O klonie palmowym - przyczynek

1. Data: 2002-01-29 14:42:54

Temat: O klonie palmowym - przyczynek
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Żaliłam się tutaj przed zimą na ptaszyska, które połamały młodego klona
palmowego i pytałam, czy jest szansa ukorzenić. No i wszyscy twierdziliście,
że nie. A jednak... Obcięte gałązki+ukorzeniacz+szklarenka pokojowa rodem z
supermarketu+stosunkowo nienajcieplejsze okno w łazience wychodzącej na
północ i! Są korzenie na co najmniej jednej gałązce (nie wytrzymałam,
wyciągnęłam) i rozwijające się listki na pozostałych. Nie twierdzę, że
roślinki przeżyją (mam niemołe doświadczenia z ukorzenionym perukowcem
m.in.), ale frajdę mam, że "jednak się udało".

Pozdrawiam, Basia.

2. Data: 2002-01-30 18:23:11

Temat: Re: O klonie palmowym - przyczynek
Od: "Jacek Kaliszan" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Basiu
Fantastycznie..gratuluje :-)))
Próbowałem kiedyś przed laty ukorzenić gałązki i niestety nie udało mi się .
Twoje doświadczenie jest cenne...
By dalej praktykować rozmnażanie klonów z sadzonek potrzebne będą dalsze
próby.
By nie popełniać błędów potrzebne są informacje takie jak ,
Termin dokładny w jakim doszło do złamania. Grubość gałązki, stan
zdrewnienia ( straszne słowo )
sadzonka w stanie półzdrewniałym, zielnym w jakim miejscu ucięta to jest
czy pod pąkiem , wielkość sadzonki głębokość sadzenia, rodzaj ukorzeniacza
, temp średnia , czas ukorzeniania itd
Pozornie te wszystkie drobiazgi są ważne ...
Więc jeśli możesz to uchyl rąbka tajemnicy....

Uszanowanie
Jacek

3. Data: 2002-01-30 23:04:54

Od: "Bogusław Bielawski" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Np, czy koniecznie muszą być sroki czy sadzonki można pobrać "ręcznie"?
:-)
Bogusław

4. Data: 2002-01-31 11:59:16

Temat: Odp: O klonie palmowym - przyczynek
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek Kaliszan" <s...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> sadzonka w stanie półzdrewniałym, zielnym w jakim miejscu ucięta to jest
> czy pod pąkiem , wielkość sadzonki głębokość sadzenia, rodzaj

To ja od końca...

Do Bogusława - gdyby nie sroki, nie byłoby problemu - czyli są niewątpliwie
niezbędne:))

Termin - o ile pamiętam, roślinka była w stanie bezlistnym, a śniegu jeszcze
nie było - czyli chyba druga połowa października ewent. początek listopada.
Sorry, ale nie zapisałam - sądziłąm, że próba jest z góry skazana na
niepowodzenie.
Czas ukorzeniania - policz sobie - w połowie stycznia na jednym kawałku,
który wyciągnęłam, były białawe korzonki jakieś 1,5 cm długie. Czyli można
przyjąć 3,5 miesiąca? W tej chwili zaczynają się otwierać pąki.
Grubość gałązek - jakieś 3-4 mm. Stan zdrewnienia - kora była, ale jeszcze
delikatna. Czyli właściwie półzdrewniałe.
Ucinałam standardowo pod węzłem, a ukorzeniacz dałam ten, który wpadł mi w
rękę (akurat stał w łazience) i aż głupio się przyznać, ale do sadzonek
zielnych (firma chyba HIMAL, mogę ewent. jeszcze w domu sprawdzić).
Głębokość sadzenia: na oko, ale nie było to więcej niż 3 cm. Z tym, że, być
może to istotne: znów ze względu na moje podejście typu "czemu wyrzucać, a
nuż się uda": gałązki były pocięte na ok. 15 cm, a szklarenka jest dość
niska. W związku z czym zostały włożone do substratu prawie poziomo, tzn.
duży kawałek gałązki w substracie (ok, dokładniej, pod małym kątem, może 20
stopni? - do powierzchni substratu). Temperatura: znów nie mogę odpowiedzieć
ściśle. W łazience mam ok. 20 st.C w dzień, w nocy mniej. A ile jest na
parapecie, wiedząc, że jest to strona północna, a pod parapetem jest
grzejnik? A ile było w czasie mrozów w styczniu? Przypuszczam, że było to od
14-18 stopni. Na pewno nie więcej, a czy nie mniej? I czy fakt, że okno jest
drewniane i bez uszczelek, znaczy się dość nieźle przepuszcza powietrze, ma
jakieś znaczenie? Wiem, że to bardzo nieprecyzyjne. Jeszcze substrat -
prawie czysty torf, przy dnie trochę piachu. Cały czas utrzymywany w stanie
ledwo wilgotnym.

A poważnie, to na węch i szósty zmysł, fakt główny to termin pobrania
sadzonek. Coś mi się wydaje, że musiały przejść lekkie przechłodzenie - i
być może osuszenie końcówek na powietrzu też coś dało.

Nawiasem mówiąc, nie wiem, jak dalej "gryźć" tego klona. Przesadzać do
dnieczek? Kiedy? W jaki substrat?
Pozdrawiam, Basia.

5. Data: 2002-02-01 20:44:47

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Żaliłam się tutaj przed zimą na ptaszyska, które połamały młodego klona
> palmowego i pytałam, czy jest szansa ukorzenić. No i wszyscy
twierdziliście,
> że nie. [...]
Sprawdziłem, nie wszyscy a dwóch raptem i to mało znanych osobników.
Pozdrawiam, Jerzy

6. Data: 2002-02-03 18:03:02

Od: "Jacek Kaliszan" <s...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nawiasem mówiąc, nie wiem, jak dalej "gryźć" tego klona. Przesadzać do
> dnieczek? Kiedy? W jaki substrat?

Basiu na pewno intuicja Ci coś podpowie .
Czekam dalszych rezultatów a Twoje doświadczenie skrzetnie notuję
Uszanowanie
JAcek

7. Data: 2002-02-04 13:29:41

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy" <0...@m...pl> napisał w wiadomości
> twierdziliście,
> Sprawdziłem, nie wszyscy a dwóch raptem i to mało znanych osobników.

Nie ilość się liczy, lecz jakość. Ale niektórzy dokładni się zrobili:-))

Pozdrawiam, Basia.

8. Data: 2002-02-07 08:25:35

Od: <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Sprawdziłem, nie wszyscy a dwóch raptem i to mało znanych osobników.
> Pozdrawiam, Jerzy

Po pierwsze primo - sam jestes OSOBNIK.
Po drugie primo - to, co napisalem, wynikalo nie z moich doswiadczen (za krotko
sie bawie w te klocki), ale z moich lektur.
Po trzecie primo - Basia to wyjatek, jej pewnie zakwitna zeszloroczne
przekompostowane liscie, jak zechce.

Hej, Mariusz Mieczakowski

9. Data: 2002-02-07 09:20:58

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Po pierwsze primo - sam jestes OSOBNIK.
To brzmi jak komplement ;-)))

> [...]
krotko > sie bawie w te klocki), ale z moich lektur.
> Po trzecie primo - Basia to wyjatek, jej pewnie zakwitna zeszloroczne
Nawet jak nie chce to co i rusz coś tam jej na tym kompostowniku wyrasta.
;-)))
pozdr. Jerzy

Kursy i szkolenia o tematyce ogrodniczej
new photos from my party!
Jak wyhodować owocującą cytrynę?
sagowiec-problem
Lycium chinense