OB - wiarygodnosc

1. Data: 2005-06-24 14:35:02

Temat: OB - wiarygodnosc
Od: La Luna <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja z pytaniem :)
Czy fakt ze krew od pobrania do zbadania przelezala w laboratorium cala noc
(pewnie w jakis tam sposob zakonserwowana bo nie wyobrazam sobie ze nie) i
zostala zbadana dopiero po ilus tam godzinach - moze wplynac na wynik OB
jaki wyszedl?
Chodzi o krew kota akurat - ale ona zachowuje sie tak samo jak ludzka -
wynik OB wyszedl 140 czyli dosyc masakryczny :(
Kot niewatpliwie mial w chwili badania ostry stan zapalny (w jelitach,
podraznienie mechaniczne prawdopodobnie) - ale czy to moze tlumaczyc az tak
wysokie wskazanie?
Lub czy to moze byc blad laboratorium?
Mamy powtorzyc badanie po zakonczeniu leczenia - ale ja sie zamartwiam ;)

--
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Mockałło

2. Data: 2005-06-24 16:30:42

Temat: Re: OB - wiarygodnosc
Od: "Piotr" <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Nie znam się ani na kotach, ani tym bardziej na wartościach referencyjnych
badań u kotów.

U ludzi wynik OB 140, to wynik bardzo wysoki, spotykany np. w chorobach z
autoagresji. U ludzi, badanie OB przeprowadzane po "iluś tam godzinach" jest
absolutnie niedopuszczalne i pozbawione najmniejszego sensu! Zakładam, że u
kotów też :-).

Odnośnie badania OB samego w sobie, jest to badanie bardzo niespecyficzne.
Jego wynik nie świadczy sam w sobie praktycznie o niczym. Ponadto, wynik
badania w bardzo istotny sposób zależy od warunków jego przeprowadzenia (np.
od temperatury).

U ludzi badaniem o podobnych wskazaniach, jednak większej wartości jest
oznaczanie CRP.

Pozdrawiam
Piotr

3. Data: 2005-06-24 17:18:17

Od: La Luna <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego wieczoru Fri, 24 Jun 2005 18:30:42 +0200 wiedźmin zdziwił się
nieco, gdy strzyga która wyskoczyła na niego z pl.sci.medycyna zamiast
rzucić mu się do gardła, dygnęła, przedstawiła się jako Piotr, a następnie
wyśpiewała przytupując wdzięcznie:

> Nie znam się ani na kotach, ani tym bardziej na wartościach referencyjnych
> badań u kotów.

Akurat to badanie jest dosyc analogiczne do ludzkiego :)
Norma jest do 8 lub 10, w zaleznosci od laboratorium.

> U ludzi wynik OB 140, to wynik bardzo wysoki, spotykany np. w chorobach z
> autoagresji.

Kotka w chwili badania miala niedrozne jelita, wysoka goraczke i bardzo
bolesny brzuch.
Po podaniu lekow - jelita udalo sie cudem udroznic, goraczka spadla,
samopoczucie jest zupelnie ok (wszystko wrocilo do normy w chwili
udroznienia).
Mam nadzieje ze to OB - jesli faktycznie jest takie wysokie - to wynik tej
niedroznosci - a nie przyczyna... Tego sie wlasnie boje.

>U ludzi, badanie OB przeprowadzane po "iluś tam godzinach" jest
> absolutnie niedopuszczalne i pozbawione najmniejszego sensu! Zakładam, że u
> kotów też :-).

Mam nadzieje ze wtedy wynik sie nie zaniza ;)

> U ludzi badaniem o podobnych wskazaniach, jednak większej wartości jest
> oznaczanie CRP.

A co on mowi?
Pozwala dokladniej oznaczyc przyczyne?

4. Data: 2005-06-24 17:29:47

Od: "Piotr" <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Badanie OB po wielu godzinach od pobrania krwi jest kompletnie bez sensu.
Taki wynik NIC nie mówi i można go wyrzucić do kosza.

Wyższość oznaczenia CRP polega na tym, że to badanie jest mniej podatne na
zafałszowania. Nie wiem jak jest u kotów i czy w ogóle istnieje u nich
białko C-reaktywne, które się oznacza u ludzi.

Ani OB, ani CRP nie nadają się do stawiania diagnozy. Są to jedynie badania
dające BARDZO OGÓLNY pogląd. Podwyższone wartości wskazują głównie na stan
zapalny - nic więcej z nich nie wynika. Dużo bardziej CRP nadaje się do
monitorowania przebiegu rozpoznanej już choroby (spadek wartości może
świadczyć o skuteczności leczenia).

Pozdrawiam
Piotr

5. Data: 2005-06-24 19:08:44

Od: La Luna <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego wieczoru Fri, 24 Jun 2005 19:29:47 +0200 wiedźmin zdziwił się
> [...]

> Badanie OB po wielu godzinach od pobrania krwi jest kompletnie bez sensu.
> Taki wynik NIC nie mówi i można go wyrzucić do kosza.

No to w takim razie czuje sie troszke uspokojona :)
Bo przyznam sie - ze az tak wysoki wynik w zestawieniu z tym ze w sumie nie
wiadomo co spowodowalo niedroznosc - od razu spowodowal ze mi sie napis
"nowotwor jelit" wyswietlil ;)
Przeczulica, wiem ;)

> Wyższość oznaczenia CRP polega na tym, że to badanie jest mniej podatne na
> zafałszowania. Nie wiem jak jest u kotów i czy w ogóle istnieje u nich
> białko C-reaktywne, które się oznacza u ludzi.

Tez nie wiem czy ten rodzaj badania u kotow sie robi - dopytam :)
Bo jak bede robila badania kontrolne za dwa tygodnie - to musze miec
pewnosc ze beda wiarygodne i dokladne.

>Są to jedynie badania dające BARDZO OGÓLNY pogląd.

To na szczescie wiem :)
Po prostu chcialam sie pocieszyc mysla ze moze ten wynik wcale jednak nie
jest az taki wywindowany - ze moze przetrzymanie krwi mialo na niego jakis
wplyw.
Dzieki za odpowiedz :)

--
Pozdrawiam serdecznie