O Żydach w Polsce

1. Data: 2009-05-16 18:41:08

Temat: O Żydach w Polsce
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://www.rogozinscy.pl/index2.php?option=com_conte
nt&do_pdf=1&id=173

Wbrew tytułowi - nie tylko o herbach. Warto poczytać - ciekawe rzeczy o
początkach żydowskich w Polsce, rozłamie Żydów, o ich uszlachcaniu, a nawet
pasowaniu pewnego Żyda na rycerza oraz udziale polskich Żydów w walkach.
Niech tylko ktos teraz powie, że Żydzi w Polsce mieli źle.
Jest i o nazwiskach Żydów - skąd się brały itd - w drugim cytacie.

Za "krzaki" w tekście przepraszam - nie mam wpływu teraz na kodowanie
kopiowanego tekstu, wyszło, jak wyszło, a kto ciekaw, ten przebrnie. Bo
chyba ciekawych nie braknie; nie sztuka przecież zarzucać mi antysemityzm
bez zagłębienia się w tekst, który przytaczam, tylko dlatego, że jest o
Żydach, nie?
;-PPP

"(...)Jan Kazimierz ze wzgledu na zniszczenia wojenne, jakich doznali
równie? ?ydzi, zwolnił
okresowo poszczególne gminy z płacenia podatku i niektórych rabinów z
płacenia podatków osobistych.
Od poczatku XVI wieku ?ydzi posiadali w Rzeczypospolitej własna autonomie
trwajaca a? do ustanowienia
konstytucji w 1764 r., która rozwiazała sejmy i sejmiki ?ydowskie. Rozbiory
Polski pozbawiły ?ydów
wielu nabytych przez wieki przywilejów. Zapoczatkowany proces asymilacji
?ydów i neofitów u schyłku
istnienia Rzeczypospolitej zaznaczył sie pózniej ich swiadomym udziałem w
walkach o jej przywrócenie.
W insurekcji 1794 r. walczył ?yd Berek Joselewicz wraz ze swoim oddziałem
jazdy. W bitwach stoczonych
przez wojska Ksiestwa Warszawskiego jak i Królestwa Polskiego w powstaniu
listopadowym dzielnie
dowodzili generałowie pochodzacy z neofickich, nobilitowanych rodzin jak:
gen. Jan Krysinski, gen. Jakub
Lewinski i gen. Józef Szymanowski. W XVII wieku pozwolono osiedlac sie
biedniejszym ?ydom na
wsiach, gdzie zajmowali sie głównie karczmarstwem, bedac uzale?nionymi od
dziedziców wsi. Wówczas
ludnosc ?ydowska w Rzeczypospolitej liczyła ok. 500 tys. osób, co stanowiło
ok. 5 % ogółu ludnosci
zamieszkujacej głównie w miastach województw wschodnich. Po I rozbiorze
Polski ?yło ich ok. 900 tys.
co stanowiło ok. 10 % ogółu społeczenstwa. W okresie zaborów ?ydzi
podlegali prawu poszczególnych
panstw zaborczych. Ich pozycja była trudna, gdy? rzady zaborców nie
uznawały nadanych im praw ,
zwłaszcza w dziedzinie autonomii, stosujac czesto wobec ludnosci ?ydowskiej
szczególne obostrzenia
prawne. Najlepiej powodziło sie ?ydom w zaborze austriackim w Galicji,
gdzie stanowili ok. 11 % ogółu
ludnosci. W zaborze pruskim ?ydzi byli najmniej liczni i stanowili ok. 2 %
ogółu ludnosci i rzad obchodził
sie z nimi stosunkowo łagodnie. Najcie?ej było ?ydom w zaborze rosyjskim,
wydana konstytucja dla
Królestwa wyraznie pomijała prawa obywatelskie osiadłych tam ?ydów
stanowiacych 14 % ogółu
rogozinscy.pl
http://www.rogozinscy.pl Kreator PDF Utworzono 16 May, 2009, 17:45
mieszkanców. Z tych powodów z zaboru rosyjskiego emigracja ?ydów była
najwy?sza. W 1937 roku ?yło
w Polsce 3,5 mln ?ydów - stanowili oni ponad 10% ogółu ludnosci kraju. Po
wojnie i straszliwym
Holokauscie ocalało ich niewielu. Obecnie ?yje w Polsce ok. 4 tys. ?ydów.
Skupia ich Towarzystwo
Społeczno Kulturalne ?ydów w kilku oddziałach w Polsce. Towarzystwo to
wydaje dwutygodnik pt. Słowo
?ydowskie, a opieke nad ?yciem religijnym ?ydów, nad synagogami i
cmentarzami w Polsce sprawuja
Gminy Wyznaniowe ?ydowskie funkcjonujace w RP. Nobilitacja szlachty
pochodzenia ?ydowskiego siega
w Polsce przełomu XV/XVI wieku, kiedy zostało nobilitowanych 4 neofitów:
dwóch z obszaru Wielkiego
Ksiestwa Litewskiego - Abraham Ezofowicz i Stanisław Oszejko oraz z Korony
- Stefan Fiszel Powidzki i
Abraham z Kijowa. Byli to swietni finansisci, dzier?awcy ceł i
bankierzy.(...)"

O nazwiskach:

"(...)?ydzi nosili zwyczajem biblijnym, jedynie imiona, bez nazwisk.
Utrudniało to ich
ewidencje, dlatego tez w 1787 r. cesarz Austrii Józef II nakazał ?ydom
przyjecie nazwiska. Nadano
wówczas wszystkim ?ydom nazwiska, prawie wyłacznie niemieckie. W Polsce
kształtowanie sie nazwisk
szlachty neofickiej wia?e sie z ich nobilitacja. Poczatkowo przy jej
nadawaniu przez adopcje przyjety do
rodu przyjmował nazwisko adoptujacego , jak w przypadku Samuela
Chrzanowskiego, obroncy
Trembowli, nobilitowanego w 1676r. przez staropolska rodzine szlachecka
Chrzanowskich h. Poraj,
wzmiankowana ju? w 1552r. W pózniejszym okresie u schyłku Rzeczpospolitej
nobilitowani neofici
przyjmowali "nazwiska utworzone od ojcowskiego imienia, np. "Abraham" jak
Abramowicz, Abramowski.
Czesto do tak utworzonego nazwiska przywiazany był przydomek ?yd, ?ydek
jeszcze długo po zmianie
wyznania lub otrzymanej nobilitacji, przekształcajac sie w nazwisko np.
?ytkiecz h. Jastrzebie. Wsród
nazwisk szlachty neofickiej nobilitowanych w XVIII wieku sa nazwiska
utworzone od miesiecy lub dni
tygodnia dla upamietnienia daty przyjetego chrztu jak Marczewski,
Kwiecinski, Majewski lub Niedzielski.
Wsród nobilitowanych z tego okresu spotkac mo?na wiele nazwisk
zaczynajacych sie na "nowo"
wskazujacych na neofitów, którzy przyjeli nowa wiare jak np. Nowakowski czy
Nowicki. Podobnie
nazwisko Dobrowolski przypomina, ?e nale?y do neofity, który przyjał nowa
wiare "z dobrej woli". Krzy?
w herbie w wielu wypadkach oznaczał, ?e symbol ten zawarty w godle nadano
neoficie i od niego
utworzono nazwisko jego własciciela - Krzy?anowski, a nowonawróconego
nazwano Nawrockim. W roku
1850 Rada Administracyjna w Królestwie zmieniła obowiazujacy przepis
umo?liwiajacy neofitom zmiane
nazwiska i postanowiła, ?e ?ydzi zmieniajacy wyznanie na chrzescijanskie
nie moga zmieniac
dotychczasowego nazwiska. Prezentujemy wykaz nazwisk szlachty polskiej
pochodzenia ?ydowskiego i
ich herby za Ludwikiem Piotrowskim (Korwinem), opierac sie na jego pracy
pt. "Szlachta polska
pochodzenia ?ydowskiego" Kraków 1933, uzupełniony o zródła wymienione w
załaczonej bibliografii.
Podajemy równie? w slad za wymienionymi zródłami wykaz nazwisk szlachty
pochodzenia ?ydowskiego
bez podania herbu, których nie udało sie autorowi ustalic i zwracamy sie do
Czytelników o pomoc w ich
odnalezieniu. Rodziny szlacheckie pochodzenia ?ydowskiego i ich herby.
Abramowicz h. Lubicz odm., Bartoszewicz h. Nowina Nowa, Bloch h. Ogonczyk
odm., Boessner h. włas.,
Brunstein - Brunicki h. włas., Ignacy tyt. Barona 1813 indygenat w 1847 w
Austrii, Chrzanowski h. Poraj,
Dabrowski h. włas., Dobrowolski h. Nowina, Dobrowolski h. Odyniec,
Dobrowolski h. Pocisk, Dobrowolski
h. Nieczuja, Dobrzynski h. Kandor, Dziokowski h. Traby, Epstein h. włas.,
Felczynski h. Nałecz odm.
Fischel v. Powidzki h. Korab, Frejberg &ndash; Rosenfeld h. włas. Antoni,
Edward, tyt. barona 1854,
rosyjski, Górski v. Gurski h. Łaska, Grabowski h. Dołega odm, Hauke h.
Bosak Henryk Maurycy,
indygenat w 1825 polski tyt. Hrabiego 1829 rosyjski, Jakubowski h. Kopacz
odm., Jakupowski h.
Rokowiec, Jakubowski h. Topór odm., Jakubowski h. Okrza odm., Wincenty tyt.
Barona 1808 austriacki,
Jarmund h. Kierdeja, Jasinski h. Złowowa?, Jelenski h. Korczak, Jezioranski
herbu Jeziora, Józefowicz -
Hlebicki v. Ezofowicz Abraham, h. Leliwa odm., Ezofowicz v. Józefowicz
Michel h. Leliwa, Kazimirski h.
Łaska, Konderski h. włas., Kozlinski h. Bodziec, Krasnowojski h.
Wdziecznosc, Kronenberg h. Strugi,
Leopold tyt. Barona 1897 rosyjski, Krysinski h. Leliwa, Krzy?anowski h.
Dab, Krzy?anowski h. Krucynia,
Krzy?anowski h. Jasna Góra, Laski h. Włas., Lesser h. włas. Zygmunt tyt.
Hrabiego 1871 papieski,
Stanisław tyt. Barona 1876 saskomiejningenski, Lipinski h. Strzala, Lipski
h. Kosciesza-Kuszaba, Lipski h.
Kuszaba, Łabedzki v. Łabecki h. Łabedziogród, Ły?ynski - Abramowicz h.
Lubicz odm., Majewski h. Dziób,
Michałowski h. Orłowski, Narebski h. Dołega odm., Niedzielski h. Szeliga
odm., Niemira h. Mieszaniec,
Nizielski h. Szeliga, Nowakowski h. Trzy Ksie?yce, Orłowski h. włas.,
Osiecimski h. Lubicz odm., Oszejko
h. Merany, Pawłowicz h. Rogala, Pełka h. Mieszaniec, Piotrowski h. Teczyc,
Porebski v. Porembski, h.
Kornic odm., Poznanski h. Bo?a Wola odm., Przewłocki h. Przestrzał,
Schabicki h. Jastrzebiec odm.,
Simolin - Bathory h. włas. Karol Gustaw Aleksander oraz Jan Maciej
indygenat 1768 polski, tyt. Barona
polskiego w 1776, Stulinski h. Wdziecznosc, Swiatecki h. Nowina Nowa odm.,
Swiatowski h. Nowina
Nowa, Roza-Szarski h. włas. - Marcin Szrski adoptowany przez barona Roze w
1918, potwierdzony przez
cesarza Franciszka Józefa II, Techlowicz v. Techlewicz h. Jastrzebiec odm.,
Techlowski h. Jastrzebiec,
Trojanowski h. Łaska, Urbanowski h. Prus, II odm., Wolanki h. Nałecz odm.,
Wolff h. Postep, Wolski h.
Niedzwiedz Biały, Wołowski h. Bawół, Wołowski h. Na Kaskach, Zawojski h.
Jastrzebiec, Zbitniewski h.
Niedzwiedz Czarny. Rodziny szlacheckie pochodzenia ?ydowskiego, których
herby nie sa znane.
Abramowicz, Adamoski, Baczewski ze Lwowa, Bergin, Bielski, Bilinski,
Brzezinski, Ciechanowski, Dessaw
v. Dessau, Dobrowolski z Oszmian, Dobrowolski w Filundach, Dobrowolski na
Litwie, Frenk, Janowski,
Krzy?anowski, Kwiecinski, Lutynski, Majewski, Mankowski, Matuszewski,
Niewiarowski, Nizielski,
Nowakowski, Nowicki, Pawłowicz, Pawlowski, Podoski, Poziomkowski, Rosenthal
- Haskiel z Warszawy,
Rudnicki, Szpaczkiewicz, Sobotnicki, Szymanowski, Wierzchowski,
Zilkiewicz.(...)"

2. Data: 2009-05-16 18:58:14

Temat: Re: O Żydach w Polsce
Od: "Saulo" <s...@l...po> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka <i...@g...pl>

[...]
> Podobnie
> nazwisko Dobrowolski przypomina, ?e nale?y do neofity, który przyjał
> nowa wiare "z dobrej woli".
[...]

Nom, ale chełmskość ciągnie się a ciągnie.

Saulo

3. Data: 2009-05-16 19:02:44

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 16 May 2009 20:58:14 +0200, Saulo napisał(a):

> Ikselka <i...@g...pl>
>
> [...]
> [...]
>
> Nom, ale chełmskość ciągnie się a ciągnie.
>
> Saulo

Że co?

4. Data: 2009-05-16 19:07:40

Od: "Saulo" <s...@l...po> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka <i...@g...pl>

> Że co?

"W dowcipach folkloru Żydów Europy wschodniej Żydzi z Chełma łącznie ze
swoimi rabinami przedstawiani byli jako sympatyczni głupcy znajdujący
zawsze dziwaczne lub złe rozwiązania problemów."

Saulo

5. Data: 2009-05-16 19:12:09

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 16 May 2009 21:07:40 +0200, Saulo napisał(a):

> [...]
> swoimi rabinami przedstawiani byli jako sympatyczni głupcy znajdujący
> zawsze dziwaczne lub złe rozwiązania problemów."

Jesteś z Chełma, czy co? Sorry, ale nie panimaju nic a nic - w końcu każdy
ma prawo mieć swój Wąchock :-)

6. Data: 2009-05-16 19:14:52

Od: "Saulo" <s...@l...po> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka <i...@g...pl>

> Jesteś z Chełma, czy co? Sorry, ale nie panimaju nic a nic - w końcu
> każdy ma prawo mieć swój Wąchock :-)

Kochanie, ja jestem Słowianin ze Słowian. Polak sól ziemi czarnoziemnej.
Dobrowolski, wystąp!

Saulo

7. Data: 2009-05-16 19:50:20

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jesteś z Chełma, czy co? Sorry, ale nie panimaju nic a nic - w końcu każdy
> ma prawo mieć swój Wąchock :-)

Jest jeszcze Kłaj...

8. Data: 2009-05-18 07:44:06

Od: "Duch" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Zydzi mieli sie w Polsce bardzo dobrze, tolerancyjna Rzeczpospolita nie
zakazywała im pobytu,
w czasie gry Francja czy Hiszpania pozbywały się ich. Dlatego przed II WS
było w Polsce
tak duzo Żydów.
Pozdr,
Duch

9. Data: 2009-05-18 09:12:25

Od: "Chiron" <e...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Duch" <n...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]
> zakazywała im pobytu,
> w czasie gry Francja czy Hiszpania pozbywały się ich. Dlatego przed II WS

Jednakże nie jest to nacja, któa by znała uczucie wdzięczności...

Chiron

10. Data: 2009-05-18 09:51:39

Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Chiron napisał(a):
> Użytkownik "Duch" <n...@n...com> napisał w wiadomości

> Jednakże nie jest to nacja, któa by znała uczucie wdzięczności...
>
> Chiron

Naprawdę?cytat;Któż mnie popierał,któż o mnie walczył na terenie
literackim,jeśli nie oni?Któż pierwszy odważył się rzucić cały swój
entuzjazm na szale wzbierającej dyskusji o Ferdydurce,jeśli nie wielki
i nieodżałowany mój przyjaciel,Bruno Schulz?Któż mi torował drogę w
Polsce przedwojennej i powojennej,jeśl i nie Artur Sandauer[ten od bez
taryfy ulgowej,atakujący miękkość i tzw;rąsia rąsie myje]
?A na emigracji-kto mnie popierał poza Józefem Witlinem?Żydzi zawsze i
wszędzie byli pierwsi w zrozumieniu i odczuciu mojej pracy
pisarskiej.Polacy gombra prześladawali, Żydzi wspierali,Gdyby nie
Żydzi to wielu by w polskiej kulturze nie zaistaniało.
drugi cytat;Żydzi tak swoistą i wybitną mieli rolę w rozwoju polskim
owych lat,że przemilczeć ich nie można..............
Wniosek=Chiron, katolik ,polok=jest to nacja,która uczucia
wdzięczności nie zna.

Dlaczego ludzie się tatuują?
MARSCH !!! MARSCH !!!
DLACZEGO...