Odp: sterowenie uczuciami ?

From: <s...@a...com.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Odp: sterowenie uczuciami ?
Date: Mon, 14 Aug 2000 09:30:27 GMT

> ostatnio zauwazylem ze z wiekiem potrafie coraz bardziej panowac i
> kontrolowac swoje uczucia.

- wydaje mi sie ze tylko w pewnym zakresie mamay wplyw na swoje uczucia.
Kontrolujemy jednak swoje postepowanie. np. jak ktos mnie wkurzy potrafie
sie powstrzymac zeby nie dac mu w gebe, ale najczesciej nie potrafie byc
happy jak zlapie gume na srodku skrzyzowania a wszyscy na mnie trabia. Mozna
tez sobie wmawiac wiele rzeczy, ze sie kogos kocha lub ze ktos mnie nie
potrafi zdenerwowac , mozna tez wypierac uczucie nienawisci i udawac
obojetnosc - ale to jedynie mechanizmy obrony i jak wierzyc psychoanalitykom
te uczucia predzej czy pozniej w jakiejs formie daja o sobie znac - podobno
nawet jako objawy somatyczne.
Kolejna sprawa dlaczego mamy kontrolowac swoje uczucia ? wydaje sie ze
powinnismy byc spontaniczni i wyrazac je - kontrolowac chyba jednak trzeba
swoje czyny gdyz o ile za uczucia nie ponosimy odpowiedzialnosci o tyle za
czyny bedziemy sadzeni na ziemi i w niebiosach.
Z.