Kamienie a nie pierniki!

1. Data: 2003-11-19 14:52:44

Temat: Kamienie a nie pierniki!
Od: "Aguś" <t...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dlaczego od lat pierniczki wychodzą twarde jak kamien? Ja bardzo proszę o
pomoc, bo juz w te święta to nikt z bliskich nawet na nie nie spojrzy. Samo
pieczenie pierniczków jest wielką przyjemnością, zwłaszcza z dziecmi, gdy
zimno na dworze...ach. Ale potem miło byłoby zjeść je, a tu prosze! W czym
problem? W grubości po rozwałkowaniu? W długości pieczenia? W temp.
piekarnika? Bo raczej nie w przepisach, skoro od wielu lat zmieniam je, w
nadziei, że tym razem będą mieciutkie, albo choć lekko chrupiące a tu z roku
na rok kamloty! Tylko na choinkę sie nadają;-) Pomózcie, czas nagli.
Pozdr Aguś

1. Data: 2003-11-19 15:44:41

Temat: Re: Kamienie a nie pierniki!
Od: "Kinga Macyszyn" <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zerknij kilka (naście) postów niżej, 17.11 podałam kilka przepisów na
pierniki, może te będą dobre?
Piszę "może", bo ja pierniczków w życiu nigdy nie robiłam :)

--
KingAM

"things are not always as they seem to be"
* al pacino* recruit*

1. Data: 2003-11-19 18:36:36

Od: "Kszost" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
roku
> na rok kamloty! Tylko na choinkę sie nadają;-) Pomózcie, czas nagli.

Witam,

Pierniczki robiłam raz w życiu. Zgodnie z przepisem zrobiłam je 2 tygodnie
przed świętami i zamknęłam szczelenie, żeby skruszały. Po tym czasie w
dalszym ciągu były jak kamienie, ale pomyślałam, że przecież ich nie wyrzucę
więc zrobiłam lukier i ozdobiłam je. Widocznie od lukru nabrały wilgoci i
zrobiły się mięciutkie i pyszne. Tak więc polecam lukrowanie - może twoim
pierniczkom też pomoże :-)

Pozdrawiam
Kasia S.

1. Data: 2003-11-19 18:40:13

Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2003-11-19 19:36:36 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *Kszost* skreślił te oto słowa:

> [...]
> zrobiły się mięciutkie i pyszne. Tak więc polecam lukrowanie - może twoim

Moje w zeszlym roku tez lukier pomogl :) wiec ten patent dziala.

--
Lia GG 1516512 ICQ 166035154 JID i...@h...pl

1. Data: 2003-11-19 21:12:25

Od: "Marta Kamińska" <m...@m...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aguś" <t...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
roku
> na rok kamloty! Tylko na choinkę sie nadają;-) Pomózcie, czas nagli.

Ja od kilku lat robie wg tego samego przepisu, zawsze wychodza pyszne,
alemusza polezec w zamknietym pojemniku, jak to z piernikami bywa.
W zeszlym roku, dodatkowo skorzystalam z rady walkie i wrzucilm do pojemnika
polowki pomaranczy, pierniki nabraly fajnego aromatu przy okazji, do innych
pojemnikow wpakowalam polowki jablka, pierniki wyciagnely z nich cala wilgoc
i byly bardzo miekkie. A przepis taki:

Pierniczki caluski:
10 dkg miodu
1 plaska lyzeczka przyprawy do piernika
1 lyzka goracej wody do miodu
30 dkg maki
3 dkg tluszczu
8 czubatych lyzeczek cukru
1 duze jajko
2 plaskie lyzeczki sody oczyszczonej
2 lyzki wody przegotowanej do sody
(dodaje jeszcze kakao zeby pierniki nabraly ladnego koloru - i smaku;) )
jajko do posmarowania piernikow

miod zrumienic z przyprawa piernikowa (bedzie bardzo mocno pachnial w calym
domu :))) ) odstawic, dodac lyzke goracej wody i ostudzic. do maki dodac
tluszcz posiekac nozem,wymieszac z cukrem,zrobi dolek, dodac jajko,
ostudzony miod, rozpuszczona w wodzie sode i ugniesc ciasto na jednolita
gladka mase. Wyrobione ciasto odstawic w chlodne miejsce na pol godziny
(mozna zrobic dzien wczesniej, ale przykryc dobrze, zeby nie wyschlo).
Walkowac na grubosc ok 0,5 cm, wykrawac foremkami piernikowymi ;).
Na blaszke klade papier dopieczenia (nie folie) i ukladam pierniczki,
wyrastaja troszke, wiec male przerwy trzeba zrobic pomiedzy nimi. Pierniczki
posmarowac jajkiem (zoltko pomieszane z odrobina mleka). Piec ok 10-12 min w
temp 150 stopni (az uzyskaja sliczny kasztanowy kolor) - jesli da sie za
wysoka temperature, moga nie wyrosnac.

Osobiscie pierniki robie z 3 - 4 porcji, w koncu trzeba cala rodzine
obdzielic;)
Cala zabawa jest przy ozdabianiu ich. Kiedys polewalam domowa polewa, ale za
duzoz tym babrania,teraz od kilku lat uzywam gotowych polew w roznych
smakach ,najbardzoej lubie, biala, mleczna, orzechowa, i z ciemnej
czekolady, w tym roku wyprobuje jeszcze chyba rumowa, zobaczymy co z tego
wyjdzie. Jak ktos ma dzieci, to fajna zabawa jest z kolorowymi "flamastrami"
do dekorowania. Takich cos jaklukrowe, czy cos. Mozna je przed wlozeniem
dopiekarnika pozypac migdalami,kawalkami orzechow.

I jak mowie, jeszcze sienie zdarzylo,zeby nie wyszly (puk puk puk w
niemalowane) :)
A w przyszlym tygodniu zabieram sie za piernik, zogromna iloscia mielonych
drobno orzechow wloskich. Bedzie lezal, jak co roku i dojrzewal do wigilii.
Oby tylko, jak rok temu, po 20 minutach pieczenia, niewylaczylipradu (mam
kuchenke elektryczna) - piernik dokanczal sie piec po 40 czy 50 minutach,
upiekl sie, nawet zmiekl, choc nie tak jak powinien, ale sam przepis jest
tak fantastyczny, ze nawet gdyby sie nie upiekl jak trzeba, bylby wyborny.

ufffff to juz koniec ;)

Marta

1. Data: 2003-11-20 09:03:05

Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zimno na dworze...ach. Ale potem miło byłoby zjeść je, a tu prosze! W czym
> problem? W grubości po rozwałkowaniu? W długości pieczenia? W temp.

mi tez na poczatku wychodzily kamienie. ale sie nie zrazalam bo uparta
jestem i doszlam do nastepujacych wnioskow:
1. nie walkowac za cienko - bo wyjda kuche ciasteczka a nie pierniczki -
tak 0.5 cm minimum
2. nie zrumienic na milosc boska za bardzo - po pierwsze staja sie gorzkawe
a po drugie twardnieja wlasnie. upieczone maja byc zlote i miekkie, dlatego
trzeba ostroznie zdejmowac
3. odrobina soli do ciasta sprawia, ze jest ono elastyczniejsze - latwiej je
wyrobic i nie trzeba za duzo maki dosypywac, przez co pierniczki twardsze
sie robia
4. lepiej piec w wyzszej temp krocej, niz w nizszej dluzej - bo wysychaja. u
mnie najlepiej sie sprawdza pieczenie w 180 st z termoobiegiem ok. 10, 12
minut

w tym roku upieklam juz na swieta pierniczki z 3 przepisow rozniacych sie od
siebie glownie iloscia miodu i cukru (kazda porcja na 0,5 kg maki). teraz
leza w pudelkach i czekaja na swieta. kazdy rodzaj powykrawalam inna foremka
zebym mogla je odroznic. w okolicy swiat dokonamy degustacji, ktore
najlepsze.

pzdr
marta

1. Data: 2003-11-20 09:55:22

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zrobiły się mięciutkie i pyszne. Tak więc polecam lukrowanie - może twoim

moje nigdy nie są kamolami, ale ja je lukruję w stanie ciepłym.

Waldek

1. Data: 2003-11-20 11:33:41

Od: "Małgosia" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

. A przepis taki:

> Pierniczki caluski:
> [...]

A jaki tłuszcz? Mozna wiedzieć?
Dzięki.

1. Data: 2003-11-20 19:46:45

Od: "Marta Kamińska" <m...@m...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Małgosia" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> . A przepis taki:

> A jaki tłuszcz? Mozna wiedzieć?

maslo dodaje, lub jak kto woli, margaryne i takie i takie dobre

Marta

karkówka
crema catalana
Bez miesa!