Motywacje i emocje

1. Data: 2006-07-07 15:17:44

Temat: Motywacje i emocje
Od: " " <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak jest zależność neurofizjologiczna pomiędzy emocjami a
motywacjami/popędami? Jaki jest mechanizm działania układu nerwowego w tym
zakresie? Interesuje mnie wszystko w tym temacie :-)

2. Data: 2006-07-08 23:51:09

Temat: Re: Motywacje i emocje
Od: Marcin Ciesielski <m...@o...nospam.pl> szukaj wiadomości tego autora

wrote:

> Jak jest zależność neurofizjologiczna pomiędzy emocjami a
> motywacjami/popędami? Jaki jest mechanizm działania układu nerwowego w tym
> zakresie? Interesuje mnie wszystko w tym temacie :-)

Ten temat to worek bez dna. Jeśli będę miał trochę więcej czasu, to postaram
się tutaj coś napisać.
Tradycyjnie pobudzanie zachowań motywacyjnych przypisuje się szlakom
dopaminergicznym wychodzącym ze śródmózgowia - zwłaszcza szlakowi
mezolimbicznemu (pole brzuszne nakrywki-jądro półleżące i przegroda
przezroczysta) i w trochę mniejszym stopniu mezokortykalnemu (nakrywka-kora
czołowa). Wydaje się, że głównym ośrodkiem motywacyjnym jest prążkowie
brzuszne (w skład którego wchodzi część jądra półleżącego, tzw. jądro
półleżące prążkowia, jest jeszcza j. półleżące przegrody). Pobudzenie
szlaku mezolimbicznego (następujące za pośrednictwem połączeń zstępujących
z ośrodków wyższych, pobudzenie bezpośrednie na poziomie pnia mózgu
następuje właściwie tylko wskutek niektórych bodźców dotykowych) powoduje
wzrost poziomu dopaminy w prążkowiu. Pobudzenie receptorów typu D1 ułatwia
przepływ impulsów w kilku pętlach czołowo-limbicznych (w grę wchodzą
zwłaszcza trzyspośród pięciu: przdczołowa grzbietowo-boczną,
oczodołowowo-czołowa i limbiczna, zwaną też pętlą przedniej części zakrętu
obręczy). Ułatwia to torowanie wzorców behawioralnych i poznawczych, co
powoduje podtrzymywanie lub pojawianie się czynności, myśli etc., kiedy
jest podtrzymywany kontakt z obiektem wywołałującym zwiększoną stymulację
dopaminergiczną lub nawet kiedy informacja o tym obiekcie jest dostępna w
pamięci roboczej. Prawdopodobnie właśnie prążkowie jest miejscem, w którym
dochodzi do powstania skojarzenia bodźca z reakcją - pod wpływem
utrzymywania się podwyższonego poziomu dopaminy dochodzi do zmian
plastycznych, wskutek czego wzorce kojarzące się z emocjami pozytywnymi są
torowane łatwiej - ułatwione jest inicjowanie czynności, częściej pojawiają
się myśli etc.
Znaczną rolę w regulacji emocji i motywacji odgrywa oczywiście kora
przedczołowa -ale jest to jeszcze bardziej skomplikowany temat.

Mobbing w pracy...
PTBUN
czarny kolor w rysunkach dziecka
Mam się źle
Uzależnienie od podpórek kontra spontaniczność