Leukocyty

1. Data: 2000-01-05 12:34:58

Temat: Leukocyty
Od: "Long" <x...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pytanie laika: Co to są leukocyty?
Wiem, że norma u kobiety to 4-10 tys. Co może oznaczać przekroczenie tej
normy dwukrotnie do 20 tys.?
Czy ważne jest to, że osoba ta jest w ciąży?

Z góry dzięki za szybką odpowiedź!

Pozdrowienia,

Tomek

2. Data: 2000-01-05 17:00:05

Temat: Odp: Leukocyty
Od: "Haneczka" <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wiem, że norma u kobiety to 4-10 tys. Co może oznaczać przekroczenie tej
> normy dwukrotnie do 20 tys.?
> Czy ważne jest to, że osoba ta jest w ciąży?

Wazne, bo u kobiet w ciazy leukocyty sa podwyzszone.

3. Data: 2000-01-05 21:33:03

Temat: Re: Leukocyty
Od: "Konrad" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Long wrote in message ...
> [...]
>normy dwukrotnie do 20 tys.?
>Czy ważne jest to, że osoba ta jest w ciąży?

Witam,

Leukocyty to inaczej biale cialka krwi, odpowiedzialne za reakcje obronne
organizmu. Zwiekszenie ich liczby zachodzi w infekcjach i stanach zapalnych,
urazach, po operacjach, w bialaczkach oraz wielu innych chorobach. Jednak w
niektorych stanach fizjologicznych np. po wysilku, stresie, w ciazy i po
porodzie oraz u noworodkow ich liczba jest zwiekszona. Leukocytoza
(przekroczenie normy) obserwowana jest takze u nalogowych palaczy tytoniu...

Pozdrawiam
Konrad
k...@a...edu.pl

4. Data: 2000-01-07 15:37:19

Od: "biomedyk" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Long <x...@f...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:STGc4.19355$N...@n...tpnet.pl...
> [...]
>
> Pozdrowienia,
>
> Tomek
>
> Odpowiadam jak Laikowi: Krew to tak jak kompot. Kompot zawiera
kuleczki czyli owoc, i wszystko to pływa w soku. Podobnie jest z
krwią, jest to specyficzny rodzaj kompotu, kuleczkami są krwinki, a
płynem tym sokiem jest osocze. Krwinki, czyli te "kuleczki" można
porozdzielać na dwie grupy: jedna ta większa część to krwinki
czerwone, jest ich najwięcej dlatego krew jest czerwona, jest ich
około 75% tak w przybliżeniu, natomiast ta pozostałe część te 15%
to są krwinki "kuleczki" białe. Te białe z kolei dzieli się na
ziarniste, bo mają w sobie ziarenka, i nieziarniste, ich pozbawione,
oraz limfocyty najmniejsze z tych białych krwinek. 10% to takie,
półkuleczki są to trombocyty biorące udział w krzepliwości tej
naszej krwi. Rola wszystkich krwinek białych, " Leukocytów " polega
na niszczeniu wszelkiego zakarzenia, wszelkiej infekcji. Jeśli ich
ilość zwiększyła się dwukrotnie to znaczy, że w organizmie tego
człowieka istnieje jakaś infekcja, dlatego organizm wytworzył sobie
więcej tych komórek obronnych. Ale może być też taka sytuacja, że
jakiś inny czynnik pobudza szpik do produkcji krwinek białych,
wtedy mówimy o białaczce.
W ciąży tym bardziej jest to ważne, ale o tym musi zdecydować
już lekarz, po badaniu. W każdym razie nie należy tego
bagatelizować. Z poważaniem
--
Leszek Handzewniak

5. Data: 2000-01-09 19:42:44

Od: Kamil Uminski <d...@k...umcs.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam !

"biomedyk" <b...@p...onet.pl> rzecze:
> [...]
>oraz limfocyty najmniejsze z tych białych krwinek. 10% to takie,
>półkuleczki są to trombocyty biorące udział w krzepliwości tej

Sprostowanie:

Ani proporcje objetosciowe, ani ilosciowe krwinek czerwonych , bialych i
plytkowych nie sa takie jak powyzej (75:15:10).

Wplyw objetosci krwinek bialych i plytkowych na wielkosc hematokrytu
(stosunku elementow upostaciowanych do calosci objetosci krwi) jest
pomijalny. W przeciwnym przypadku wzrost ilosci leukocytow lub trombocytow
powodowalby znaczacy wzrost hematoktytu...

Ilosciowo stosunek (dolne granice norm) wynosci:

erytrocyty : leukocyty : trombocyty = ok. 1200 : 1 : 38

Troche dodatkowych informacji jest w moim serwisie w dziale:
Listy => Normy badan laboratoryjnych

Pozdrawiam,

Kamil Uminski

--