Neurologia/Kardiologia-epizody niedokrwienia mozgu i zawal serca

1. Data: 2003-01-09 21:23:17

Temat: Neurologia/Kardiologia-epizody niedokrwienia mozgu i zawal serca
Od: Tomasz Walkowiak <j...@m...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Mam bardzo wazne dla mnie pytanie.
Chodzi o moja mame.
Ma obecnie 61 lat i przebyla dwa zawaly.
Pierwszy kilkanascie lat temu - sciany przedniobocznej
drugi w marcu 2002r. (9mies. temu)- sciany dolnej.

Od ok. 3 lat mam ma zawroty glowy, ktore po drugim zawale nasilily sie
na tyle, ze wystepuja co kilka dni (codziennie) i trwaja nawet po kilka
minut (czasami dluzej - kilka godzin)
Ostatnio spotkalem sie z opinia (sluszna), ze czestosc wystepowania
udarow mozgu (niedokrwienne) jest zwiekszona u osob z napadowymi
przemijajacymi epizodami niedokrwienia mozgu, chorobami serca
(zwlaszcza majacych niedawno przebyty zawal, migotanie przedsionkow
lub wady zastawki mitralnej), zwiekszona krzepliwosci, cukrzyce.
Zaleca sie tez, aby osobom takim podawac:
w ostrej fazie - heparyne
a nastepnie w fazie przewleklej - warfaryne
Choc niektorzy zalecaja jedynie aspiryne i leki jak przy chorobie serca.

A teraz do pytania:
Mama oczywiscie leczy sie juz u neurologa, ktory przepisal jej
tylko Vinpocetine

Czy to nie za malo jak dla osoby z istniejaca miazdyca naczyn
i zawrotami glowy ktore nasilily sie po drugim zawale ?

Z racji choroby serca mama bierze tez: Acard75, Mononit60, Molsidomine4,
Prestarium4.

Wyniki badan:
1. Echo serca:
- wada zastawki mitralnej - I stopnia (YM ???)
- kurczliwosc: EF=45%, [dol i sciana przednia - ...(tutaj lekarz
niewyraznie napisal)...]
-wielkosc scian: Pkom-30, Lkom-52, Aorta-21, Lprz-34,Pprz-28, Tyl-10,
Przegroda-10 (w mm)

2. USG naczyn szyjnych:
-zmiany miazdzycowe o typie niewielkich uwapnionych blaszek
zlokalizowanych obustronnie w obrebie opuszki tetnicy szyjnej.
Przeplyw obustronnie w obrebie zewnatrz czaszkowego odcinka przebiegu
tetnic szyjnych o prawidlowym spektrum.
Przeplyw w tetnicach kregowych obustronnie doglowowy po prawej stronie
o prawidlowym spektrum, po lewej tetnica waska 2,5mm przeplyw zwolniony

3.EKG: lewogram, ujemne symetryczne zalamki T w II, III, aVF

4. Cholesterol=205, HDL=79, LDL=114, TGL=68
cukier=90, INR=1.1, wsk.protr=90% (poprz badanie 93%)
plytki krwi=180.
pozostale "parametry" krwi zawieraja sie w normach

5. cisnienie - zazwyczaj niskie (110/70) raz bylo 150/90 (chyba w zawale)

6. tetno 50-60/min

Po drugim zawale (w trakcie) mama miala PTCA, a nastepnie po ok 2 mies
drugie PTCA (innej tetnicy).

EKG wysilkowe: bezbolowe, przerwane przy 75W z powodu zmeczenia.

mama ma nadwage: wzrost 147, waga: 70kg

Dla tych ktorzy dotarli czytajac az tutaj - serdecznie dziekuje
i prosze o porade - jak w takim przypadku powinno przebiegac prawidlowe
leczenie - jakie zabiegi/badania wykonac, jakie leki powinny byc
stosowane.

Za wszelkie wskazowki dziekuje.

Pomozcie ! prosze

--
Tomek

2. Data: 2003-01-09 21:29:44

Od: Tomasz Walkowiak <j...@m...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 9 Jan 2003, Tomasz Walkowiak wrote:

jeszcze co do PTCA:
miazdyca tetnic wiencowych, krytyczne zwezenie GPZ i GO.

--
Tomek

3. Data: 2003-01-09 21:50:59

Od: "casus" <c...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> i prosze o porade - jak w takim przypadku powinno przebiegac prawidlowe
> leczenie - jakie zabiegi/badania wykonac, jakie leki powinny byc

Ja tylko troszke z mojej dziedziny. W zwiazku z tym co pozostawilem na
gorze:
- konsultacja okulistyczna z komputerowym badaniem pola widzenia ( program
najpierw neurologiczny przesiewowy, w przyp. zmian pelnoprogowy, ewent.
jaskrowy pelnoprogowy ), badania w kierunku jaskry ( typu niedokrwiennego ).
W przypadku zmian typu neurologicznego - ponowna konsultacja neurologiczna.
W przypadku jaskry - leczenie zachowawcze miejscowe.
W przypadku podejrzenia jaskry lub wynikow "nie do oceny" - nie pozostawiac
tylko w obserwacji ale wlaczyc leczenie zachowawcze miejscowe poprawiajace
krazenie w obrebie nerwu wzrokowego i siatkowkowe, rownoczesnie obnizajace
cisnienie wewnatrzgalkowe.

casus

4. Data: 2003-01-10 11:44:31

Od: Marek Bieniek <m...@p...wytnij.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 9 Jan 2003 22:23:17 +0100, Tomasz Walkowiak wrote:

> Chodzi o moja mame.
> Ma obecnie 61 lat i przebyla dwa zawaly.
[...]
> [...]
>
> A teraz do pytania:
> Mama oczywiscie leczy sie juz u neurologa, ktory przepisal jej
[...]
> Z racji choroby serca mama bierze tez: Acard75, Mononit60, Molsidomine4,
> Prestarium4.

Jak widac powyżej - mama dostaje nie tylko winpocetynę, ale równiez
aspirynę. Czyli otrzymuje lek uznany za podstawowy we wtórnej prewencji
udaru mózgu. Co najwyżej można dyskutować na temat dawki.
Do warfaryny (w Polsce zreszta nie ma warfaryny, a preparaty
acenokumarolu) są konkretne neurologiczne wskazania - zwężenie tetnicy
domózgowej, żródło zatorowania, nawracające udary na 'słabszym'
leczeniu. U mamy danych na zwężenie tętnicy nie ma - jedna t. kręgowa
jest węższa i z wolnym przepływem, ale może to świadczyć o hipoplazji
tej tętnicy - w wyniku USG nie ujęto tego jakie jest spektrum przepływu.
(Może warto by zrobić dopplera przezczaszkowego?)
IM pierwszego stopnia nie jest aż tak istotna.
Z punktu widzenia neurologicznego nie ma wskazań do podawania heparyny
jako leku w udarze mózgu - podaje się ją jedynie jako profilaktykę
zatorowości.
Zawroty głowy u mamy mają prawdopodobnie charakter utrwalony, na tle
uogólnionej miażdżycy. Wiele zrobić niestety nie można. Potrzebna jest
stała opieka lekarza POZ i ewentualnie okresowa kontrola neurologa.
Na podstawie tego, co napisałeś można przypuszczać, że chora jest
prowadzona według wszelkich zasad sztuki.

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)

Pediatrzy pomocy!
do Andrzeja Glowackiego
dziwne dolegliwości
ziolka