Montignac - przepraszam....

1. Data: 2003-01-16 23:46:30

Temat: Montignac - przepraszam....
Od: "Wizard" <w...@k...lm.pl> szukaj wiadomości tego autora

....wiem ze pewnie bylo tutaj takich maili setki, ale jestem nowy nie tylko
na grupie ale w ogole w tematyce diet. Sam zastanawiam sie nad jakas by nie
tyle schudnac, co nie jest mi bardzo potrzebne ale by po prostu zdrowiej
zyc. Za to moj staruszek katowal sie miesiac dieta wylacznie wazywna w
ktorej mogl jest bardzo okrojona liczbe produktow i poszlo mu super bo
objadal sie tak ze nie musial chocic glodny a schudl w miesiac chyba z 10
kilo! Do tego pozbyl sie wielu problemow zdrowotnych (luszczenie skory,
notoryczne bole kregoslupa).
Tak czy siak zachecil mnie do zapoznania sie z roznymi dietami bo
zrozumialem ze nawte jesli sie tego nie stosuje to jest to temat na tyle
interesujacy ze warto by cos wiedziec
Ostatnio pytalem o diete Optymalna + troche poczytalem
A teraz prosil bym wedle mozliwosci o jak najprzejrzystrze opisanie diety
Montignac. Zaintrygowala mnie ona bo slyszalem swego czasu w Radiu 3 ze
mozna w niej jesc co sie chce i nei trzeba rezygnowac z zadnych produktow.
To prawda? Tylko prosze dosc jasno i bez fachowych opisow bo za mala wiedze
posiadam na to (czytaj: za glupi jestem :P)

z gory dziekuje za wszelkie infromacje
Wizard

2. Data: 2003-01-17 07:44:13

Temat: Re: Montignac - przepraszam....[BARDZO DŁUGIE]
Od: "misiczka" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wizard" <w...@k...lm.pl> napisał w wiadomości

> A teraz prosil bym wedle mozliwosci o jak najprzejrzystrze opisanie diety
> Montignac.

Michel Montignac twierdzi, że jego metoda jest niezwykle prosta, gdyż opiera
się na odpowiednim doborze produktów spożywczych. Dlatego, można powiedzieć,
że jest selektywna, jednak w przeciwieństwie do innych diet, w żadnym
wypadku nie wymaga ograniczeń, co do ilości jedzenia, a już tym bardziej
znienawidzonego przez wszystkie grubasy "liczenia kalorii".
Metoda ta pozwala najeść się do syta i schudnąć. Do syta nie oznacza jednak,
że jemy wszystko i o każdej porze! Można jednak na tej diecie jeść naprawdę
kalorycznie (ok. 2-3 tys. kalorii dziennie) i do tego jeszcze chudnąć!

ŻYWNOŚĆ JAK NAJZDROWSZA

To, co bardzo podoba mi się w diecie MM to "powrót do natury". Jest to próba
powrotu do sposobu odżywiania naszych przodków, którzy nie używali cukru,
jedli ciemne pieczywo o dużej zawartości błonnika i różnych ziaren, a
ziemniaki służyły im do tuczenia świnek :-)
Starajmy się wykluczyć ze swojej diety produkty wysoko przetworzone,
słodzone aspartamem, barwione sztucznie, nafaszerowane, dla lepszego smaku
glutaminianem sodu, a dla lepszej trwałości różnego rodzaju konserwantami.

DOBRE I ZŁE WĘGLOWODANY

Kiedy spożywamy węglowodany (cukier, ziemniaki, chleb, makaron), następuje
wzrost poziomu cukru we krwi, na który trzustka odpowiada wydzielaniem
insuliny. Insulina jest to hormon niezbędny do tego, by przetransportować
glukozę krążącą we krwi bezpośrednio do komórki. Kiedy trzustka znajduje się
w dobrym stanie, porcja wydzielanej insuliny jest proporcjonalna do stężenia
cukru we krwi. Jednak, gdy rzecz ma się inaczej, wydziela więcej insuliny,
niż jest to konieczne do zmniejszenia poziomu cukru.
Niestety, nadmiar tej nie zużytej insuliny, spowoduje zmagazynowanie się
kwasów tłuszczowych (np. masło, którym posmarowaliśmy chlebek, tłuszcz
pochodzący z wędliny ).

No i tu dochodzimy do podstawowej zasady w metodzie Montignaca.
Ponieważ okazuje się, że węglowodany możemy podzielić na dwie kategorie,
czyli takie, które, podnoszą nam nadmiernie cukier we krwi, powodując, że
nasza (najczęściej) rozregulowana trzustka wyrzuca dużo za dużo insuliny do
krwi oraz takie, które ten cukier podnoszą w minimalny sposób. Jak się łatwo
domyślić, będziemy preferować te dobre węglowodany w swojej diecie, są one
nazywane węglowodanami o niskim IG. Jeśli poziom glukozy we krwi nie będzie
znacząco wzrastał, tłuszcz nie będzie magazynowany w organiźmie.
Jak się okazuje, wysokie IG mają zazwyczaj produkty mocno oczyszczone, czyli
cukier rafinowany (im bardziej biały, tym wyższe IG), biały ryż, białe,
pszenne pieczywo. Proces oczyszczania najczęściej eliminuje z tych produktów
najzdrowsze składniki. Np. oczyszczone zboża pozbawiane są łusek, w których
znajdują się duże ilości błonnika, tak ważnego w naszej diecie.

DOBRE I ZŁE TŁUSZCZE

Tak jak podzieliliśmy sobie węglowodany, tak możemy też podzielić tłuszcze.
Monitignac odradza zdecydowanie spożywanie tłuszczów nasyconych znajdujących
się w wędlinach, maśle, smalcu, produktach mlecznych tłustych, w oleju
palmowym.
Tłuszcze "niegroźne" to te znajdujące się w drobiu, jajkach, skorupiakach
oraz gęsim smalcu.
Tłuszcze zalecane w diecie MM to: oliwa z oliwek, olej z rzepaku,
słonecznika, kukurydzy a także tłuszcze znajdujące się w rybach takich jak
łosoś, makrela, tuńczyk, śledź, sardynka. Do smażenia powinno się jednak
używać jedynie oliwy z oliwek.

BIAŁKA I ICH ROLA W DIECIE MM

Białka są podstawowym budulcem w naszym organizmie, a przy diecie MM są
bardzo wskazane, ponieważ metabolizm białek wymaga zużycia dużej ilości
energii. Osoba odchudzająca się, powinna spożyć dziennie przynajmniej 1 do 2
gramów białka na każdy kilogram wagi ciała. Niedobór białek może być bardzo
szkodliwy, nadmiar, może być pomocny w chudnięciu, musimy jednak do tego
spożywać duże ilości wody mineralnej ( najlepiej, co najmniej 2 litry)

Dietę MM można podzielić na dwie fazy.
Pierwsza- w której chudniemy, druga - w której utrzymujemy wagę.

FAZA PIERWSZA - CHUDNIĘCIE

Organizm nasz podlegać będzie w tym czasie swego rodzaju detoksykacji. Faza
ta ma na celu "uspokojenie" naszej trzustki oraz oczywiście schudnięcie :-)
Faza ta jest łatwa do zniesienia, bo nie wymaga ograniczeń, co do ilości
jedzenia, jak to ma miejsce wtedy, gdy liczymy kalorie. Jest to zarazem
dieta selektywna, w tym sensie, że będziemy musieli wykluczyć ze swojego
jadłospisu niektóre produkty, lub też jeść je o określonych porach.

ZALECENIA DLA PIERWSZEJ FAZY

1. Absolutny zakaz rezygnowania z któregokolwiek posiłku, prowadzi to bowiem
do tego, że podczas następnego posiłku, organizm, będzie chciał zrobić
"zapasy". Trzeba jeść trzy posiłki dziennie i ewentualnie podwieczorek.
Najbardziej obfite powinno być śniadanie, kolacja powinna być lekka. Te same
produkty wieczorem są bardziej "tuczące" niż rano.

2. Należy wybierać takie pokramy, które powodują możliwie jak najniższą
wypadkową stężenia cukru we krwi po posiłku, aby ograniczyć do minimum
reakcję wydzielania insuliny.

3. Dozwolone są dwa rodzaje posiłków
a/ Posiłek oparty na białkach i tłuszczach (np. mięso lub ryby) i w jego
skład będą wchodzić wyłącznie węglowodany o bardzo niskim IG (równym 35 lub
niższym), takie jak zielona soczewica, ciecierzyca, soja, fasola, warzywa
zielone (tzw. posiłek tłuszczowy)
b/Posiłek oparty na węglowodanach i białkach. W jego skład nie będą wchodzić
ŻADNE tłuszcze nienasycone i bardzo niewiele tłuszczów wielo- i
jednonienasyconych. Węglowodany będziemy wybierać spośród tych, których IG
wynosi mniej niż 50 (tzw. posiłek węglowodanowy)

4. Jeść WYŁĄCZNIE chleb z mąki z pełnego przemiału,
- na śniadanie (węglowodanowe) bez ograniczeń
- na obiad i kolację wyjątkowo, tylko przed serami lub jako tost z wątróbką
z tuczonych gęsi

5. Gotować w niskiej temperaturze, i- możliwie często - na parze
6. Jeść surowe owoce 20-30 minut przed śniadaniem lub 3 godziny po posiłku.
Jeśli owoc ma być zjedzony bezpośrednio po posiłku, powinien być ugotowany -
zapobiega to wzdęciom. ale nie ma większego znaczenia, dla samej utraty
wagi.

7. Sery jemy po obiedzie, ale bez chlebka oczywiście :-)

8. Należy jeść dużo ryb, najlepiej tłustych (tuńczyk, makrela, łosoś,
śledź), mięso natomiast chude - kurczak (podroby), indyk, wołowina.

Wyeliminować z jadłospisu wszystkie węglowodany o wysokim indeksie
glikemicznym, a zwłaszcza:
- cukier (można zastąpić fruktozą)
- ziemniaki ( zastępujemy soją, soczewicą, fasolką, ciecierzycą, grochem)
- mąki rafinowane (biały chleb, makaron, ciasta)
- kukurydzę
- ryż biały

9. Nigdy nie pić alkoholu na czczo, najpierw należy coś zjeść

10. Jemy 1-1,5 gramów białek na każdy kilogram masy ciała - codziennie.
Zaniedbanie tego, może powodować brak efektów odchudzania
11. Należy spożywać odtłuszczony nabiał, ponieważ mleko zawiera cukier
(laktozę), który jest tutaj połączony z tłuszczem
12. Należy unikać mocnej kawy, powoduje ona wyrzut insuliny do krwi
13. Używanie słodzików należy ograniczyć do minimum, mogą one bowiem także
powodować "odruchowy" wyrzut insuliny do krwi
14. Należy wyrobić sobie nawyk kontrolowania, czy w tym, co jemy (chleb,
wędliny, majonez, ketchup, przecier pomidorowy, konserwy, warzywa w occie,
soki) znajduje się dodatek cukru i nie spożywać takich produktów.
15. Makaron można jeść wyłącznie ze 100% pszenicy durum, gotowany al dente.
Należy wykluczyć z diety, wszelkie inne makarony, a zwłaszcza, takie z mąki
i jajek oraz innego rodzaju "kluski"
16. Zapominamy o liczeniu kalorii :-)

DRUGA FAZA - UTRZYMANIE WAGI
Jest ona naturalnym przedłużeniem fazy I, możemy jeść węglowodany o IG nie
wyższym niż 50. Postulat nie łączenia węglowodanów z tłuszczami możemy
stopniowo odrzucić, jednak w dalszym ciągu będziemy spożywać wyłącznie
węglowodany o niskim indeksie glikemicznym. Wyjątkowo, od czasu do czasu,
możemy pozwolić sobie na zjedzenie jednego węglowodanu o wysokim indeksie
glikemicznym (cukier, biała mąka, ziemniaki), jednak trzeba to traktować
jako rzadkie odstępstwo, które powinno się dokładnie zaplanować i jakoś
zrekompensować - na przykład powracając podczas następnego posiłku do fazy I

pozdrawiam cieplutko
misiczka z Wrocławia

--
Tak czy inaczej żeń się: jeśli znajdziesz dobrą żonę,
będziesz szczęśliwy, jeśli złą - zostaniesz filozofem

3. Data: 2003-01-17 13:21:13

Od: "Wizard" <w...@k...lm.pl> szukaj wiadomości tego autora

> pozdrawiam cieplutko
> misiczka z Wrocławia

Dzieki serdeczne!
Troche sie prawde mowiac w tym wszystkim gubie, ale przeczytam jeszcze z dwa
razy i moze zalapie :)
A tak w skrucie to po prostu jakie potrawy mozna jesc a jakich nie?
Z ziemniakow, ryzu i tradycyjnych makaronow trzeba calkowicie zrezygnowac?

pozdr
Wizard

4. Data: 2003-01-17 14:52:20

Od: "misiczka" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A tak w skrucie to po prostu jakie potrawy mozna jesc a jakich nie?

Tak w skrócie to się nie da.

pozdrawiam cieplutko
misiczka z Wrocławia

--
Kłamią niewolnicy. Wolni ludzie mówią prawdę.
http://www.misiczka.com

5. Data: 2003-01-17 15:10:51

Od: "Hafsa" <h...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dzieki serdeczne!
> Troche sie prawde mowiac w tym wszystkim gubie, ale przeczytam jeszcze z
dwa

I tak Misisczka podala esencje na talerzu,warto przeczytac ksiazeczke-Jesc
aby schudnac.M .Montignac
Przeczytaj jej odpowiedz jeszcze 100x ,zasady sa bardzo proste,trzeba tylko
je dobrze zrozumiec.Hafsa

6. Data: 2003-01-17 16:30:42

Od: "Wizard" <w...@k...lm.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tak w skrócie to się nie da.

:)
teg osie obawialem ;)
No to w takim razie z jaka publikacja najlepiej zapoznac sie na poczatek?

pozdr
Wizard

7. Data: 2003-01-17 16:32:38

Od: "Wizard" <w...@k...lm.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> aby schudnac.M .Montignac
> Przeczytaj jej odpowiedz jeszcze 100x ,zasady sa bardzo proste,trzeba

Dzieki
Tak wlasnie zrobie
Fajna ta dieta....to znaczy tak na pierwszy rzut oka. Nie trzeba sie
katowac, glodzic, a co najwazniejsze mozna jes naprawde dobrze nie lamiac
diety

dzieki za wszelkie informacje

pozdr
Wizard