Liscie curry - dluuuugie...3 przepisy

1. Data: 2000-05-02 02:09:08

Temat: Liscie curry - dluuuugie...3 przepisy
Od: "Izabela Sowula" <i...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Czesc,

Jak na razie zastartowalam z tlumaczeniem przepisow, ktorych skladniki
mam nadzieje sa dostepne w Polsce.
Jesli nie jestem pewna, czy przetlumaczylam dobrze, to podaje rowniez
angielska nazwe i zycze powodzenia!!!

Jesliby ktos znal polskie odpowiedniki, to bardzo prosze o przeslanie
mi ich, pomoze mi w nastepnych tlumaczeniach (i doda otuchy).

Z wlasnego doswiadczenia wiem, ze nowe smaki sa czasami trudne do
"zrozumienia", trwalo to dosc dlugo zanim naprawde rozsmakowalam sie
w hinduskiej kuchni. Teraz szukam wolnego czasu aby probowac nowych
przepisow, bo ciagle jednk wracam do tych wyprobowanych.
Z reguly sa one b.pracochlonne, totez gotuje na zapas i mroze je.
Te, ktore podaje czasami nie sa z jednego regionu (bede podawala pelna
nazwe i pochodzenie za kazdym razem) aczkolwiek mieszaja sie doskonale.
Mam na mysli to, ze z reguly podaje sie (oprocz ryzu, jednego z
hinduskich chlebow lub tez ryzowego makaronu) 2-3 curry, przy
czym miesne jest jedno (albo dla wegetarian cos z grochu czy
fasoli), a reszta to warzywne czy tez grochowo/fasolowe curry.
Jesli chodzi o proporcje skladnikow, to lepiej jest dac mniej przypraw
niz za duzo, bo potrawa staje sie gorzka, nie przesadzac z
prazeniem przypraw (j.w), wystarczy 1-2 min. na goracym oleju
(nie dymiacym).
Najlepiej gotuje sie w woku lub w garnku z grubym dnem.
Gdy sie zaczyna przypalac, to przelozyc do innego naczynia
- nie mieszac. Wyjatkiem jest cebula, gdy sie karmelizuje,
zwlaszcza smazona na oliwie mozna podlac paroma lyzkami wody i dalej
smazyc az do zbrazowienia.Nawet przypalona dodaje fantastycznego
aromatu, i w kuchni mojego meza (tamilow) uzywana wtedy jest jako
przyprawa dodawana pod koniec gotowania przed podaniem potrawy na stol.

Ponizej typowy zestaw na 4 porcje.

CHETTINAD PEPPER CHICKEN
(Koli Milagu Masala)
-Madhur Jaffrey's "Flavours of India"
"Another exsquisite dish from the Chettiar
community"

5 lyzek oleju (z oliwek najlepszy),

Pasta z przypraw:
1,5 lyzki nasion kminu(kminku indyjskiego)/cumin,
8-10 pokruszonych strakow chili,
(mozna zastapic sproszkowana - 0,5 lyzeczki,
ja nie daje wiecej
niz 2 malutkie straczki, totez prosze uwazac,
bo ostrosci tej sie nie da nijak zlagodzic),
3 lyzki nasion kolendry,
1,5 lyzeczki nasion kopru /fennel,
1,5 lyzeczki ziaren pieprzu,
1,5 lyzeczki maku,
5 zabkow grubo posiekanego czosnku
4 cm grubo posiekanego imbiru (1 duza lyzka
swiezegomielonego imbiru ze sloika,
nie zastepowac suszonym mielonym - nie
ten sam efekt),
0,5 lyzeczki kurkumy,
1,5-2 lyzeczki soli.

Pozostale skladniki:
3 liscie laurowe,
5 nasion zielonego kardamonu,
2,5 cm kory cynamonowca (cinnamon stick)
(nie zastepowac cynamonem - nie to samo),
1 lyzeczka nasion kopru /fennel,
3 gozdziki,
1,5 lyzeczki urid dal(rodzaj soczewicy
lub grochu?),
15-20 lisci curry (jesli masz),
2 srednie cebule (175g), obrane i drobno
posiekane,
1 duzy pomidor, pokrojony,
1 kg kurczaka poporcjowanego, piersi na 3,
nogi na 2 kawalki (wszystko z koscmi),
oczywiscie mozna wykorzystac i pozostale
resztki ale bez podrobow.

WYKONANIE:

Przygotowac paste z przypraw.
Na patelni rozgrzac 1 lyzke oleju. Gdy goracy
dodac kmin/cumin, chili ( zesproszkowana uwazac,
bo moze wypalic oczy olejkami eterycznymi),
kolendre, koper /fennel,ziarna pieprzu, mak
(pod koniec, bo sie latwo przypala).Prazyc
na niezbyt goracym ogniu ok.2 min. , (gdy
poczujesz aromat to dodatkowo 1 min, az
zmienia odcien na ciemniejszy o kilka tonow).
Zemlec w mlynku do kawy. Przelozyc do
miksera, dodac czosnek, imbir, kurkume i sol
+ 6-8 lyzek wody. Zmiksowac na gladka mase,
odstawic.
Podgrzac pozostale 4 lyzki oleju w duzym garnku
, gdy dobrze rozgrzany dodac liscie laurowe,
kardamon, cynamon, koper, gozdziki i urid dal.
Smazyc az urid dal zczerwienieje, gdy nie mamy
tegoz, max.2 min. Dodac liscie curry, zamieszac
dodac cebule i smazyc do lekkiego zbrazowienia
na slabym ogniu.
Dodac paste z miksera. Smazyc przez nastepne
4-5 min, dodajac troche wody aby sie nie
przypalilo. Dodac pomidora, mieszac i smazyc
kolejne 3-4 min.
Dodac poporcjowanego kurczaka, dobrze
wymieszac. Dodac ok.600 ml wody, aby kurczak byl
przykryty woda. Zagotowac, zmniejszyc ogien,
gotowac 20-25 do miekkosci.
Wyjac mieso, zwiekszyc ogien, gotowac 6-8 min.
aby sos zgestnial. Wrzucic mieso z powrotem
do garnka, wymieszac, gotowac przez 5 min
przed podaniem do stolu.

Nieprawdaz, ze dlugie?
Jesli sie boicie ostrosci to zredukowac pieprz
, chili, koledre lub ( i ) imbir.
Albo zredukowac wszystkie przyprawy o polowe.

Ponizej 2 latwe bezmiesne curry, ktore jesli
zaserwujecie z powyzszym kurczakiem i ryzem
basmati (Tilda najlepszy), to bedzi to
typowy obiad tamilski (na codzien).

My natomiast czesto jemy te potrawe z
kurczaka tylko z ryzem, ale wtedy dodaje
wiecej wody.

Fasola zielona
ok.40 dkg swieza lub mrozona, pocieta na kawalki,
1 lyzeczka nasion kopru /fennel,
1 lyzeczka nasion kminu(kminku indyjskiego)/cumin,
1 lyzeczka gorczycy,
0,5 lyzeczki kurkumy
1 duza cebula drobno pokrojona,
2 lyzki oleju(z oliwy najlepszy),
1-2 lyzeczki przyprawy curry,
1 lyzeczka soli,
ew.1 lyzka przecieru pomidorowego .

Rozgrzac olej, zesmazyc cebule do jasnobrazowosci
(dodawac wode, jesli przywiera), dodac przyprawy
i sol, smazyc az gorczyca bedzie wyskakiwac z
patelni.Dodac fasole i pomidory, zalac woda
aby przykryla wszystko,gotowac do miekkosci.
W razie potrzeby podlewac woda.
Smakuje lepiej na drugi dzien.

Parappu

10 czubatych lyzek pomaranczowej soczewicy,
2 duze cebule,
3 lyzki oleju,
1 lyzeczka soli,
1 lyzka gorczycy.
Wstawic soczewice do gotowania, wody dosc
duzo, bo pecznieje (ok.1 l).
Posiekac, usmazyc cebule do jasnobrazowosci.
Podlewac delikatnie woda, gdy przywiera.
Dodac gorczyce i smazyc dopoki ta nie bedzie
wyskakiwac z patelni
Gdy soczewica jest rozgotowana, najlepiej
tuz przed podaniem na stol do goracej dodac
skwierczaca cebule i sol do smaku.

PRZYPRAWA CURRY
2 lyzki nasion kolendry,
1 lyzka nasion kminu(kminku indyjskiego)/cumin,
1 lyzeczka pieprzu ziarnistego,
1 lyzeczka nasion zielonego kardamonu,
5 cm kory cynamonowca (cinnamon stick),
1 lyzeczka gozdzikow,
0,5 glowy zmielonej galki muszkatolowej.

Zemlec w mlynku, schowac do sloika.
Przechowywac w ciemnym miejscu.

Czy w Polsce mozna kupic nastepujace
skladniki?
-urid dal
-thoor dal
-chana dal
-mysore dal (pomaranczowa soczewica)
dal=dhal(rodzaj soczewicy lub grochu?)
-ciecierzyce (sucha czy w puszkach)
-asafoetida
-swiezy imbir
-tamarind
Poprosze rowniez na grupie humor.tlumaczenia
o pomoc w znalezieniu polskich odpowiednikow
powyzszych jesli takowe istnieja.

Nastepne przepisy, gdy czas pozwoli.

Prosze o komentarze i pytania.
Przepraszam za bledy gramatyczne, ale nie mam czasu na korekte.

Iza

--
List wyslano przez bramkę www<>news http://www.newsgate.pl/wwwnews.shtml

1. Data: 2000-05-02 14:02:23

Temat: Odp: Liscie curry - dluuuugie...3 przepisy
Od: "Zalewscy" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Izabela Sowula wrote:
> Poprosze rowniez na grupie humor.tlumaczenia
> o pomoc w znalezieniu polskich odpowiednikow
> powyzszych jesli takowe istnieja.

Az sie boje myslec, co z takiego tlumaczenia moze wyniknac :-)))
Ale przepisy wyprobuje z cala pewnoscia, dzieki! Natomiast co do nazw
poszczegolnych przypraw, to bardziej pomocne bylyby ich lacinskie nazwy niz
polskie odpoweidniki. Wowczas latwiej byloby je "zlokalizowac".
Pozdrowienia
Ula

Brakuje Ci pieniedzy?! - MY JE ROZDAJEMY !
Swieto Pracy - 1 Maja
Serwis Makaron i kolejny przepis bieżacego tygodnia !
szparagi w marynacie po toskansku
Re: nieco OT tlumaczenia kulinarne-lisce curry