdzie na sekundy- ale przecież to wystarcza do
utraty przytomności. Tyle z kursu BHP.

178. Data: 2013-03-21 10:22:36

Od: "Ghost" <g...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Chiron" <e...@o...eu> napisał w wiadomości

> dźwięk wpadał do takiego wgłębienia, zmieiała się długość fali na
> poddźwiękową

chironmancka fizyka

179. Data: 2013-03-21 12:02:36

Od: "olo" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Chiron"
>Wprawdzie na sekundy- ale przecież to wystarcza do utraty przytomności.
Utrata przytomności z powodu niedotlenienia mózgu występuję po co najmniej
kilkunastu sekundach, nie chce mi się szukać publikacji medycznych, ale
skoro mówimy o doświadczeniach osobistych, to doświadczyłem podczas
treningów judo.

> Tyle z kursu BHP.

Dżizusie, kiedyś na tych kursach uczyli że porażonego piorunem należy
zakopać w ziemi. Wykładowca chyba z tamtej szkoły i epoki ci się trafił.

pzdr
olo

pytanko
Globek - pytanie o seksualnosc
Papież abdykował bo został skazany na 25 lat więzienia za ludobójstwo
Kaplica Sykstyńska.
Dlaczego tak jest?