O naturze uzależnienia

1. Data: 2007-01-28 11:50:07

Temat: O naturze uzależnienia
Od: "bit" <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Chciałbym przedstawić kilka faktów na temat uzależnienia. Pierwszy i
podstawowy problem to skąd się bierze tak wielka siła nałogu i jego
panowanie nad człowiekiem. Pomimo wielu systemów, metod, terapii w których
człowiek może dzisiaj wybierać nie znajduje dla siebie bardzo często
skutecznej pomocy. Wydaje mi się, że cały problem tkwi w trudności poznania
rzeczywistej natury uzależnienia. Czyż nie jest tak, że każda metoda
"odciągania" od nałogu nie rozwiązuje problemu a tylko odwleka go w czasie?
A więc czy przez to nie skazujemy się na walkę do końca życia? Uważam takie
podejście za "czarowanie" rzeczywistości. Zagłębiając się w prawdziwą naturę
nałogu można dojść do przekonania, że zarówno uleganie nałogowi jak i
odwracanie od niego uwagi jest w istocie tą samą ucieczką. Dobrze, ale co z
tego? Ano bardzo dużo. Po pierwsze nasuwa się jasny wniosek, że mózg
człowieka uzależnionego oduczył się prawidłowej reakcji na bodźce fizyczne i
psychiczne, dlatego też miota się ciągle i jest w stałym zamęcie. Jest to
moim zdaniem fundamentalne spostrzeżenie osoby uzależnionej (spostrzeżenie
nie w warstwie werbalnej, ale w warstwie mentalnej), które otwiera jej drogę
ku wyswobodzeniu się z nałogu. I po drugie rzecz o wiele ważniejsza. Musi
istnieć jeszcze jakieś inne spostrzeżenie pomiędzy bodźcem a aktem ulegania
lub aktem odwracania uwagi. Im człowiek jest bardziej uzależniony tym krócej
trwa to spostrzeżenie. I mimo, że stan ten trwa tak krótko to jest on
kluczem do rozwiązania problemu. Mianowicie tkwi w nim odpowiedź na
podstawowe pytanie: "Przed czym rzeczywiście uciekam?" Tak naprawdę nie
uciekamy przed uzależnieniem ale przed tym stanem. Nasuwa się zatem pytanie,
co w takim razie "robić" aby od niego przestać uciekać. Czy spróbować go
nazwać, aby przez werbalizację próbować się z nim oswoić? Nic bardziej
mylnego. Werbalizacja czy myślenie o tym stanie jest kolejną ucieczką w
wirtualny świat naszego mózgu.
Jedynym rozwiązaniem problemu jest po pierwsze pewnego rodzaju czujność
fizyczno-psychiczno-emocjonalna, która pozwoli nam na dostrzeżenie i
wyłowienie tej chwili w której spostrzeżenie następuję co już jest wielką
sztuką. I po drugie po dostrzeżeniu tego momentu czynność polegająca nie na
działaniu, reagowaniu co jest ucieczką ale na "patrzeniu", przebywaniu razem
z "tym". Chodzi o to, że nie znamy tego stanu a priori a możemy poznać jego
naturę tylko przez patrzenie "bez założeń". Z kolei takie czyste, nieskażone
patrzenie jest jednocześnie rozwiązaniem problemu. Można to porównać do
dwóch osób: z jednej strony zoolog zajmujący się całe życie badaniem życia
pająków, który nie tylko nie ucieka na widok stawonoga, ale przeciwnie z
odkrywczą pasją przygląda mu się z bliska, z drugiej zaś strony osoba chora
na arachnofobię, która na samą myśl o pająku dostaje dreszczy. Ten zoolog
patrzy na pająki czysto, bez założeń, odkrywczo. W tym właśnie tkwi siła
owego patrzenia, że ono jest jak laser, który wypala tylko chorą tkankę nie
naruszając zdrowej, i co więcej zasklepia naczynia krwionośne nie powodując
dodatkowego krwawienia. Powtórzę jeszcze na koniec: poznanie rzeczywistej
natury problemu jest jego jednoczesnym i natychmiastowym rozwiązaniem
okazuje się bowiem, że problemu tak naprawdę nie ma - to my go podtrzymujemy
w swojej wirtualnej rzeczywistości umysłu.
Nie pytajcie czy jest nadzieja. Nie pytajcie "jak?". Nie chcę ludziom mówić
o nadziei, o metodach, chcę mówić o faktach. A fakt ten możesz odkryć tylko
Ty sam.

2. Data: 2007-01-28 19:36:39

Temat: Re: O naturze uzależnienia
Od: "...:::WISKOLER:::..." <R...@v...cy> szukaj wiadomości tego autora

Na grupie *pl.soc.uzaleznienia*, dnia 28 styczeń (niedziela),
znalazłem donos TW *bit*,
o treści cytowanej poniżej:

Próbowałeś przestać pić czy ćpać?
--
...:::WISKOLER:::...

Stirlitz zobaczył jak banda wyrostków pompuje kota benzyną. Kot wyrwał się,
przebiegł kilka metrów i upadł.
- Widocznie benzyna się skończyła - pomyślał Stirlitz.

3. Data: 2007-01-29 09:19:55

Od: "Rum Burak" <r...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "bit" <...@...pl> napisał w wiadomości
> Chciałbym przedstawić kilka faktów na temat uzależnienia...
[ciach!]

1. Obawiam się, że to co piszesz z faktami nie ma zupełnie nic wspólnego.
Umówmy się może, że jest to Twoje wyobrażenie na ten temat.
2. Piękna racjonalizacja, ładnie zbudowane zdania- szkoda tylko, że
kompletnie nic z tego nie wynika.

Proponuję skonfrontować swoje pomysły z ludźmi, którzy na ten temat wiedzą,
co piszą. Znają się na tym: www.zza.fora.pl

--
Pozdrawiam serdecznie,
Rum Burak

4. Data: 2007-01-29 15:50:22

Od: "bit" <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Próbowałeś przestać pić czy ćpać?

A dlaczego pytasz?

5. Data: 2007-01-29 22:29:10

Od: "bit" <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1. Obawiam się, że to co piszesz z faktami nie ma zupełnie nic wspólnego.
> Umówmy się może, że jest to Twoje wyobrażenie na ten temat.

Wyobraźnia nie ma z tym nic wspólnego.

> 2. Piękna racjonalizacja, ładnie zbudowane zdania- szkoda tylko, że
> kompletnie nic z tego nie wynika.

Słowo, symbol, myśl nie są faktami. Nie patrzy się na palec wskazujący na
góre, ale na samą górę.

> Proponuję skonfrontować swoje pomysły z ludźmi, którzy na ten temat
> wiedzą, co piszą. Znają się na tym: www.zza.fora.pl

Konfrontaja jest użyteczna tylko w odniesieniu do faktu, który jest w nas
samych. Dyskusje o problemach czy to z samym sobą czy z innymi nie mają
najmniejszego znaczenia w rozwiązywaniu ich a wręcz odwodzą od prawdy. Jest
to ciągły i nieustanny konflikt - jedna myśl przeciwstawia się innej myśli.
Obracanie się w zaklętym kręgu niemożności.

6. Data: 2007-01-30 17:01:57

Od: "...:::WISKOLER:::..." <R...@v...cy> szukaj wiadomości tego autora

Na grupie *pl.soc.uzaleznienia*, dnia 29 styczeń (poniedziałek),
znalazłem donos TW *bit*,
o treści cytowanej poniżej:

> A dlaczego pytasz?

Bo z tego co tam piszesz to raczej dla alkoholika czy ćpuna niewiele
wynika. Wydaje mi się że naczytałeś się "fachowej" literatury i próbujesz z
siebie robić fachowca od uzależnień i ich leczenia.
Spytaj jakiegokolwiek alkoholika czy on przed
terapią/podjęciem_decyzji_o_leczeniu/zmuszeniu_do_le
czenia* przyglądał się
swojemu problemowi.
Przecież on żadnego problemu nie miał :)
* - niepotrzebne skreślić.
--
...:::WISKOLER:::...

Do gabinetu Bormanna wchodzi nieznajomy. Staje przed biurkiem i patrząc
prosto w oczy Bormanna, wykonuje dziwne gesty. W końcu mówi:
- Słonie idą na północ, a wołki zbożowe podążają ich śladem.
Bormann patrzy na przybysza z wyraźnym niesmakiem:
- Gabinet Stirlitza jest piętro wyżej - odpowiada.

7. Data: 2007-01-30 20:43:52

Od: "bit" <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bo z tego co tam piszesz to raczej dla alkoholika czy ćpuna niewiele
> wynika.

Jeśli szuka innych gratyfikacji niż swój nałóg to masz rację

> Wydaje mi się że naczytałeś się "fachowej" literatury

Wierz lub nie - nigdy nie czytałem literatury "fachowej"

>..... i próbujesz z siebie robić fachowca od uzależnień i ich leczenia.

Napawa mnie obrzydzeniem robienie z siebie kogokolwiek (fachowca, znawcy,
guru). Odrzucam to jako niedorzeczność i głupotę.

> Spytaj jakiegokolwiek alkoholika czy on przed
> terapią/podjęciem_decyzji_o_leczeniu/zmuszeniu_do_le
czenia* przyglądał się
> swojemu problemowi.
> Przecież on żadnego problemu nie miał :)

Oczywiście. Jeśli ktoś chce żyć powierzchownie to treści, o których mówimy
nie mają dla niego żadnego znaczenia. Mówię tylko o faktach, które są dla
mnie niezaprzeczalne. Jeśli się widzi coś jasno i wyraźnie to jak można
powiedzieć, że to nieistnieje. I o tym mówię. O fakcie, w którym drzemie
ogromna moc.

8. Data: 2007-01-31 01:19:01

Od: lechox <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiele slow... tylko nie widze faktow.... :-(

9. Data: 2007-01-31 06:40:55

Od: "Rum Burak" <r...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mnie niezaprzeczalne. Jeśli się widzi coś jasno i wyraźnie to jak można
> powiedzieć, że to nieistnieje. I o tym mówię. O fakcie, w którym drzemie

Alkoholicy i narkomani nie widzą wyraźnie- to są ludzie chorzy. Brak
"normalnej" oceny rzeczywistości jest jednym z objawów tej choroby. Gdyby
widzieli normalnie, nie byliby alkoholikami czy narkomanami.
Dlatego Ci napisałem, że zupełnie nic z Twoich rozważań nie wynika.

--
Pozdrawiam serdecznie,
Rum Burak

10. Data: 2007-01-31 09:00:51

Od: jakub <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> .... O fakcie, w
> którym drzemie ogromna moc.

no nie, jeszcze jeden nawiedzony....... :-(

jakub

Przeprosić chciałem.
Szukam chętnych do tworzenia portalu.
czesc
Narkotyki
Forum Alkoholizm, Współuzależnienie i DDA