Nienawisc i pogarda (Re: chamstwo i prostactwo)

1. Data: 2019-07-12 13:11:33

Temat: Nienawisc i pogarda (Re: chamstwo i prostactwo)
Od: Silvio Balconetti <s...@i...invalid> szukaj wiadomości tego autora

>Trzezwe spojrzenie na historie ludzkosci pokazuje, ze pogarda wobec
tych, ktorzy sa nizej, i zbiorowa nienawisc do tych, ktorych uwaza sie
za wrogow, we wszystkich kulturach i epokach dla wielu stanowily
podstawowe zrodlo satysfakcji i radosci. Ludzie niejednokrtonie
wypelniali sobie istnienie manifestowaniem nienawisci, wywyzszaniem sie
wobec slabszych i korzeniem sie przed poteznymi. Tam, gdzie nie mieli
nic, zadnego pocieszenia poza wyobrazonymi hierarchiami - poza
imaginarium - namietnosci z nimi zwiazane mogly zastapic wszystko inne i
nadawac ludzkiemu zyciu sens. Psychologiczny mechanizm lezacy u podstaw
potegi Rosji w okresie panowania Stalina byl zapewne na tym wlasnie oparty.

W gruncie rzeczy nienawisc i pogarda wobec tych, ktorych postrzega sie
jako gorszych od siebie i wrogich, moze zastapic prawie wszystkie inne
zrodla satysfakcji. Doswiadczenie spoleczenstw totalitarnych zaswiadcza,
ze wystarczy dac czlowiekowi (a w kazdym razie wielu z nas) mozliwosc
znecania sie nad bliznimi, by nie bylo mu juz potrzebne do szczescia
prawie nic wiecej. Donosiciel w fabryce, ktory z zadowoleniem przyglada
sie temu, jak policja polityczna odprowadza jego dotychczasowego
zwierzchnika - przerazonego i nic nierozumiejacego inzyniera, ktory
zazartowal sobie z nowych norm pracy - przezywa potezny moment
satysfakcji. Co z tego, ze wieczorem ow podwladny wroci do jakiejs
klitki i bedzie jadl cienka zupe. Chwila triumfu, ktora przezyl, moment
uswiadomienia sobie swojej potegi - wystarczylo kilka zdan na kartce z
zeszytu, by stracic z piedestalu znienawidzonego inzyniera -
rozswietlaja jego codzienna nedze zlotym blaskiem.<

(A.Leder: Przesniona rewolucja, ss. 177-8)

--
saluto
Silvio Balconetti

2. Data: 2019-07-12 18:05:48

Temat: Re: Nienawisc i pogarda (Re: chamstwo i prostactwo)
Od: gazebo <g...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 12/07/2019 o 12:11, Silvio Balconetti pisze:
> [...]
> rozswietlaja jego codzienna nedze zlotym blaskiem.<
>
> (A.Leder: Przesniona rewolucja, ss. 177-8)

ojoj, tylko tyle moge odpisac :)

--
gazebo

3. Data: 2019-07-13 09:37:31

Od: Trybun <M...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 12.07.2019 o 13:11, Silvio Balconetti pisze:
> [...]
> blaskiem.<
>
> (A.Leder: Przesniona rewolucja, ss. 177-8)

Nie jest przypadkiem tak że gardzimy słabszymi a nienawidzimy silniejszych?

Jak Żydzi Żydom ,,pomagali".
UW się spisał! dr. House byłby wniebowzięty za życia... ;)
chamom wszelakim
F-35, jako 'klocek' w systemie...
Bog rozpozna swoich