Macho

1. Data: 2005-07-14 08:47:09

Temat: Macho
Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Przy okazji posta "Zapach potegi",
byla b. ciekawa informacja, to co mi po glowie krazy:

"
Havliczek przy pomocy specjalnej skali dominacji wyselekcjonowal studentow z
wysokimi sklonnosciami do dominacji (oceniane byly tendencje do poprawiania
innych, do kontrolowania rozmow i dążenie do bycia lepszymi niz inni) (Dr
Havliczek zauwaza na marginesie, ze cecha 'dominacji' odpowiada osobowosci
narcystycznej w kalifornijskim katalogu osobowosci
"

No wlasnie, zeby przeprowadzic test zapachu, Havliczek dzieli mezczyzn na
bardziej i mniej meskich.
Jako kryterium sklonnosc do dominacji (tu jeszcze moze bym sie zgodzil),
ale wyliczajac juz konkretnie wychodzi na to ze bardziej meski to:
- poprawianie innych
- kontrolowanie rozmow
- dazenie do bycia lepszym niz inni

i tu pytanie - czy to oby na pewno cechy ktore charakteryzuja mezczyzne b.
meskiego?

Pytam rowniez dlatego, ze od pewnego czasu mam do czynienia z paroma takimi
(o takich cechach jak powyzej) i - znajac w miare dobrze te osoby, ich
historie i troche ich motywacje -
jakos nie za bardzo mi to pasuje do obrazu meskiego mezczyzny.
Prawda, ze w pierwszej chwili i/lub z pewnej odleglosci moga wydawac sie
mescy!

Tym bardziej, ze (opierajac sie na przykladach konkretnych osob ktore znam):

-poprawianie innych - to tez strach przed tym ze pewne rzeczy moga wymknac
sie z pod kontroli,
taka obawa przed zyciem (przeciwienstwo: bardziej meski dziala sam i nie
musi poslugiwac sie innymi?)

- kontolowanie rozmow - to obawa ze wypadnie sie z "towazystwa" i poza
towarzystwem bedzie sie
znaczylo niewiele (przeciwienstwo: bardziej meski zdaje sie mocno na
siebie?)

- dazenie do bycia lepszym niz inni (przeciwienstwo: bardziej meski zna
swoja wartosc, wady i zalety i
nie boi sie gdy ktos jest lepszy od niego i nie musi na sile rywalizowac.
Nie przezywa gdy nie byl znowu dzisiaj najlepszy)

Pozdrawiam,
Duch

1. Data: 2005-07-14 12:56:26

Temat: Re: Macho
Od: " ziemiomorze" <z...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Duch <n...@n...com> napisał(a):

..
> [...]
> - dazenie do bycia lepszym niz inni
>
> i tu pytanie - czy to oby na pewno cechy ktore charakteryzuja mezczyzne b.
..
> [...]
> nie boi sie gdy ktos jest lepszy od niego i nie musi na sile rywalizowac.
> Nie przezywa gdy nie byl znowu dzisiaj najlepszy)

Aha, prawda jest taka, ze prawdziwej sily nie trzeba pokazywac. Prawda tez,
jak mi sie wydaje, jest to, ze malo kogo interesuje to, co prawdziwe. Czasy
humbugow,

PS Ale, trawestujac dowcip ('panie doktorze, cierpie na kompleks wyzszosci' -
'ale pan istotnie jest lepszy od innych') moze byc tak, ze dominuje sila
rzeczy po prostu, niekoniecznie z ukrytych kompleksow i slabosci.
Ciekawe, czemu Havliczka nie interesowaly badania na samicach alfa?

1. Data: 2005-07-14 13:33:24

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik " ziemiomorze" <z...@N...gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:db5ndq$si6$1@inews.gazeta.pl...

> moze byc tak, ze dominuje sila
> rzeczy po prostu, niekoniecznie z ukrytych kompleksow i slabosci.

Tylko jesli takie kryterium obierzesz, to prawdziwych macho w tej grupie
ktora znam
jest okolo 15%. A wiec te cechy ktore Havliczek podal dla bardziej meskiego
faceta,
to ... no wlasnie co to definuje.

Tak naprawde to cichcem sami zalozylismy ze
b. meski facet to taki ktory stara sie zdominowac a nie dochodzi do
kompromisu.
To jest troche ryzykowne bo mozemy dojsc do momentu w ktorym
facet ktory tlucze zone jest b. meski takiego ktory z nia chce kompromisu.

A ten bijacy facet moze byc po prostu ... chory (bo alkocholizm?).

A poza tym to wydaje mi sie, ze sprawa jest na wyciagnieta dlatego,
ze aktualnie dominacja nad innymi zaczyna byc porzadana cecha,
widziana pozytywnie. Jest takim marzeniem spolecznym, bym powiedzial.
Taka kolejna moda, z czegos tam wynikajaca.

Pozdrawiam,
Duch

1. Data: 2005-07-14 13:53:40

Od: " ziemiomorze" <z...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Duch <n...@n...com> napisał(a):

> [...]
> ktora znam
> jest okolo 15%. A wiec te cechy ktore Havliczek podal dla bardziej meskiego

"Na potrzeby niniejszej pracy definiuje 'dominacje' jako..." i problem z
glowy.
No ale od tego jest wlasnie termin 'macho', ktorego uzyles. 'Stuprocentowy
mezczyzna, samiec' (->PWN slownik) odnosi sie wspolczesnie do tego, co widac -
szwedzkiego dywanu na piersi, intelektualnego kogutowania, kaloryfera na
brzuchu czy czegos w tym guscie, ale z wierzchu bardzo.

> [...]
> To jest troche ryzykowne bo mozemy dojsc do momentu w ktorym
> facet ktory tlucze zone jest b. meski takiego ktory z nia chce kompromisu.

Calkiem powaznie, to znam srodowiska, w ktorych tak jest.

> A ten bijacy facet moze byc po prostu ... chory (bo alkocholizm?).

Albo uzalezniony od przemocy, jasne.

> [...]
> widziana pozytywnie. Jest takim marzeniem spolecznym, bym powiedzial.
> Taka kolejna moda, z czegos tam wynikajaca.

Snem o ojcu, ja bym powiedziala,

1. Data: 2005-07-14 14:36:40

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik " ziemiomorze" <z...@N...gazeta.pl> napisał w
wiadomości news:db5qp4$eva$1@inews.gazeta.pl...

> Snem o ojcu, ja bym powiedziala,

Nie wiem,
ale jesli tak to ladne kwiatki - w takim razie z jednej strony haslo robta
co chceta, ale na transparentach,
z drugiej strony podswiadome pragnienie kogos kto za morde chwyci i pokaze
miejsce w szeregu.

Pozdrawiam,
Duch

szyneczka ... od wąskotorówki
Re: z. Aspergera/autyzm - jakies perspektywy ?
Poznanie przyszlosci.
Relaksacja, medytacja, autohipnoza
Dziekuje bardzo