Karpatka

1. Data: 2001-07-22 18:23:31

Temat: Karpatka
Od: Paul Ř <m...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Moze ktos z panstwa poda mi przepis na karpatke typowo swojej roboty
bez kupowania gotowych torebek ze sklepu Mieszkam w Holandii dlatego
te gotowe torebki z ciastem i kremem sa mi nie dostepne Chce sama
absolutnie zrobic od a do z Czy moge liczyc na panstwa pomoc ? Moj
przyjaciel uwielbia to ciasto Raz zrobilam mu wlasnie z tych torebek
Byl wniebowziety Pomyslalam wiec nastepnym razem zdam sie wylacznie
na siebie Czekam na odzew Z gory serdeczne dzieki

Dorota
--------------------
Paul Ř
NL - the Netherlands

1. Data: 2001-07-22 20:45:15

Temat: Re: Karpatka
Od: "MaF" <m...@a...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paul Ř" <m...@b...com> napisał w wiadomości
> [...]
> Byl wniebowziety Pomyslalam wiec nastepnym razem zdam sie wylacznie
> na siebie Czekam na odzew Z gory serdeczne dzieki

Witam
Karpatka to - kwadratowe ciastka sporządzone z dwoch rodzajow ciasta: blat z
ciasta kruchego posmarowanego marmolada i kremem przykrywa sie pofalowanym
blatem z ciasta parzonego.
To definicja z ksiazki w ktorej mozna znalezc wszystko /Leksykon sztuki
kulinarnej/. Czesto z niej korzystam. Co do karpatki - kiedyc kupilem gotowy
produkt, ale okazalo sie, ze to jest to tylko krem w proszku, wiec zrobilem
ciasto parzone, przekroilem posmarowalem kremem- wspaniale.
Teraz podam przepisy na skladniki karpatki.
Ciasto kruche: wykonuje sie przez polaczenie w jednolita mase trzech
zasadniczych skladnikow: maki, tluszczu i cukru w proporcji 3:2:1 czesci
wagowych. Oprocz tych skladnikow mozna dodawac rowniez jajka i smietane lub
mleko w odpowiednich ilosciach. /ja rozumiem to zawsze tak zeby otrzymac
odpowiednia konsystencje/. Istotne znaczenie dla jego jakosci ma temperatura
skladnikow ktora powinna sie wachac 19-25 st C.; bardzo wskazane jest
ochlodzenie ciasta tuz po jego wykonaniu. Rozwalkowane platy ciasta przenosi
sie na walku na blache i dziurkuje jego powierzchnie, aby w czasie pieczenia
ulotnily sie gazy CO2 i amoniaku /nie pamietam wzoru chyba NH3/ Temperatura
pieczenia 200st.C
Ciasto parzone-ptysiowe: do wrzacej osolonej wody dodac tluszcz /maslo,
margaryna/, wsypac make i trzymajac na malym ogniu mieszac aby nie powstaly
grudki /oczywiscie ilosc skladnikow jak mowilem -do konsystencji na oko/.
gdy masa odpowiednio zgestnieje i odchodzi od scian naczynia /3-5min.
gotowania/ zdjac je z ognia, ostudzic i ucierajac mase przez caly czas
dodawac pojedynczo jajka /ja dodalbym 3-4/.Piec 30 min. w temp. 180-200st.C
Krem: maslo, jajka i cukier plus dodatki smakowe/czekolada, kawa, sok z
cytryny/
lub maslo, mleko, jajka, maka - krem smietankowy.
Dlugie co?
Kremu nigdy nie robilem ale ciasto tak, zajelo mi to mniej czasu niz pisanie
tego postu.
Zycze smacznego
MarekF

1. Data: 2001-07-23 05:11:34

Od: "{Wilma}" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "MaF" <m...@a...alpha.pl> napisał w wiadomości

[...]
13 dag margaryny lub masla
szklanka maki
4-5 jajek
cukier puder do posypania

: Krem: maslo, jajka i cukier plus dodatki smakowe/czekolada, kawa, sok z
: cytryny/
: lub maslo, mleko, jajka, maka - krem smietankowy.
Krem smietankowy
1 kostka masła
0.5 l mleka
2 łyżki mąki pszennej
3 łyżki mąki ziemniaczanej
2 łyżki cukru
cukier waniliowy

: Kremu nigdy nie robilem ale ciasto tak,
- to jest prawie budyn, tyle ze wlasnej roboty. do gotujacego sie mleka wrzucasz
wszystkie suche skladniki (wczesniej rozpuszczone z mala iloscia wody). Gdy masa
przestygnie miksujesz ja dodajac powoli maslo.

zajelo mi to mniej czasu niz pisanie tego postu.
- aby szybciej ciasto bylo gotowe po wylozeniu jednej warstwy chlodze blaszke
zimna woda, wycieram do sucha i ponownie smaruje tluszczem.

pozdr. Wilma

1. Data: 2001-07-23 08:55:53

Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "maua piegowata" <m...@b...artcom.pl> napisał w wiadomości
> to karpatka to juz nie jest tylko i wyloncznie z ciasta parzonego???? z
> kremem maslano-budyniowym???
> o matko i corko...

Moja kochana teściowa robi pyszną karpatkę TYLKO z ciasta parzonego
(czyli ptysiowego), masę robi z budyniu i masła a na spód, zanim nałoży mase
kładzie trochę dżemu z czarnej porzeczki - genialna kompozycja smaku i nie
jest mdłe.
Chyba ją dzis poproszę o karpatkę (a miałam nie jeść słodyczy w tygodniu,
tylko w niedzielę..)

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-07-23 08:58:17

Od: "maua piegowata" <m...@b...artcom.pl> szukaj wiadomości tego autora

--
pozdry Monika

1. Data: 2001-07-23 09:00:04

Od: "{Wilma}" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

: to karpatka to juz nie jest tylko i wyloncznie z ciasta parzonego???? z
: kremem maslano-budyniowym???
: o matko i corko...
:
Ja znam tylko taki przepis, wiec tylko "w tym temacie" sie wypowiadam ;o))

pozdr. Wilma

1. Data: 2001-07-23 09:04:42

Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "{Wilma}" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> : Chyba ją dzis poproszę o karpatkę (a miałam nie jeść słodyczy w
tygodniu,
> : tylko w niedzielę..)
>
> Droga Basiu. No to Cie zasmuce. Bedac wiernym czytelnikiem grupy nie raz
nie
> oprzesz sie innym podawanym tutaj pychotkom ;o))) (wiem cos na ten temat!)
;o)))

no właśnie, ta grupa to przyczyna ciast w środku tygodnia!!!! ;-)

ale co mi tam, wiele rzeczy robie z czystej ciekawości i dla przyjemności
pichcenia, a poza tym od czego jest rodzinka, mogę sobie te fałdki
pielęgnować w towarzystwie :-)))

Basia

1. Data: 2001-07-23 19:29:05

Od: "Danka" <d...@z...nl> szukaj wiadomości tego autora

Ja ostatnio do kremu karpatkowego dodalam zastygnieta galaretke i razem
zmiksowalam. Wyszlo pychota! Nie bylo ani tak slodkie jak zwykly krem, ani
tak ciezkie na zoladku. Moj facecik chcial wyjesc tylko sam krem...

Pozdr.,
Danka

1. Data: 2001-07-23 19:33:47

Od: "Danka" <d...@z...nl> szukaj wiadomości tego autora

Znam Twoj bol - tez mieszkam w NL i cierpie na brak niektorych (podstawowych
wydawac by sie moglo) produktow. Mam taki przepis:
Na ciasto:
1 szklanka wody, 1/2 kostki masla, 1 szklanka maki, szczypta soli,
1 czubata lyzeczka proszku do pieczenia,5 calych jajek
Maslo, sol, wode zagotowac. Nastepnie wsypac make z proszkiem i szybko
mieszac, zeby nie bylo grudek. Zestawic z ognia, kiedy masa bedzie
blyszczaca. Gdy przestygnie, dodawac kolejno po 1 calym jajku. Ciasto
podzielic na dwie czesci, wlozyc do piekarnika /25O stopni C./ i piec 25
minut. Musi ostygnac. Potem nakladac krem na garby, przykryc plaskim.
Krem:
1/2 litra mleka, 2 lyzki maki pszennej, 2 lyzki maki ziemniaczanej
/pelne/, 1 cukier waniliowy. Z tego ugotowac budyn. Utrzec kostke masla z 1
szklanka cukru pudru i 1 zoltkiem, dodawac po 1 lyzce ostudzonego budyniu,
przelozyc upieczone placki i posypac cukrem pudrem po wierzchu.Jako wariacje
mozesz dodac do kremu zastugnieta galaretke i zmiksowac, z tym, ze
pachnacych polskich galaretek tez w Holandii nie uswiadczysz. Co za zycie...

Pozdr. i zycze udanego pieczenia,
Danka

"Paul Ř" <m...@b...com> schreef in bericht

Biedny jestem :-((