Keks - tajemnicza temperatura

1. Data: 2000-08-22 07:32:35

Temat: Keks - tajemnicza temperatura
Od: "Marta" <m...@e...elblag.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zachciało mi się zrobić chłopu niespodziankę i postanowiłam upiec mu keks -
w moim nowym nabytku pt. Kuchnia Polska znalazłam dwa przepisy - na keks
zwykły i keks angielski. Różnią się głównie temperaturą i czase wypieku:
zwykły - temperatura 190st i ok. 60min, angielski - 140st i 2,5 godziny
pieczenia.
O co tu chodzi? Czy sposób pieczenia ma wpływ tylko na okres przydatności do
spożycia (przy angielskim podali, że do 4 tygodni jest zjadliwy), czy coś
jeszcze?
Ja zrobiłam "po angielsku" - był przepyszny, ciasto było bardzo ciemne, ale
nie przypalone. Niestety został zjedzony w jeden dzień, więc nie wiem jak
długo zachowuje świeżość ;-)

1. Data: 2000-08-22 07:49:40

Temat: Re: Keks - tajemnicza temperatura
Od: j...@m...com.pl (Justyna Rudowska) szukaj wiadomości tego autora

Brzmi smacznie
Mogłabyś podać przepisy na ów tajemniczy angielski przydatny do spożycia 4
tygodnie i ten drugi?

Dzięx
Justy

--
Chcesz otrzymywac newsy poczta elektroniczna ? Sprawdz http://www.newsgate.pl

1. Data: 2000-08-22 09:13:23

Od: "BoBig" <b...@p...arena.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
> Ja zrobiłam "po angielsku" - był przepyszny, ciasto było bardzo ciemne,
ale
> nie przypalone. Niestety został zjedzony w jeden dzień, więc nie wiem jak
> długo zachowuje świeżość ;-)
Trudno powiedziec jak dlugo ten konkretny keks Angielski zachowuje swiezosc
to zalezy do receptury.
W Anglii, Australii i moze innych krajach keks Angielski (w okrągłej formie)
jest podstawa do wykonania tortow weselnych. W takim torcie gorne pietro,
przewaznie to z para mloda bylo chowane w chlodnym, ciemnym miejscu i
zjadane w pierwsza rocznice slubu.

Bobig

1. Data: 2000-08-22 09:42:02

Temat: Odp: Keks - tajemnicza temperatura
Od: "Marta" <m...@e...elblag.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Justyna Rudowska <j...@m...com.pl>

> Brzmi smacznie
> Mogłabyś podać przepisy na ów tajemniczy angielski przydatny do spożycia 4
> [...]

Z pamięci:

Zwykły - 300g mąki, 200g masła, 4 jajka, 200g cukru, 15g proszku do
pieczenia (jak dużo bakalii to nawet 20g)
Angielski - 250g mąki, tyle samo cukru i masła, 20g proszku do pieczenia
Do obu bardzo dużo bakalii - min. 500g (figi, rodzynki, migdały, orzechy,
skórka kandyzowana, daktyle) - na pierwszy raz lepiej wybrać te najtańsze
:-)

Ja zrobiłam ze 150g mąki, 150g masła, 100g cukru, 3 jajek i 15g proszku. No
i paczuszka cukru wanilinowego.
Oraz bakalii: 100g rodzynek (namoczyłam w resztkach rumu który znalazłam w
lodówce ;-)), 100g migdałów (wyłuskałam i pokroiłam na średnie kawałki) i
200g daktyli też pokrojone w kawałki (akurat były nieprawdopodobnie tanie -
90gr/100g już bez pestek - prod. chyba Bakaland).
Bakalie trzeba przesypać mąką i otrząsnąć z nadmiaru na sicie.

Ciasto jak na babkę ucieraną - najpierw ucieramy masło z cukrem, dodajemy
żółtka, potem mąkę z proszkiem do pieczenia, a na koniec pianę z białek.
Wrzucamy bakalie i delikatnie mieszamy (trochę to karkołomne zajęcie, bo
ciasta jest mniej niż bakalii, ale da się zrobić).
Przekładamy do foremki wyłożonej pergaminem - ciasto słabo rośnie, więc nie
musi być duża forma. I pieczemy (60-80min w 190st, lub 2,5 godz. w 140st).
Ponoć nie należy wyciągać ciasta z pergaminu, to wtedy lepiej się trzyma -
nie wysycha.
Sprawdzić czy upieczone patyczkiem - nie za wcześnie, bo opadnie.
Aha - po włożeniu ciasta do foremki można ze spokojnym sumieniem wyjeść
wystające po wierzchu rodzynki, i tak się przypieką i będą niezjadliwe, to
po co mają się marnować ;-)
Pergamin jest chyba dość istotny - zwłaszcza przy tym długim pieczeniu.

1. Data: 2000-08-22 18:15:44

Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

"Marta" <m...@e...elblag.pl> wrote in message

| Zwykły - 300g mąki

U mnie zawsze się robiło z mieszaniny mąki zwykłej
(jak to jest 450? No taka zwykła poznańska) oraz
krupczatki (chyba że akurat nie było). IMHO jest
wtedy smaczniejszy.

--
Konrad J. Brywczyński Riding on a unicorn
b...@w...pdi.net Stranded in my mind

niekoniecznie lubczyk
zakisiłem ogóra! - dosyć długie i mało chwalebne :))
Jak usmażyć zieloną fasolkę... aby była zielona?
Gdzie jest netykieta?
Fasolka