Mieszane źródła oświetlenia a degradacja wzroku.

następny post »
Data: 2009-07-27 10:15:35
Temat: Mieszane źródła oświetlenia a degradacja wzroku.
Od: OMSON <o...@o...pl>

Czy medycyna pracy zna przypadki pogorszenia stanu wzroku u pracowników
wystawionych na mieszane źródła oświetlenia w pomieszczeniu, w którym
spędzają wiele godzin pracy (chodzi np o oświetlenie jarzeniowe vs
światło słoneczne + monitory komputerowe)? Czy jest to w jakiś sposób
regulowane w kodeksie BHP (chodzi o wymogi dotyczące rodzaju oświetlenia
a zachowaniem zdrowia)?
Pytam z tego względu, że w pracy mam właśnie mieszane oświetlenie tj.
światło słoneczne wpadające przez okna, oświetlenie jarzeniowe włączone
non stop przez 8 godzin (naturalnego światła jest o wiele za mało dla
komfortowej pracy) - praca przy monitorach komputerowych LCD.
Zawsze na koniec etatu bolą mnie bardzo oczy, czego nie obserwuje w
domu, gdzie zwykle pracuje po parę godzin na monitorze CRT i lampce
kreślarskiej (zwykła żarówka). W dzień pracuje przy zasłoniętych
zasłonach i muszę stwierdzić, że wzrok męczy mi sie bez porównania mniej
niż w pracy, mimo że to monitor CRT a nie LCD! Ponadto w ciągu 6 lat
nabawiłem się astygmatyzmu i krótkowidztwa (lewe -0,75, prawe -1,5).

Niestety, w pracy nie mogę zwyczajnie zasłonić okien wertikalami
ponieważ prowokuje to sytuacje konfliktową z innymi pracownikami, którzy
bez światła słonecznego nie potrafią sie obyć. Dodam tylko, że światło
słoneczne wpadające do pomieszczenia jest o wiele za małe aby zapewnić
komfortową pracę, natomiast zastosowane oświetlenie jarzeniowe w pełni i
samodzielnie taki komfort oferuje.

Pzdr, OMSON