Odp: Obliczanie LDL - wzór Friedewalda - stosunek VLDL do TG

From: "PiotrMx" <p...@b...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Odp: Obliczanie LDL - wzór Friedewalda - stosunek VLDL do TG
Date: Wed, 5 May 2004 20:30:35 +0200

Użytkownik Ustawa o Ochronie Danych Osobowych <j...@m...put.poznan.pl> w
wiadomooci do grup dyskusyjnych
napisał:Pine.LNX.4.44.0405051812180.28574-100000@fan
thom.math.put.poznan.pl.
..

> Witam.
>
> Jak wiekszosc z Was wie w diagnostyce laboratoryjnej
> przy oznaczaniu cholesterolu i jego frakcji uzywa sie
> wzoru Friedewalda do wyliczania poziomu LDL, majac
> wyznaczone metodami chemicznymi poziomy HDL, TG i cholesterol
> calkowity. (przy zalozeniu ze TG < 400mg%)
> Dla przypomnienia: LDL = tCH - HDL - TG/5 (w mg%)
> ostatni skladnik rownania (TG/5) okresla przyblizona wartosc
> frakcji VLDL.
> Jak do tej pory wszystko sie niby zgadza, jednak w dniu dzisiejszym
> mialem okazje widziec wynik oznaczenia HDL i LDL metodami "direct"
> [...]

"Moje" laboratorium wylicza LDL-Ch z wzoru Friedewalda tylko dla dla
TG<350mg%. Jak wyjdzie wiecej to nie ma sily zeby zmusic ich do podania LDL
mimo , ze cytuje im literature gdzie wzor ma zastosowanie dla TG<400.
Ale na pytanie dlaczego u nich jest inaczej nie potrafia wytlumaczyc.
Nie mam pod reka norm dla VLDL ale z tego co pamietam u 18 latkow wynosi ok
20-25 mg%

Piotr Maksymowicz