Ocena dyslektyków?

1. Data: 2005-10-10 09:58:00

Temat: Ocena dyslektyków?
Od: "Anna LT" <l...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Zdaję sobie sprawę, że temat nadal dość kontrowersyjny i wiele się o nim
pisało, ale moje pytania są dość konkretne:

1. Czy w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi szkoła ma obowiązek
stworzyć regulamin oceniania uczniów z dysleksją?

2. Jeśli tak to z jakich przepisów prawa to wynika?

3. A jeśli nie, to wobec tego jak powinni oceniać uczniów z dysleksją
nauczyciele z różnych przedmiotów, czy tak samo jak
dzieci bez dysfunkcji?

4. Czy dyslektycy powinni pisać kartkówki 10-minutowe z różnych przedmiotów
i czy wolno (oceniając ich tak jak resztę uczniów) stawiać im za te
kartkówki oceny niedostateczne, czy powinno się wobec nich stosować inne
kryteria, a jeśli tak to jakie?

Dodam, że pytania dotyczą dzieci z dysleksją stwierdzoną opinią z poradni
psychologicznej, gdzie są pewne zalecenia w opinii, np.: że uczeń powinien
mieć
polecenia zapisywane na tablicy (kartkówki 10-min zawsze sie dyktuje i to
dość szybko pozostawiając niewiele czasu na rozwiązanie ich), że powinno się
dopuścić więcej błędów ortograficznych możliwych do oceny pozytywnej itp....

pozdrawiam
Anna

2. Data: 2005-10-10 15:56:19

Temat: Re: Ocena dyslektyków?
Od: "locke" <l...@p...wiggin.net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anna LT" <l...@W...pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> 1. Czy w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi szkoła ma obowiązek
> stworzyć regulamin oceniania uczniów z dysleksją?

Konieczność dostosowania wymagań do specyficznych potrzeb uczniów dotyczy każdej
szkoły, również w oddziałach integracyjnych.

> 2. Jeśli tak to z jakich przepisów prawa to wynika?

Rozporządzenie o zasadach oceniania (najnowsze z września ubiegłego roku).

> [...]
> i czy wolno (oceniając ich tak jak resztę uczniów) stawiać im za te
> kartkówki oceny niedostateczne, czy powinno się wobec nich stosować inne

Dysleksja nie oznacza licencji na nieuctwo. Dyslektyk może być zwolniony z
konieczności przestrzegania niektórych norm, ale nie wszystkich. Według tego, co
znalazłem kiedyś w artykule pewnej pani metodyk większość ułatwień dla
dyslektyków dotyczy formy sprawdzania wiadomości, a nie samego materiału.
Dyslektyka obowiązuje taki sam zakres materiału, jak uczniów bez dysleksji!

> [...]
> dopuścić więcej błędów ortograficznych możliwych do oceny pozytywnej itp....

Pozwolisz, że zapytam, a w jakiej to szkole ZWYCZAJEM jest dyktowanie kartkówek?
Nie mam tu na myśli dyktanda oczywiście, ale typową kartkówkę. Przecież można
wcześniej przygotować karteczki z poleceniami i rozdać je każdemu uczniowi - nie
tylko dyslektykom. To jest jeszcze szybsze niż dyktowanie.

3. Data: 2005-10-12 08:30:34

Od: "Anna LT" <l...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dyslektyków dotyczy formy sprawdzania wiadomości, a nie samego materiału.
> Dyslektyka obowiązuje taki sam zakres materiału, jak uczniów bez

ale jak przychodzi 10-minutowa kartkówka np. z j. angielskiego, gdzie czasu
jest mało nawet dla dzieci bez dysfunkcji
to niestety kończy się to niezbyt dobrą oceną. Uważam że w jego przypadku
( i dwóch jeszcze uczniów w tej klasie , którzy też mają ten sam problem)
nauczyciel powinien po sprawdzeniu czy po napisaniu zapytać ich ustnie z
tego co pisali, bo trudno wymagać od dziecka z dysgrafią nawet jeśli umie
materiał na 5 aby napisało na te 5. Albo podobnie jak jest w j.polskim
niech mają prawo do 2 błędów więcej od innych dzieci jeśli chodzi o
pisownię.

> [...]
> uczniowi - nie
> tylko dyslektykom. To jest jeszcze szybsze niż dyktowanie.

W szkole do której uczęszcza mój syn, z każdego przedmiotu polecenia do
kartkówek 10-minutowych są dyktowane
dyslektyk nawet nie zawsze poprawnie zapisze polecenie a co mówić o
rozwiązaniu
Zaden z nauczycieli nie zadaje sobie trudu, aby przygotować karteczki z
poleceniami.....

pozdrawiam
anka

4. Data: 2005-10-12 16:13:52

Od: "locke" <l...@p...wiggin.net> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> materiał na 5 aby napisało na te 5. Albo podobnie jak jest w j.polskim
> niech mają prawo do 2 błędów więcej od innych dzieci jeśli chodzi o

Trudno mi powiedzieć coś o metodyce nauki języków obcych - uczę fizyki. Takie
informacje powinien mieć pedagog szkolny.

> [...]
> rozwiązaniu
> Zaden z nauczycieli nie zadaje sobie trudu, aby przygotować karteczki z

To jakaś mocno prymitywna ta szkoła. Przygotowanie kartek z zadaniami nie
zabiera więcej czasu niż samo tylko przygotowanie zadań czy pytań, a jak ułatwia
życie. Może nikt w szkole na to nie wpadł i trzeba by zasugerować taką
możliwość?

fdsfdf
poszukuje psychologa
Posuzkuje Nauczyczyciela