Nowosc z Wietnamu

1. Data: 2002-06-07 10:51:32

Temat: Nowosc z Wietnamu
Od: "Piotr Kieraciński" <p...@p...pol.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy cyprysik nutkajski, to nie cyprysik?:
Podaje cytat z PAP dla milosnikow iglakow
pik

Nowy gatunek cyprysa odkryto w Wietnamie
Nowy gatunek cyprysa, nazwany żółtym cyprysem wietnamskim, odkryto w
północnym Wietnamie - informuje amerykańska fundacja nauki (National Science
Foundation).

Iglak, odkryty w odległej części północnego Wietnamu, nazwano żółtym
cyprysem wietnamskim (Xanthocyparis vietnamensis). Na potrzeby klasyfikacji
stworzono nowy rodzaj (Xanthocyparis) w obrębie rodziny cyprysowatych
(Cupressaceae).

Najbliżej spokrewniony z żółtym cyprysem wietnamskim jest
prawdopodobnie żółty świerk, zwany także cyprysem Nootka, rosnący w USA.
Zaklasyfikowany wcześniej jako Chamaecyparis nootkatensis, cyprys Nootka
okazuje się obecnie drugim gatunkiem nowego rodzaju Xanthocyparis.

Żółty cyprys wietnamski jest bardzo charakterystyczny - ma dwa rodzaje
igieł, "tradycyjne", oraz łuskowate liście. Drzewo to posiada aromatyczne,
żółtawo-brązowe i twarde drewno.

Drzewo znaleziono wrośnięte w strome, wapienne zbocze w górzystej
okolicy, zwanej Bat Dai Son. Ten położony niedaleko chińskiej granicy rejon
jest jedną z najbogatszych botanicznie części Wietnamu. Dziś na zboczach gór
w rejonie Bat Dai Son zachowały się jedynie pozostałości bardzo bujnych i
rozległych dawniej lasów. Prowadzona przez miejscowych wycinka znacznie
ograniczyła liczbę tamtejszych dużych drzew.

Na szczęście, na stromych, skalistych zboczach górskich szczytów
zachowały się wciąż okazałe sztuki - ocenia współodkrywca, Daniel Harder z
University of California w Santa Cruz (UCSC).

Znaczenie odkrycia nowego gatunku drzewa Harder podkreśla, porównując
je do prowadzonych niedawno badań nieznanych dotąd gatunków dużych ssaków w
Azji południowo-wschodniej (gatunku muntjaka, małego jelenia azjatyckiego,
oraz zwierzęcia spokrewnionego z wołem).

2. Data: 2002-06-11 21:24:29

Temat: Re: Nowosc z Wietnamu
Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr Kieraciński" <p...@p...pol.lublin.pl> napisał
> [...]
> Zaklasyfikowany wcześniej jako Chamaecyparis nootkatensis, cyprys Nootka
> okazuje się obecnie drugim gatunkiem nowego rodzaju Xanthocyparis.

Cyprysik nutkajski > cyprys Nootka, nie jest świerkiem.
Patrz "prawdopodobnie żółty świerk, zwany także cyprysem Nootka"
Ponadto, świerk nie moze być blisko spokrewniony z cyprysem.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

kłopot ze świekiem..Pomocy!!
dyzur