Data: 2008-08-31 10:21:49
Temat: Klacki
Od: "eTaTa" <e...@p...onet.pl>
Pokaż wszystkie nagłówki
Z serwisu....jakiegoś tam
----
Obsługa układów hamulcowych
W nowoczesnych samochodach aktualnie produkowanych, które osiągają coraz
większe prędkości często przekraczające 200 km/h hamulce są jednym z
najważniejszych podzespołów . Olbrzymie obciążenia cieplne wynikające z
przekształcania energii kinetycznej pędzącego samochodu na energię cieplną
wydzielaną w miejscu styku tarczy hamulcowej z klockami hamulcowymi oraz
"szoki" termiczne występujące w momencie mocnego rozgrzania i następnie
gwałtownego schłodzenia np. po wjechaniu w kałużę wody, stawiają przed
tarczami hamulcowymi coraz większe wymagania. Po takiej próbie tarcze
hamulcowe często ulegają skrzywieniu lub wyboczeniu. Jest to usterka
występująca także w nowych samochodach . Wielu producentów samochodów
zarówno tych o wielkiej renomie jak ich tych słynących z nie najlepszej
jakości boryka się z problemem wykrzywiania tarcz. Często problem ten
występuje już przy przebiegach rzędu 10 tys. km . Wymiana tarcz hamulcowych
w takim przypadku wydaje się najbardziej oczywista. I tu wielkie zdziwienie
. Zarówno doświadczenia producentów jak i serwisów autoryzowanych dowodzą ,
że jest to operacja kosztowna i przynosząca poprawę na następne kilkanaście
tysięcy kilometrów a przy kierowcach o większym temperamencie nawet tylko
kilka tysięcy. Wiele z renomowanych serwisów nabyło w ostatnich czasach
urządzenia do przetaczania tarcz bez ich demontażu z pojazdu. Dzięki tym
urządzeniom po wykonaniu operacji przetoczenia tarcz znika problem krzywych
tarcz i w związku z tym tzw. bicia hamulców lub drgania kierownicy podczas
hamowania. Operacja zajmuje niecałe 20 min na koło i zapewnia wyrównanie
tarczy . Przetaczamy tarczę w której naprężenia cieplne powstałe w wyniku
produkcji jak i później w czasie eksploatacji zostały już wyzwolone.
Prawdopodobieństwo ponownego skrzywienia tarczy spada praktycznie do zera.
Drugim poważnym problemem występującym w czasie eksploatacji i obsługi
układów hamulcowych jest nierówne zużywanie się tarcz i klocków hamulcowych.
Przystępując do wymiany zużytych klocków hamulcowych stajemy przed wyborem :
wymienić tylko zużyte klocki, czy wymienić klocki i tarcze czy też wymienić
klocki i przetoczyć tarcze hamulcowe.
|