Obliczanie LDL - wzór Friedewalda - stosunek VLDL do TG

1. Data: 2004-05-05 16:21:13

Temat: Obliczanie LDL - wzór Friedewalda - stosunek VLDL do TG
Od: Ustawa o Ochronie Danych Osobowych <j...@m...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.

Jak wiekszosc z Was wie w diagnostyce laboratoryjnej
przy oznaczaniu cholesterolu i jego frakcji uzywa sie
wzoru Friedewalda do wyliczania poziomu LDL, majac
wyznaczone metodami chemicznymi poziomy HDL, TG i cholesterol
calkowity. (przy zalozeniu ze TG < 400mg%)
Dla przypomnienia: LDL = tCH - HDL - TG/5 (w mg%)
ostatni skladnik rownania (TG/5) okresla przyblizona wartosc
frakcji VLDL.
Jak do tej pory wszystko sie niby zgadza, jednak w dniu dzisiejszym
mialem okazje widziec wynik oznaczenia HDL i LDL metodami "direct"
Wyniki sa nastepujace:
tCH = 201
HDL.direct = 85.8
TG = 62
LDL.direct = 73.0

Stosujac jednak wzor Friedewalda otrzymamy:
LDL.obliczone = 102.8 (!!!)
idac dalej tym tokiem rozumowania, jesli zalozymy
ze wartosc wyznaczona "direct" jest wlasciwa (to oczywiste)
to poziom VLDL = 42.2 a zatem stosunek TG/5= 12.4
nijak sie ma do wartosci prawdziwej (3krotna roznica !).

Nie jestem biegly w diagnostyce laboratoryjnej ale powyzsze
wprawilo mnie w spora konsternacje.
Czy ktos z Was spotkal sie z podobna sytuacja ?

T.

Ps.
No i nie omieszkam zapytac - czy ktokolwiek wie jaka jest norma
dla VLDL ? ;)

2. Data: 2004-05-05 18:30:35

Od: "PiotrMx" <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ustawa o Ochronie Danych Osobowych <j...@m...put.poznan.pl> w
wiadomooci do grup dyskusyjnych
napisał:Pine.LNX.4.44.0405051812180.28574-100000@fan
thom.math.put.poznan.pl.
..

> [...]
>
> T.
>
> Ps.
> No i nie omieszkam zapytac - czy ktokolwiek wie jaka jest norma

"Moje" laboratorium wylicza LDL-Ch z wzoru Friedewalda tylko dla dla
TG<350mg%. Jak wyjdzie wiecej to nie ma sily zeby zmusic ich do podania LDL
mimo , ze cytuje im literature gdzie wzor ma zastosowanie dla TG<400.
Ale na pytanie dlaczego u nich jest inaczej nie potrafia wytlumaczyc.
Nie mam pod reka norm dla VLDL ale z tego co pamietam u 18 latkow wynosi ok
20-25 mg%

Piotr Maksymowicz

3. Data: 2004-05-05 19:10:36

Od: Ustawa o Ochronie Danych Osobowych <j...@m...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 5 May 2004, PiotrMx wrote:

> "Moje" laboratorium wylicza LDL-Ch z wzoru Friedewalda tylko dla dla
> TG<350mg%. Jak wyjdzie wiecej to nie ma sily zeby zmusic ich do podania LDL
> mimo , ze cytuje im literature gdzie wzor ma zastosowanie dla TG<400.

Tak, wlasnie znalazlem "zalecenia" do nie-stosowania wzoru:
-stezenie TG > 400mg/dL (niektorzy zalecaja wlasnie > 350)
-fenotyp lub genotyp APO E2/2 lub
-hiperlipidemia typu III wg. Fredricksona
Takze wysokie stezenie Lp(a) zmniejsza dokladnosc wzoru.
Ponoc zaleznosc jest taka:
LDL = LDL.obliczone - (Lp[a]/3) w mg/dL

No to przeliczylem sobie i "wyszlo" ze u podanej w przykladzie pacjentki
stezenie Lp(a) wynosi 90 mg/dL podczas gdy norma przewiduje stezenia
ponizej 30 (sic!).
Zeby bylo ciekawiej - stezenie Lp(a) jest uwarunkowane genetycznie
a zatem dotychczasowe oznaczania LDL'a metoda wzoru Friedewalda
mozna sobie ...[cenzura]... dla tej pacjentki.
Tylko dlaczego to ja musze szukac takich rzeczy a nie lekarz POZ
lub kardiolog !!! (wbrew pozorom nie jestem lekarzem)

> Nie mam pod reka norm dla VLDL ale z tego co pamietam u 18 latkow wynosi ok
> 20-25 mg%

dzieki.

Tomek

[kupie] cilest