Odczyn gleby

1. Data: 2002-04-16 12:15:20

Temat: Odczyn gleby
Od: "Rogas" <r...@s...ll.pl> szukaj wiadomości tego autora

chcialbym znac standarty wykonywania pomiarów odczynu glebowego ( tzn w
jakim stosunku nalezy zmieszac glebe z woba albo KCl (roztworem)
nie wiem z jakiej glebokości nalezy pobrac prbke gleby i czy do okteslenia
odczynu wystarcza zwyczajne papierki wskaznikowe ????
jak bardzo wiarygodne sa takie pomiary???
pozdrawiam
Rogas

2. Data: 2002-04-18 16:20:42

Temat: Re: Odczyn gleby
Od: "Michał C." <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rogas" <r...@s...ll.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> pozdrawiam
> Rogas
>
> Podstawowy pomiar pH - płynem Heliga. Można kupić płyn i tabliczkę
pomiarową w sklepach ogrodniczych. Całkowita zawartość jonów wodorowych (z
roztworu glebowego i zaadsorbowanych) przez pomiar w roztworze chlorku
potasu - pH w KCl. Pomiar robi się dla próbki ze wszystkich poziomów
genetycznych gleby. Na 10g próbkę gleby bierze się 25 ml wody i 25ml jedno
molowego roztworu KCl. Pomiar robi się pehametrem (urządzenie pokazujące
różnice potencjałów na dwóch elektrodach w roztworze KCl) dlatego do
pomiarów domowych zostaje raczej płyn Heliga. Temat dość obszerny a u mnie
licznik bije. Poczytaj literaturę np wydawnictwa Polskiego Towarzystwa
Gleboznawczego lub Instytutu Ochrony Środowiska.

Michał Chudzicki

3. Data: 2002-04-18 16:41:40

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
okteslenia
> odczynu wystarcza zwyczajne papierki wskaznikowe ????
> jak bardzo wiarygodne sa takie pomiary???

Żeby zbadać odczyn gleby można użyć specjalnych papierków lakmusowych,
które w zetknięciu z gleba odbarwią się i na podstawie barwnej legendy
określić odczyn badanej gleby. Można też polać grudkę ziemi kilkoma
kroplami silnie rozwodnionego kwasu solnego lub zwykłego octu. Jeżeli
polana grudka "burzy się" i powstają na niej pęcherzyki ; oznacza to, że
mamy dobrą niekwaśną glebę, zawierającą dostateczną ilość wapnia.
http://www.zb.eco.pl/inne/zielen/12.htm

ROŚLINY WSKAŹNIKOWE.
Wśród roślin, jakie zastajemy na danym terenie, można się doszukać
gatunków o znaczeniu wskaźnikowym.
http://www.zb.eco.pl/inne/zielen/4.htm
--
Pozdr. Jerzy Nowak

"Remember that ignorance is expensive. Own a good set of encyclopedia."
http://www.wiw.pl/biblioteka/encyklopedia/

4. Data: 2002-04-19 16:28:11

Od: "Michał C." <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <0...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> http://www.wiw.pl/biblioteka/encyklopedia/
>
> Kwas zadziała tylko na glebę z węglanami czyli obojętną lub zasadową (a
większość gleb to gleby kwaśne). Zresztą gleba o wysokim pH nie musi mieć
węglanów (dużo jonów Mg powoduje też wysokie pH, a pienienia nie ma).
Różnego pochodzenia papierki lakmusowe dają trochę inne wyniki na tej samej
próbce. Dobrze pokazują odczyn przy glebach kwaśnych i lekko kwaśnych. Przy
wyższym pH gorzej się sprawdzają. Można też kupić elektroniczne pehametry na
ale każdy pokazuje trochę inne wyniki. Polecam jednak płyn Heliga i płytkę.
Uff... ale się rozpisałem
Michał Chudzicki

5. Data: 2002-04-25 20:41:25

Temat: Odp: Odczyn gleby
Od: "Delfinek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

jesli masz zapuszczona glebe to jestem Ci w stanie powiedziec po roslinnosci
jaka masz glebe
:))))

Trawa (kwiecista łąka)
Czy w waszych ogradach pojawiły się smardze ?
Chrzan jako chwast - nie potrawa
Robactwo mi szeflere oblazlo, pomocy!
Pokrzywy i okropna trawa