Maliny- cięcie

1. Data: 2013-10-25 14:37:44

Temat: Maliny- cięcie
Od: Kris <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Ciąć maliny na zimę czy nie ciąć.?
Czy może ciąć tylko ubiegłoroczne pędy?
Czy może ciąć niektóre odmiany ainne nie nalezy ciąć?
Jak to w końcu powinno być?

2. Data: 2013-10-25 22:10:32

Temat: Re: Maliny- cięcie
Od: Leszek Serdyński <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

ps.com...
Ciąć maliny na zimę czy nie ciąć.?

Ciąć

Czy może ciąć tylko ubiegłoroczne pędy?

Ubiegłoroczne pędy tniemy zawsze.

Czy może ciąć niektóre odmiany ainne nie nalezy ciąć?

U odmian tzw. "jesiennych" (Polana, Polka, ), to znaczy tych, które owocują
na jednorocznych pędach tniemy je po pierwszych mrozach. U mnie po
przymrozkach polana jeszcze owocuje i dla wnuczka miseczkę się codziennie
uzbiera.

U odmian tradycyjnych (letnich) (Laszka, Glen Ample), czyli owocujących
tylko na dwuletnich pędach nie tniemy jednorocznych, co oczywiste.

Można nie ciąć jednorocznych "jesiennych", zaowocują w lipcu na
pozostawionych już wtedy dwuletnich, a później po połowie sierpnia zaowocują
na jednorocznych. Nie poleca się jednak takiej uprawy. Lepiej posadzić
osobno maliny letnie i jesienne.

3. Data: 2013-10-26 16:57:03

Od: johnny <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-10-25 14:37, Kris pisze:
> Ciąć maliny na zimę czy nie ciąć.?
> Czy może ciąć tylko ubiegłoroczne pędy?
> Czy może ciąć niektóre odmiany ainne nie nalezy ciąć?
> Jak to w końcu powinno być?

Zależy jakie maliny masz. Jeśli stare odmiany typu Norna, Veten,
owocujące na pędach dwuletnich to sprawa jest prosta - wycinasz stare,
pędy dwuletnie - pozostawiasz jednoroczne. Kiedy to zrobisz nie ma
większego znaczenia - jest czas można teraz, można wiosną.
Natomiast jeśli posiadasz maliny nowej generacji owocujące na pędach
jednorocznych typu Polana, Pokusa, Polka to sprawy maja sie inaczej (tak
a propos - sadzi ktoś jeszcze te stare odmiany?). Obowiązują dwie szkoły
- puńcowska i dzięgielowska. Pierwsza mówi, że jesienią (można wiosną)
należy wszystko wyciąć do gołej ziemi. Maliny i tak zaowocują na pędach
wyrosłych od wiosny. Szkoła ta obowiązuje u sprzedawczyń w sklepach
ogrodniczych, które starają się sprzedać sadzonki wskazując na banalność
uprawy. Ma też swoich zagorzałych zwolenników wśród estetów ogrodowych,
bowiem grządeczka z malinami przycięta jesienią na "czysto" wygląda
ładnie i zadbanie.
Ale oczywiście jedyną słuszną drogą to podążanie drogą mistrzów szkoły
dzięgielowskiej. A ci mówią, że skoro odmiany zwane są też
powtarzającymi tudzież dwukrotnie owocującymi to cuś w tym musi być i
sprawę trzeba przemyśleć nim bezmyślnie złapie się za kosę i wszystko
wytnie równo z ziemią. Otóż pozostawione, niewycięte pędy zaowocują raz
jeszcze wczesnym latem, o parę tygodni (ok. 2-3 tygodnie) wcześniej od
tych które owocują na pędach nowych, jednorocznych wyrosłych od wiosny.
Mówiąc bardziej dokładnie zaowocują przyrosty, które pojawią się na
starych pędach, po czym pęd definitywnie, ostatecznie i nieodwołanie
zamiera.
Azaliż czas na wnioski: jeśli masz czas, lubisz się pobawić z sekatorem
to teraz pozostaw wszystkie pędy nietknięte, natomiast wiosną, przed
ruszeniem wegetacji, przycinasz przemarznięte, obumarłe, złamane itp
pędy. Pędom starym z reguły obumierają wierzchołki, mniej więcej
20-30cm. I te suszki oczywiście przycinasz. Wkrótce poniżej cięcia
pojawią się nowe przyrosty jeszcze raz owocujące. Zysk z tej pracy jest
taki, że masz w pełni wykorzystany potencjał malin "powtarzających". Po
jakimś czasie masz więc na zagonie te stare przycięte pędy jak i
pojawiające się zupełnie nowe, młode odrosty, które też owocują w tym
samym roku, ale póżniej.

Jeżeli nie chcesz bawić sie w aptekarza, możesz teraz wszystko wyciąć w
pień. Też nie będzie tragedii. Zaowocują pędy wyrosłe od wiosny. Z tym,
że trzeba miec świadomość, że owocują one zdecydowanie póżniej od tych
zeszłorocznych.

Ja powiem tak - przeszedłem obie szkoły i zdecydowanie polecam jednak
pozostawianie starych pedów. Wiem, wiecej roboty, ale jednak radość z
malin wcześniej o 3 tyg, od sąsiada za płota - bezcenna.

Pozdrawiam Johnny

4. Data: 2013-10-26 17:25:28

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Johnny napisał:

[...rady na temat cięcia -- wycięte...]

> [...]
> pozostawianie starych pedów. Wiem, wiecej roboty, ale jednak radość z
> malin wcześniej o 3 tyg, od sąsiada za płota - bezcenna.

No ale jak namówić sąsiada zza płota, żeby u siebie wszystko wyciął i miał
owoce trzy tygodnie później niż u nas?

Jarek

--
"Każdy obywatel marzy czasami o tym, co mógłby zrobić, gdyby przez jeden
dzień był dyktatorem. Jeśli o mnie chodzi, między innymi wydałbym tak

5. Data: 2013-10-26 19:24:11

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

ps.com...

> Ciąć maliny na zimę czy nie ciąć.?
> Czy może ciąć tylko ubiegłoroczne pędy?
> Czy może ciąć niektóre odmiany ainne nie nalezy ciąć?
> Jak to w końcu powinno być?

Hejka. Ciąć albo nie ciąć oto jest pytanie? Jeśli jednak ciąć to tak by
z bólu ryczał ranny łoś. :-)
Pozdrawiam hamletycznie Ja...cki

6. Data: 2013-10-26 20:00:09

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "johnny" <j...@p...pl> napisał w wiadomości

> Ja powiem tak - przeszedłem obie szkoły i zdecydowanie polecam jednak
> pozostawianie starych pedów. Wiem, wiecej roboty, ale jednak radość z
> malin wcześniej o 3 tyg, od sąsiada za płota - bezcenna.

Hejka. Dokuczyć sąsiadowi bezcenne, dokuczyć sobie raczej śmieszne.
Pozostawianie pędów w aspekcie szkodników i chorób malin, wielkości plonu i
jakości owoców chyba jednak warte analizy.
Pozdrawiam profesjonalnie Ja...cki

Agrest - kiedy ciąć?
Ziemia
Jak to jest z tym orzechem włoskim