Odp: Fobie

From: "Czarek" <c...@i...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Odp: Fobie
Date: Sat, 15 Jan 2000 00:04:25 GMT

Qkla:
> Slyszalem ze roznego rodzaju fobie sa powodowane przez najrozniejsze
> doswiadczenia w przeszlosci zupelnie nie zwiazane z sanym rodzajem robii.
Na
> przyklam ........

Przy okazji fobii to bardzo niezwyklym IMO rodzajem irracjonalnego leku jest
paniczny (ale tylko taki) strach przed piorunami.
Skad sie to bierze ze ludzie doslownie zamieraja (sztywnieja) gdy bedac na
otwartej przestrzeni dopada ich burza i na niebie widac blyskawice? Zadne
tlumaczenie ze to daleko ten piorun (np kilkanascie sekund od 'blysku' do
grzmotu) itd - nie poprawia sytuacji.

W dodatku jest to zjawisko niemal powszechne.
Osobiscie nie boje sie akurat grzmotow i piorunow 'z zalozenia' tzn owszem
odczuwam lek w pewnych sytuacjach ale na pewno nie paniczny.
Dlatego tym bardziej ciekawi mnie to zjawisko.

Czy sa tu osoby ktore potrafia zapanowac nad soba gdy w kolo leje, blyska
i grzmi?

Pozdrawiam.
--
Czarek