Jak zacząć?

1. Data: 2002-01-08 15:48:57

Temat: Jak zacząć?
Od: "AniaP" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich serdecznie. Piszę tu po raz pierwszy i ufam, że mi
pomożecie.

Otóż mam do Was wielką prośbę. Mam niewielkie poletko ziemi przy nowo
powstającym domu. Niestety ziemia jest gliniasta, niesamowicie zbita - tak,
że trudno wbić szpadel, choć nie jest jałowa. Dwa lata temu rosło tam
jeszcze zboże, teraz głównie perz. Nie mam zamiaru uprawy warzyw, szkoda mi
miejsca - działka ma niecałe 800 m.kw z domem - chciałabym zasadzić kwiaty i
krzewy (także owocowe), ewentualnie drzewko morelowe.

W tym roku chcę zacząć i nie za bardzo wiem jak się do tego zabrać.
Pierwszą rzeczą, którą trzeba u mnie zrobić to wyrównanie gruntu do poziomu
drogi (ok. 30cm).

I tutaj mam dylemat.
- Jaką ziemię kupić, aby miała właściwą strukturę?
- Czy może to być torf i czy należy go wymieszać z tutejszą ziemią, czy też
nieważny jest rodzaj nawożonej ziemi?
- Czy zaorać działkę przed nasypaniem ziemi?

Boję się, by nie przedawkować. Wydaje mi się, że struktura ziemi glinastej
powinna się poprawić po dodaniu torfu (ale ile tego torfu?).

Będę niezmiernie wdzięczna za podpowiedzi.
Pozdrawiam ciepło
Ania P.

2. Data: 2002-01-08 18:43:00

Temat: Re: Jak zacząć?
Od: Anna Rudzińska <a...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

> powinna się poprawić po dodaniu torfu (ale ile tego torfu?).
>
>Nie jestem specjalistką ale odradzam sam torf, chyba lepsza będzie czarna ziemia.
Torf musi się rozłożyć żeby był wartościowy, a poza tym glina jest ciężka i trochę
piasku{w tej ziemi}dobrze jej zrobi.
Potem chyba trzeba posiać coś z motylkowych, żeby chwasty się nie
rozrosły. Możesz też posiać trawę, ale czy masz wał do ugniatania ziemi?
Pozdrowienia, Anka

3. Data: 2002-01-09 07:52:45

Temat: Odp: Jak zacząć?
Od: "AniaP" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Potem chyba trzeba posiać coś z motylkowych, żeby chwasty się nie
> rozrosły. Możesz też posiać trawę, ale czy masz wał do ugniatania ziemi?

Taki do zakładania trawnika - mam. Ale czy przekopać nawiezioną czarną
ziemię z gliniastą, a potem posiać motylkowate?
Pozdrawiam
AniaP

4. Data: 2002-01-09 10:33:51

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AniaP" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
>
> Taki do zakładania trawnika - mam. Ale czy przekopać nawiezioną czarną
> ziemię z gliniastą, a potem posiać motylkowate?

Torf poprawia przepuszczalność gleby giniastej. Czarnej ziemi należałoby
nawieźć co najmniej parędziesiąt cm, żeby dało się uprawiać rośliny.
Proponuję przekopać glinę z torfem i piaskiem, nawozy organiczne typu
obornik (jeśli dostępny), motylkowe oczywiście. Czarnej ziemi można dać
potem warstwę wierzchnią lub zaprawiać nią dołki z cenniejszymi roślinami.
Nikt jeszcze nie wspomniał o pobraniu próbek gleby i oddaniu ich do
analizy - a przecież podobno w stacjach po dokonaniu analizy można uzyskać
jakieś porady odniścnie np. nawożenia? (przynajmniej tak piszą w
czasopismach)

Pozdrawiam, Basia.

5. Data: 2002-01-09 11:05:07

Od: "Koparek" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gdzie można zdobyć taki wał?

6. Data: 2002-01-09 12:23:55

Temat: Re: Jak zacz??
Od: T...@w...pl (Tomek) szukaj wiadomości tego autora

"AniaP" <p...@p...onet.pl> wrote in message news:<a1f4f4$p3d$1@news.onet.pl>...
> [...]
> - Jaką ziemię kupić, aby miała właściwą strukturę?
> - Czy może to być torf i czy należy go wymieszać z tutejszą ziemią, czy też
Cześc Aniu
Jeśli zamierzasz podwyższyć poziom ziemi o 30 cm to sprawa jest
prosta wystarczy dokupic ziemię ogrodową lub 2-3 klasę lekkiej
gliny(ogłoszenia często w centrach ogrodniczych) i wysypać to na całej
powierzchni. Wymieszanie obu warstw nie bedzie w tym przypadku
konieczne. Jeśli nowoprzywiezionej ziemi będzie niewielka
kilkucentymetrowa warstwa to radziłbym zakupić coś przepuszczalneo np.
zwykły żółty piasek i na ile starczy sił wymieszac.
Nie polecam kupowania samego torfu(może być tylko
dodatkiem-wsypywany w dołkipod korzenie i mieszany z ziemią lub
wymieszany z piaskiemrozsypany na całej działce)
Piasek zostanie tam na stałe i zdecydowanie poprawi strukturę.
Torf za dwa lata przestanie spełniać fynkcję rozlużniającą.
Jeśli pozostawisz taką gliniastą ziemię bez żadnych zmian to
spotkasz się często z wypadaniem roślin po ich przelaniu wodą. Rośliny
będąteż bardziejpodatne na choroby. Taką sytuację obserwowałem często
w tym rokuw okolicach Konstancina pod warszawą
Pozdrawiam
Tomek - Zwalczanie chorób i szkodników

7. Data: 2002-01-15 20:51:27

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AniaP" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>Ale czy przekopać nawiezioną czarną
> ziemię z gliniastą,

Właśnie wysłałem na serwer trochę informacji na ten temat. Można znaleźć pod
adresem:
http://ogrod.to.jest.to/ogrody/s_gleba_materialy.htm
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

Czy odkopuje sie ze sniegu mlode swierki?
Chwasty - z innej strony.
Co dalej z ochroną ogródków?
rośliny chronione-uwaga długie
Grzyby w mieszkaniu