Kiedy przesadzać storczyki?

1. Data: 2004-10-06 19:23:50

Temat: Kiedy przesadzać storczyki?
Od: "Briton" <b...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

podjęłam pracę w sklepie ogrodniczym. Douczam się, ale na jedno pytanie nie
mogę znaleźć odpowiedzi: kiedy przesadzić storczyka (z doniczki ze sklepu
do "domowej")? Proszę o pomoc.
Dzięki

2. Data: 2004-10-06 20:17:52

Temat: Re: Kiedy przesadzać storczyki?
Od: "Maria Maciąg" <m...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Briton" <b...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
nie
> mogę znaleźć odpowiedzi: kiedy przesadzić storczyka (z doniczki ze sklepu

Mam nadzieję, że chodzi o epifity?
Wtedy, kiedy:
a) podłoże straci swoje właściwości, tzn. ulegnie rozkładowi, stanie się
nieprzewiewne i zbite
b) nowe przyrosty zaczynają rosnąć poza krawędzią doniczki
c) kiedy zauważymy zmiany na korzeniach, miast zielonych/srebrnych staną się
brązowe, czy czarne.

Najkorzystniej dla storczyka taką operację dobrze jest przeprowadzić wiosną,
kiedy korzenie intensywnie rosną, albo po kwitnieniu. Chociaż w sytuacjach
podbramkowych przesadzałam także w fazie pełnego kwitnienia. Dużo zależy od
kondycji rośliny i naszych umiejętności :-).

Z pozdrowieniami, Maria

3. Data: 2004-10-06 20:47:24

Od: Freesia <F...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 06.10.2004, o godzinie 21.23.50, na pl.rec.ogrody, Briton napisał(a):

kiedy przesadzić storczyka (z doniczki ze sklepu
> do "domowej")?

Ja swojego storczyka (Phalaenopsis) nie przesadzałam do "domowej" doniczki.
Mam go dopiero dwa lata, ale w tym roku obficie kwitł, więc chyba mu
dobrze. Kwiaty były chyba trochę mniejsze niż kiedy był kupiony, ale
niespecjalnie przywiązywałam wagę do zasilania nawozem i w tym upatruję
przyczynę mniejszych kwiatów.
Natomiast, jak przesadziłam naszego "ślubnego" storczyka to mi padł. A był
piękny. Pewnie złe podłoże było, choć ziemia dla storczyków.
Ja nie mam odwagi przesadzić tego co mi się ostał :)
W książce wyczytałam, że się powinno przesadzać co 2-3 lata, więc mojego
przesadzę dopiero za rok. Ale się trochę boję po poprzednim przesadzaniu.
Proszę niech ktoś doświadczony mi powie, co mam zrobić żeby mojemu
storczykowi nie zaszkodzić przesadzaniem? :)

*Freesia*
/Krytykować może każdy głupiec i wielu z nich to robi/
- Winston Churchil

4. Data: 2004-10-07 07:49:04

Od: bella <belunia@[usun_to_xxx]autograf.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Freesia napisał:

> [...]
> Proszę niech ktoś doświadczony mi powie, co mam zrobić żeby mojemu
> storczykowi nie zaszkodzić przesadzaniem? :)

Witaj!

Ja kupilam storczyka w sierpniu i natychmiast po przyniesieniu do domu
przesadzilam.
Balam sie troche, bo wlasne kwitl. Udalo sie, stroczyk po przesadzeniu
kwitl dalej.
Teraz kwitnie po raz drugi, wiec chyba mu nie zaszkodzilam :)
Podlewam zwykla woda z kranu co 3-4 dni. Trzymam caly czas na komodzie z
dala od okna.
Mam nadzieje, ze troszke pomoglam.

--
pozdrawiam serdecznie b.
przy odpowiedzi usuń [usun_to_xxx] z mojego adresu.

5. Data: 2004-10-07 09:39:32

Od: Freesia <F...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 07.10.2004, o godzinie 09.49.04, na pl.rec.ogrody, bella napisał(a):

> Ja kupilam storczyka w sierpniu i natychmiast po przyniesieniu do domu
> przesadzilam.

Proszę o szczegóły przesadzania. :) Do jakiej ziemi, czy do ziemi dodawałaś
coś co by ją rozluźnić? Podlewanie i dzienną pielęgnację mam opanowaną. :)
Tylko to przesadzanie mnie jakoś tak stresuje. Słyszałam, że doniczka musi
być jasna (promienie słoneczne odbija i się nie nagrzewa - to gdy stoi na
oknie).

6. Data: 2004-10-07 09:45:37

Od: "Maria Maciąg" <m...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Freesia" <F...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
[..]
>. Kwiaty były chyba trochę mniejsze niż kiedy był kupiony, ale
> niespecjalnie przywiązywałam wagę do zasilania nawozem i w tym upatruję
> przyczynę mniejszych kwiatów.

Tym nie ma co się przejmować, bo raczej nie ma szans, żeby w domu stworzyć
warunki takie, jakie mają u producentów. A jeśli chodzi o nawożenie, to sama
robię to raczej sporadycznie wtedy, kiedy widzę, że trzeba pomóc
storczykowi.

> Natomiast, jak przesadziłam naszego "ślubnego" storczyka to mi padł. A był
> piękny. Pewnie złe podłoże było, choć ziemia dla storczyków.

Jeśli " ziemię do storczyków" kupiłaś w sklepie ogrodniczym, czy kwiaciarni,
to taka się absolutnie nie nadaje. To sprzedawane podłoże jest zbyt miałkie,
drobne i szybo zbija się dusząc korzenie. Za długo też zatrzymuje wilgoć.
Storczyki epifityczne muszą mieć podłoże grubozioarniste, które szybko
przesycha i gwarantuje napowietrzenie korzeni. Warto pamiętać, że w naturze
rosną na drzewach :).

> [...]
> Proszę niech ktoś doświadczony mi powie, co mam zrobić żeby mojemu
> storczykowi nie zaszkodzić przesadzaniem? :)

Najważniejsze, to starać się nie połamać kruchych korzeni.Wszelkie powstałe
rany np. przy usuwaniu obumarłych korzeni, po przycinaniu, trzeba przesypać
węglem drzewnym, albo ukorzeniaczem. Właściwości grzybobójcze ma tez
cynamon. Ja dodatkowo zostawiam takiego strorczyka na dzień/dwa tak na
wierzchy, dla podeschnięcia ran i dopiero ponownie sadzę. Po posadzeniu
najczęściej nie podlewam ok 2 tyg. To wszystko zależy od storczyka.
Stanowczo odradzam podlewanie twardą woda z kranu. Storczyki reagują bardzo
wolno i wtedy często jest już za późno na ratunek. Twarda woda powoduje
zalepianie porów w korzeniach, przez co one po pewnym czasie nie mogą ani
oddychać, ani też pobierać wody, czy nawozu. Podlewamy po obeschnięciu
korzeni, a to zalezy już od temp. otoczenia, nasłonecznienia, ruchu
powietrza itd., ale w sumie nie częściej niż raz na tydzień, czy raz na 2
tygodnie.

To tylko pozornie wydaje się takie trudne, po pewnym czasie dochodzimy do
wprawy i samo rośnie :-)).

Z pozdrowieniami, Maria

7. Data: 2004-10-07 09:56:23

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ck33e9$pii$1@nemesis.news.tpi.pl Maria Maciąg
<m...@N...pl> napisał(a):

> To tylko pozornie wydaje się takie trudne, po pewnym czasie
> dochodzimy do wprawy i samo rośnie :-)).

Hejka. No i wtedy chłop może się porządnie wyspać. :-D
Pozdrawiam banalnie Ja...cki

8. Data: 2004-10-07 09:56:39

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Maria Maciąg" <m...@N...pl> napisał w
wiadomości news:ck33e9$pii$1@nemesis.news.tpi.pl...

[uprawa storczyków ciach]

> To tylko pozornie wydaje się takie trudne, po pewnym czasie dochodzimy do
> wprawy i samo rośnie :-)).

A ile orientacyjnie trwa ten pewien czas?

Pozdrawiam, Basia.

9. Data: 2004-10-07 10:07:32

Od: "Maria Maciąg" <m...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

> Hejka. No i wtedy chłop może się porządnie wyspać. :-D
> Pozdrawiam banalnie Ja...cki

Mój raczej nie. To ile na nie wydaję skutecznie przeszkadza w porządnym
spaniu ;).

Z pozdrowieniami, Maria

10. Data: 2004-10-07 10:08:11

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To tylko pozornie wydaje się takie trudne, po pewnym czasie dochodzimy do
> wprawy i samo rośnie :-)).
>
> Z pozdrowieniami, Maria

U mnie sam rośnie.

Pozdrawia bez wprawy boletus

kasztan jadalny w lesie
Jak przycinać drzewka owocowe???
Jesień w młodym ogrodzie
łuska gryczana
SYSTEMY NAWADNIAJACE ROZNYCH FIRM- Wasze opinie