Norweskich potraw szukam

1. Data: 2002-04-20 11:12:56

Temat: Norweskich potraw szukam
Od: Aleksander Kłosiewicz <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W szkole u mojego syna ma się odbyć spotkanie integracyjne z
norweską młodzieżą
i jedynym ustaleniem jest " bez małży i innych robaków" . Szkoła
jest dosyć kaszubska i stąd konserwatywne podejście do kuchni.
Pomóżcie proszę : jakieś ciasto, sałatkę przekąskę, no i żeby było
w miarę tanie
pozdr.Alex

1. Data: 2002-04-20 14:50:29

Temat: Re: Norweskich potraw szukam
Od: "Rysiek Sos." <d...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aleksander Kłosiewicz" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> jest dosyć kaszubska i stąd konserwatywne podejście do kuchni.
> Pomóżcie proszę : jakieś ciasto, sałatkę przekąskę, no i żeby było

wysyłam na priv

rysieq

1. Data: 2002-04-20 15:37:14

Od: <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc Alex!
Mieszkam w Norwegii, moge wklepac jakies typowe norweskie dania,ale mam jedno
pytanie. Jesli to ma byc spotkanie z mlodzieza norweska, to czy nie lepiej
zrobic cos typowego dla Polskiej kuchni? Nasza kuchnia jest dla nich bardzo
egzotyczna.
Mysle, ze moga sie sprawdzic z typowych rzeczy z dla Norwegii np. rosin boller.
(tanie!)To drozdzowe buleczki z rodzynkami i z kardemonem. Albo risgr&oslash;t- ryz
gotowany na mleku, az do momentu jak zrobi sie z tego papka i je sie to z
lyzeczka masla na gorze i z cukrem i cynamonem i popija sokiem z czarnej
porzeczki rozcienczonym woda. Mysle, ze ktores z tych dan moze byc fajnie
przyjete. Bo poza tym typowe to: losos, bakalao, smalahovud- kozia glowa
smazona i podawana z zakwaszana kapusta (brrrrr! jestem wegetarianka), mieso
renifera. Ale chyba beda problemy z dostaniem produktow ;-)
Jesli chcesz przepisy na to to napisz. Moge wklepac jutro, bo niestety nie
siedze teraz w domku.
Agnieszka

1. Data: 2002-04-20 18:57:15

Od: "Bożena" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> wysyłam na priv
>
> rysieq

A reszta grupy? To juz nie ludzie?? Taaak??? I nie jedza???? Taaak???? A
buuuuu....

Obrazona
Bozenka z Wilna ;o)
ICQ 81838200 http://bozena.samorzad.pw.edu.pl
www i FAQ grupy: http://www.kuchenny.faq.prv.pl/

1. Data: 2002-04-20 19:11:22

Temat: Re: do Bozenki (OT)
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

..Bozenko...nazwracalo mi juz kilka listow do Ciebie...i nadal
nie wiem czy "cos" ostatnio dotarlo...a nie ukrywam poslalam
same szlagiery...;)

AgataW. (albo ten "edu.uw" nawala albo cos innego....)

1. Data: 2002-04-21 13:56:32

Od: "Liliana Cichocka" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
nie lepiej
> zrobic cos typowego dla Polskiej kuchni? Nasza kuchnia jest dla

Raczej nie, chodzi o to, że nasi chcą wykazać się znajomością
kuchni gości

> Mysle, ze moga sie sprawdzic z typowych rzeczy z dla Norwegii
np. rosin boller

To dobry pomysł, a co do ryb to jakąś zupę z dorsza albo inną
zapiekankę chętnie bym przyjął, zaś co do koziej głowy to nie mam
skąd zdobyć ;-)))
pozdr.Alex

1. Data: 2002-04-22 15:02:47

Od: <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ok! tak wiec wklepuje dwie pozycje:
-rosinboller-- buleczki drozdzowe z kardemonem
-bakalao z dorsza (nie wiem czy tam gdzie mieszkasz bedziesz mogl dostac
suszonego dorsza, tzw. klippfisk. To niestety jest konieczne do tego dania. A
efekt jest pychota ;-))

Rosinboller

*1 liter maki
*50 gr. drozdzy (albo 1 paczke suszonych)
*3.5 dl mleka !!! 1 dl= 100 ml!!!
*100 gr masla
*1 i 1/4 dl cukru
*1 lyzeczke kardemon
* garsc rodzynek
*jajko do smarowania

Mieszasz make + cukier + kardemon + rodzynki +suche drozdze razem. Maslo (albo
margaryne) rozpuszczasz i dodajesz do tego mleko. Schladzasz do pokojowej
temperatury i jesli masz swieze drozdze to dodajesz do tego. Zmieszac wszystko
z maka i wyrabiac. Najlepiej w robocie kuchennym. Kiedy ciasto jest elastyczne,
zostawiasz do wyrosniecia (1/2 - 1 godz) Musi podwoic objetosc. Dzielisz ciasto
na ok. 16 czesci i formujesz w okragle buleczki. Smarujesz rozbeltanym jajkiem
i zostawiasz na chwilke, zeby podrosly. Piekarnik 200 stopni i pieczesz 10-15
minut. No i masz rosinboller!

Bakalao tak naprawde pochodzi z Portugalii, ale jest uwazane tutaj za typowa
norweska potrawe. ;-) Jest co roku organizowany nawet festiwal bakalo tutaj.
Danie ma konsystencje naszego bigosu. Tak wiec:

Bakalo

(4 porcje)
* 1 kg klippefisk (najpierw zasalany a potem suszony dorsz)
* 1 kg ziemnikow
* 2 duze cebule
* 3-4 oliwy z oliwek
* ok. 500 gr pomidorow z puszki
* 1 koncentrat pomidorowy
* 1-2 ostre papryczki (trzeba uwazac! )
* odrobina pieprzu cayenn
* sol (uwazac ryba slona!)

Rybe moczy sie 24 godziny, wybiera z osci i kroi w ok. 2 cm kawalki. Ziemnaiaki
obrac i pokroic w cinkie talarki. Cebula w kostke i w mala kostke papryczki.
Ukladasz w duzym garnku w kolejnosci: ryba na to wartwa ziemniakow, wrstwa
cebuli, na to pomidory (mozesz uzyc swiezych).Dolewasz 4 dl wody (400 ml)Do
tego koncentrat rozprowadzasz z oliwa + papryczka + pieprz + sol. Gotujesz
minimum 1 godzine. Im dluzej tym lepsze. Nie powinno sie w trakcie mieszac, ale
wstrzasac garnkiem. Co moze byc troche utrudnione jesli duzy :-)
Zjada sie to z tzw. flatbr&oslash;d. Chlebek wygladajacy jak kartka papieru. Ja
osobiscie wole bagietke i czrwone wino.

Jesli bedziesz mial pytania to wal jak w wdym.
Anieszka

1. Data: 2002-04-22 15:52:46

Od: "Liliana Cichocka" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
mogl dostac
> suszonego dorsza, tzw. klippfisk. To niestety jest konieczne do

No właśnie ;-( czy suszonego nie można zastąpić solonym ??
pozdr.Alex

1. Data: 2002-04-22 18:51:18

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No właśnie ;-( czy suszonego nie można zastąpić solonym ??

Alex!!!
Kurcze, kogo jak kogo ale nie Ciebie podejrzewałbym, o brak wyobraźni.
Wyluzuj, i zaproponuj swoje potrawy z grilla. Nikt takich nie robi a i Oni
zjedzą. Ze smakiem. Naprawdę. Nie częstuj obcokrajowców w PL ich
potrawami, bo to okaże sie totalną klęską. Lepiej niech spróbują naszych
tradycyjnych potraw.
--
Pozdr. Jerzy Nowak

"Remember that ignorance is expensive. Own a good set of encyclopedia."
http://www.wiw.pl/biblioteka/encyklopedia/

1. Data: 2002-04-23 10:10:01

Od: "Liliana Cichocka" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <0...@m...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> zjedzą. Ze smakiem. Naprawdę. Nie częstuj obcokrajowców w PL ich
> potrawami, bo to okaże sie totalną klęską. Lepiej niech spróbują
Może to i racja ... ;-)
pozdr.Alex

kilka przepisów Tan-Vietu
OT