Nauka koncentracji

1. Data: 2002-01-25 07:36:14

Temat: Re: Nauka koncentracji
Od: <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Spojrz na pierwszy lepszy przedmiot i sprobuj myslec tylko i wylacznie o
> nim. Juz po kilku sekundach zauwazysz, ze mysl ci 'ucieknie'. Jednak im
> dluzej bedziesz to cwiczenie powtarzal, tym dluzej bedziesz potrafil myslec
> o tym przedmiocie. A wtedy i w codziennym zycieu z koncentracja bedzie
> latwiej
>
> Pozdrawia
> Noesis
> Rowniez w wysmienitym humorze :)
>
> Witam.
W pelni sie zgadzam dodam tylko, iz istnieje potrzeba jednoczesnego patrzenia
na przedmiot i jego obserwacja oraz ocena (analiza)tzn. jaki ma ksztalt kolor
czy jest matowy co moze przypominac itp.
Chodzi przede wszystkim aby wyrobic sobie na przykladzie przedmiotu nawyk
skupiania sie wtedy nasza podswiadomosc z czasem, po dosc dlugich i czestych
cwiczeniach, sama bedzia kierowac nasza swiadomosc na rozne sprawy.
Pozd.
Zulu

1. Data: 2002-01-25 07:45:00

Od: "stm" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"piotr" wrote
> Znacie jakies metody nauki koncentracji, jakies cwiczenia,
> pomagajace przestac myslec o tysiacu innych spraw w chwili
> gdy mozg potrzebny jest do przeanalizowania jednej
konkretnej ?

magnez, l-karnityna (tabletki do ssania lub plusz active),
moze tauryna (redbull), lecytyna (np.czekolada) to wszystko
jako... ...placebo ;-))
Najwaziejszy jest ....spokój... wyciszenie...i
....mniej spaw na głowie.... .
Sprobuj medytacji, wylacz sie z otaczajacego swiata, wycisz,
uspokoj umysl...

co do powyzszych specyfikow - niech farmaceuci mnie
poprawia,
jesli sie zagalopowalem zbytnio...;-)))

pozdroovka

Marek

1. Data: 2002-01-25 16:35:57

Od: "piotr" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ćwiczeń na koncentrację jest sporo, te z wpatrywaniem się w punkt jest
takim
> niby najprostszym, a jednak całkiem trudnym, bo odgonić od siebie kłębiące
> się w głowie myśli nie jest łatwo.

a tak z ciekawosci, dlaczego...

> Ćwiczenia tego nie należy wykonywać
> zbyt długo - maksymalnie 10 minut

???

pozdrawiam
piotr

1. Data: 2002-01-25 17:29:55

Od: "CeTiDU" <l...@c...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "piotr" <p...@i...pl> napisał w wiadomości
> takim
>

> a tak z ciekawosci, dlaczego...

> ???

Bo nadmiar niemal zawsze szkodzi ;-)
A tak na serio - czytając na ten temat w każdym ze znanych mi źródeł
podkreślane było by w przypadku wpatrywania się w punkt nie przesadzać i
stopniowo wydłużać czas dochodząc od 1 minuty do maksymalnie 10. Być może
chodzi o wpływ tego ćwiczenia na oczy. Niestety tego nie wyjaśniano. Ale
zdarzało się, że podczas kursu osoby, które mają problemy z oczami skarżyły
się, że przy tym ćwiczeniu ich oczy zaczynały łzawić i boleć, stąd mój
wniosek W takich przypadkach proponuję inne ćwiczenia przy których takie
dolegliwości nie występują.

Pozdrawiam
Mirka

1. Data: 2002-01-25 18:18:51

Od: "piotr" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "CeTiDU" <l...@c...com> napisał w wiadomości
> ...dolegliwości nie występują.
>
> Pozdrawiam
> Mirka

jeszcze jedno, wyobrazmy sobie, ze siedze i wpatruje sie
w ten punkt / przedmiot, mysle o nim, do glowy przychodzi
mi nagle inna mysl (o chociazby np. ze obiad sie przypala :-)
czy teraz powinienem przerwac cwiczenie czy starac sie
odrzucic tamta mysl ?

pozdrawiam
piotr

1. Data: 2002-01-26 14:25:06

Od: "CeTiDU" <l...@c...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mi nagle inna mysl (o chociazby np. ze obiad sie przypala :-)
> czy teraz powinienem przerwac cwiczenie czy starac sie

Moje propozycje:
Zanim siądziesz do ćwiczenia sprawdź:
- czy nic nie stoi na gazie,
- czy żelazko wyłączone,
- czy woda z kranu się nie leje,
Zastanów się też czy za 5 minut nie powinieneś być np. na drugim końcu
miasta.
I kiedy już masz pewność, że nic przeszkodzić Ci nie powinno - siadaj i
ćwicz :-)
A jeśli mimo to dotrze do Ciebie zapach z kuchni, który uświadomi Ci, że coś
się przypala, zdrowiej dla Ciebie, rodziny i sąsiadów będzie nie odrzucać
tylko reagować!
;-)

Pozdrawiam serdecznie
Mirka

1. Data: 2002-01-27 21:14:25

Od: "masoneczka" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "CeTiDU" <l...@c...com> napisał

> Moje propozycje:
> Zanim siądziesz do ćwiczenia sprawdź:
> - czy nic nie stoi na gazie,
> - czy żelazko wyłączone,
> - czy woda z kranu się nie leje,
[cut]

Dodatkowo niech wyłączy telefon :-)
Albo może ćwiczenia przeprowadzać wieczorem :-) w czasie wolnym :-)

Pozdrawiam masoneczka

Mirko, mam prośbę napisz kilka słów o technikach mnemotechnicznych, jeśli
koncentrację już przećwiczyliśmy to przyszedł czas na pamięć.

1. Data: 2002-01-27 21:22:23

Od: "masoneczka" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "stm" <m...@p...onet.pl

>magnez, l-karnityna (tabletki do ssania lub plusz active),
> moze tauryna (redbull), lecytyna (np.czekolada) to wszystko
> jako... ...placebo ;-))

+ specyfik z miłorzębu japońskiego ;-)
To wszystko wpływa skutecznie na poprawę pamięci, no tak musimy pamiętać o
patrzeniu na ten przedmiot, obrazek, szafę itd oby inne myśli nie przerwały
nam koncentracji ;-)

> Sprobuj medytacji, wylacz sie z otaczajacego swiata, wycisz,
> uspokoj umysl...

Bywają osoby, które bez medytacji jak to ich nazywa się "błądzą w obłokach"
i mimo pozornego wyciszenia nie potrafią skoncentrować się, takie
przeciwieństwa osób nadpobudliwych :-|

Pozdrawiam
masoneczka

1. Data: 2002-01-28 12:04:17

Od: "CeTiDU" <l...@c...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "masoneczka" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
>
> Mirko, mam prośbę napisz kilka słów o technikach mnemotechnicznych, jeśli
> koncentrację już przećwiczyliśmy to przyszedł czas na pamięć.

Bardzo proszę:
Znacie to? Pamiętacie?
"trumf, trumf misia bela misia kasia komfacela..." albo "ene due rike fake
torba borba usme smake..."
Choć w wierszykach tych trudno doszukać się jakiegoś sensu, to jednak łatwo
i szybko zapadają w pamięć. Dlaczego? Bo potrzebne były nam do zabawy, a
więc podczas ich uczenia się mieliśmy odpowiednią motywację. Ale motywacja
to zupełnie odrębny temat.
Wracam do mnemotechnik - właśnie jedną z takich ułatwiających skuteczne
nauczenie się jest tworzenie rymów, wierszyków.
Któż z nas nie wie, że : "-uje się nie kreskuje bo się dostaje dwóje"?.
Większość też pamięta, z matematyki że "...w pierwszej wszystkie są dodatnie
w drugiej tylko sinus, w trzeciej tangens i cotangens, a w czwartej
cosinus." Z lekcji chemii zapamiętaliśmy formułkę "Pamiętaj chemiku młody
wlewaj zawsze kwas do wody". Przykłady można tu mnożyć. Skoro więc tak łatwo
wierszyki te zapadają nam w pamięć dlaczego nie wykorzystywać ich na co
dzień? Wystarczy trochę wysiłku i sami jesteśmy w stanie stworzyć proste
rymy do często wcale nie prostych zasad, reguł i innych rzeczy, których
musimy się nauczyć. Tak zapamiętane informacje pozostają w głowie na długo.
Pamiętacie program KOC (Komiczny Odcinek Cykliczny)? Tam w kolejnych
odcinkach mogliśmy wysłuchać historii wyśpiewanej w rytmie rap. Myślę, że
większość z Was zauważyła, że łatwiej jest się uczyć na wesoło. Spróbujmy
więc zrobić sobie z nauki dobrą zabawę, a wiadomości. których się uczymy
zaczną nam same wchodzić do głowy.
Technik mnemotechnicznych jest sporo. Niektóre łatwe do stosowania inne
wymagają nieco czasu i pracy, ale wszystkie z nich mają jedną cechę:
ułatwiają zapamiętywanie informacji. Można je wykorzystywać do wszystkiego:
- zapamiętywania słówek języka obcego,
- zapamiętywania wzorów matematycznych, chemicznych czy fizycznych,
- zapamiętywania dat i wydarzeń historycznych,
- nauki zasad ortografii,
- nauki biologii, chemii i każdego innego przedmiotu,
oraz innych informacji np.:
- numerów telefonów,
- numerów NIP, PESEL, REGON, PIN i innych
- listy zakupów,
- rozkładu dnia,
i wielu, wielu innych informacji potrzebnych nam w szkole, pracy, czy w
życiu codziennym.

Zapraszam na kurs "Szybkiego Czytania i Technik Uczenia Się" w Szkole
Szybkiego Czytania "CeTiDU" w Opolu, na którym omawiane są liczne
mnemotechniki, techniki koncentracji uwagi, systemy robienia powtórek i
zarządzania czasem własnym i wiele innych tematów.

Pozdrawiam
Mirka

Szkoła Szybkiego Czytania "CeTiDU"
www.cetidu.com