Niewidzialna ręka rynku

1. Data: 2008-03-09 21:04:57

Temat: Niewidzialna ręka rynku
Od: "rzeczy pierwsze" <r...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Nieostrożność i naiwność stanowią zawsze doskonałą okazję do wykorzystania.
Najczęściej chyba z takich okazji korzysta niewidzialna ręka rynku. Jako, że
odprężenie na grupie jest od jakiegoś czasu dość dobrze widoczne, w ramach
rozrywki umysłowej chciałbym wam odrobinę przybliżyć przykładowy mechanizm
takiego wykorzystania:

3 osoby postanowiły złożyć się na zakup po 10 zł.

Poza zakupie sklep zorientował się, że towar kosztuje w rzeczywistości 25 zł
i ze złożonej kwoty 3x10=30 zł należy zwrócić 5 zł. Jako, że osoby wyszły
już z zakupem, przekazanie zwrotu zostało powierzone innej osobie.
Otrzymawszy ona 5 zł do zwrotu na 3 osoby zdecydowała, że skoro 5 zł jest
nie podzielne na 3 i może stanowić problem przy podziale więc zwróciła
każdej z 3 osób po 1 zł, a 2 złote zatrzymała sobie jako niepodzielne.

Rachunek przepływów pieniądza w tym prostym przykładzie mógłby wydawać się
porządku, ale czy tak jest w istocie?

Otóż:

- rynek pierwotnie wchłoną złożoną kwotę 3x10=30zł,

- następnie z tych 30 zł wydał 5 zł,

- 3 osoby otrzymały zwrot po 1 zł, a więc w rzeczywistości złożyły się tylko
po 9 zł,

- 2 zł zatrzymała osoba postronna.

Zobaczmy więc jak wygląda teraz rachunek:

Na kwotę 30 zł, którą pierwotnie wchłoną rynek w efekcie złożyło się:
3x9+2=29 zł.

Któż wie, gdzie się więc podziała brakująca w rachunku złotówka?

Jak często potencjalny konsument dostrzega i pozwala niewidzialnej ręce
rynku wykorzystywać swoją nieuwagę lub naiwność?

2. Data: 2008-03-09 21:24:08

Temat: Re: Niewidzialna ręka rynku
Od: "JanB" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "rzeczy pierwsze" <r...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]

> Jak często potencjalny konsument dostrzega i pozwala niewidzialnej ręce
> rynku wykorzystywać swoją nieuwagę lub naiwność?

Bede pierwszy bede pierwszy!!!
25 = 3x9-2 :)

3. Data: 2008-03-09 22:06:43

Od: "JanB" <j...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "JanB" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

> No to niezaprzeczalne i tak właśnie postrzega to większość,
>
> tylko, że ludzie wydali pierwotnie 3x10=30 zł i tyle pierwotnie wchłoną
> rynek.
>
> Po korekcie kwota ta składała się już z rachunku 3x9+2=29 zł.
>
> Pytanie zatem brzmi, gdzie się podziała brakująca złotówka? :-)

Pytasz na poważnie?
Rynek wchłonął 30 złotych. Następnie oddał 5, czyli w sumie wchłonął 25.
Każda z osób zapłaciła 9 złotych, razem 27. 2 złote zostały u osoby
postronnej. Czyli 25=27-2 <-- wszystko się zgadza.

4. Data: 2008-03-09 22:19:33

Od: "rzeczy pierwsze" <r...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

5. Data: 2008-03-09 23:46:30

Od: tren R <t...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

rzeczy pierwsze pisze:

> Jak często potencjalny konsument dostrzega i pozwala niewidzialnej ręce
> rynku wykorzystywać swoją nieuwagę lub naiwność?

cóż za nieprecyzyjne pytanie.
możliwości mamy takie:

a. dostrzega i pozwala
b. dostrzega i nie pozwala
c. nie dostrzega i pozwala
d. nie dostrzega i nie pozwala (tak, tak, nieświadome mechanizmy obronne
mogą działać)

wydaje się na pierwszy rzut oka że jest w miarę prosta macierz.
ale ale ... mamy tu zarówno nieuwagę jak i naiwność.
zatem to samo należy powtórzyć dla dwóch opcji. mamy już 8 możliwości.

ale to nie koniec kłopotów.
skoro zadałes pytanie "jak często" - to jakiej odpowiedzi się spodziewasz?
wszak - "często" dla kobiety wykorzystanej przez niewidzialną rękę
może znaczyć zupełnie coś innego niż "często" dla mężczyzny owej
niewidzialnej ręki używającego...

--
http://a.co.po.nas.pozostanie.patrz.pl
http://siodme.niebo.patrz.pl

6. Data: 2008-03-10 14:12:44

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"rzeczy pierwsze" <r...@o...eu> wrote in message
> [...]
>
> Jak często potencjalny konsument dostrzega i pozwala niewidzialnej ręce rynku
wykorzystywać swoją nieuwagę lub naiwność?

Nawet w tak prostym dzialaniu jak dodawanie czy odejmowanie trzeba
przynajmniej wiedziec co do czego mozna dodac a co trzeba odjac...
Jesli 3x9 reprezentuje pieniadze jakie WYDALO troje ludzi to jak
mozesz DODAC do tego pieniadze ktore OTRZYMALA osoba postronna?

Tu nie ma zadnej brakujacej zlotowki - tu jest brak pojecia
bladofiolkowego o ksiegowosci i mylenie kolumn winien i ma :-)

Aby poprawic te Twoje pseudorachunki nalezy napisac tak:

3 x 9 = 25 + 2

A wiec po jednej stronie pieniadze wydane przez ludzi
a po drugiej pieniadze otrzymane przez innych ludzi.
Po jednej stronie wydatki, po drugiej zarobki...
Po jednej stronie straty, po drugiej zyski...
Czy to naprawde az takie trudne?

Czy teraz juz Ci sie wszystko zgadza i nikogo juz nie chcesz czarowac? :-)

7. Data: 2008-03-10 15:42:02

Od: "rzeczy pierwsze" <r...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

> Jesli 3x9 reprezentuje pieniadze jakie WYDALO troje ludzi to jak
> mozesz DODAC do tego pieniadze ktore OTRZYMALA osoba postronna?

normalnie, tak jak się sumuje wszystkie koszty w rachunku przepływów

> Tu nie ma zadnej brakujacej zlotowki - tu jest brak pojecia
> bladofiolkowego o ksiegowosci i mylenie kolumn winien i ma :-)

zabarwienie emocjonalne nadto czytelne :P

> Czy teraz juz Ci sie wszystko zgadza i nikogo juz nie chcesz czarowac? :-)

nie jestem pewien, czytając niektóre wypowiedzi być może przydała by się
jeszcze niekiedy chwila zastanowienia, niekoniecznie nad moim żartem :)

8. Data: 2008-03-10 19:04:44

Od: dante <d...@p...onet> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik rzeczy pierwsze napisał:

> [...]
>
> Jak często potencjalny konsument dostrzega i pozwala niewidzialnej ręce
> rynku wykorzystywać swoją nieuwagę lub naiwność?

wydaliście z kolesiami 30PLN. Wróciło się wam 5PLN. Zapłaciliście więc
za towar 8,333(3) na głowę. Macie po 1PLN reszty w kieszeni i daliście
jakiemus kolesiowi, który nie wiadomo skąd się wziąż 2PLN z friko, bo
nie potrafiliście się jakoś podzielić, dojść do konsensusu, wspólnego
stanowiska. Suma sumarum macie towar za 25PLN, 3PLN reszty w sumie i
2PLN u kolesia, który powinien zostać waszym wodzem, że tak was
wykolesiował. dżizas...

9. Data: 2008-03-10 19:05:30

Od: dante <d...@p...onet> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Po korekcie kwota ta składała się już z rachunku 3x9+2=29 zł.
>
> Pytanie zatem brzmi, gdzie się podziała brakująca złotówka? :-)

poszukaj w zaokrągleniach :)

10. Data: 2008-03-10 20:57:12

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> normalnie, tak jak się sumuje wszystkie koszty w rachunku przepływów

Uzasadnij wiec dlaczego te 2 ma byc dodane do 27
skoro oczywiste jest dla mnie, ze ma byc odjete?

> zabarwienie emocjonalne nadto czytelne :P

Coz poradze na to, ze jestem taki przezroczysty.

> nie jestem pewien, czytając niektóre wypowiedzi być może przydała by się
> jeszcze niekiedy chwila zastanowienia, niekoniecznie nad moim żartem :)

Chetnie uslyszalbym rozwiazanie tego "zartu/zagadki".
Wedlug mnie bowiem, ta brakujaca zlotowka bierze sie z bledu w rachunkach.
Dodales tam gdzie powinienes odjac, ot co.

Nie ma brakujacej zlotowki:
25 zlotych jest w kasie sklepu.
2 zlote jest u posrednika.
3 zlote jest u trzech wlascicieli kupionego towaru.

Innymi slowami:
Zaplacili 27 zlotych z czego 25 zlotych ma sklep, 2 zlote posrednik.

ZYDOLENIE PRAWA...
Powiedzcie coś głupiego!
ja bym jej zapłacił żeby nie mówiła
Muszę sie pochwalić.