Połączenie podłogówki z grzejnikami ?

1. Data: 2010-11-01 08:41:04

Temat: Połączenie podłogówki z grzejnikami ?
Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam !

W nowo budowanym domu inwestor zastosuje ogrzewanie podłogowe w kuchni ,
przedpokoju i łazience. W łazience będzie także grzejnik. W innych pokojach
normalne grzejniki.

Ogrzewanie to piec na ekogroszek z podajnikiem.

Chciałbym jeszcze kazać zamontować ogrzewanie podłogowe w salonie.
Dlaczego ?

W przedpokoju i kuchni będą kafelki. W salonie natomiast miały być panele.
Jednakże stwierdziłem że brzydko by chyba wyglądało połączenie
kafle-panele-kafle , a dodatkowo trzeba by jeszcze zrobić dodatkowy pas
kafli obok kominka ...

Widzialem trochę zdjęc ludzi i niezbyt to ładnie wygląda (kafle będą jasne).

Pomyślalem więc aby kazać też zrobić ogrzewanie podlogowe w salonie ...

Tyle że no właśnie. Ogrzewanie podlogowe nie będzie elektryczne , ale
"wodne" ...

Grzejniki tradycyjne mają największą moc przy wysokiej temperaturze wody i
optymlanie by było aby piec chodzi na np. 70 stopni aby grzejniki mialy max
moc ...
Jednakże do ogrzewanie podłogowego max temperatura to 55stopni i 45 stopni
temperatura powrotu.

Jednakże wyczytałem że optymlane temperatura w przypadku podłogówki to
26stopni , a w przypadku łazienki kilka stopni więcej ...

Zatem jak "zgrać" podłogówkę wodną z grzejnikami ?

Piec powiedzmy ustawiam na 55stopni , ale jak w podłogówce uzyskać 26stopni
czy też 30stopni a co z temperaturą na grzejnikach ?

Grzejniki szybko reagują na temperaturę , ogrzewanie podłogowe bardzo wolno
(beton) ...

Zatem jak zrobić aby na grzejnikch temperatura była 55stopni a na podłogówce
26-30stopni ?

Czy podłógówka to zupełnie "oddzielny" grzejnik ,czy po prostu jest to takie
dlugie połączenie do danego grzejnika ?

Jak reguluje się podłógówkę wodną ? Jest do nie jakiś termostat ?

Dzieki !!!

2. Data: 2010-11-01 08:50:13

Temat: Re: Połączenie podłogówki z grzejnikami ?
Od: RudeBoy <news@SPAM_BLOKmwds.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-11-01 09:41, /// Kaszpir /// pisze:
> [...]
> takie dlugie połączenie do danego grzejnika ?
>
> Jak reguluje się podłógówkę wodną ? Jest do nie jakiś termostat ?

hint.
Rozdzielacz do podłogówki z mieszaczem, pompą + głowica do ograniczenia
temp. zasilania.

W zasadzie to wyczerpuje temat.

Ja mam dokładnie taki.
http://allegro.pl/rozdzielacz-5-z-ukladem-mieszajacy
m-przeplywom-i1295479349.html

--
RudeBoy Selecta
Bless...

3. Data: 2010-11-01 08:59:33

Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

/// Kaszpir /// wrote:
> [...]
> to takie dlugie połączenie do danego grzejnika ?
>
> Jak reguluje się podłógówkę wodną ? Jest do nie jakiś termostat ?

Podłogówka to całkiem oddzielny system ogrzewania.

Podłogówka może pełnić dwie role, wspomagający system dogrzewania podłogi w
kuchni korytarzu czy łazience albo zasadniczego systemu grzewczego.

W zależności od tego gdzie robimy OP i jaką pełni role możemy zastosować
różne systemu jej regulacji oraz podejście do wykonawstwa.

Systemu dogrzewania podłogi mogą być zrobione na uproszczonych regulatorach
z zaworem ograniczającym temperaturę powrotu. Mogą też być wykonane bez
projektu, na oko :)

Systemu ogrzewania zasadniczego powinny być zrobione na układach z
mieszaczami pompowymi zapewniającymi precyzyjniejszą regulację temperatury
zasilania oraz powinny być dokładnie obliczone. Najoptymalniej jest gdy
temperatura zasilania jest regulowana przez układ automatyki czy to
pogodowej czy z czujnikami temperatury w pomieszczeniach (mniej zalecane)
Błędy w projekcie i sterowaniu ogrzewaniem podłogowym w pomieszczeniach
gdzie na stałe przebywają ludzie mogą być szkodliwe dla zdrowia
przebywających tam osób.

IMHO to instalacje powinna wykonać i zaprojektować firma czy osoba mająca na
ten temat wiedzę a nie pan Kazio czy Henio.

4. Data: 2010-11-01 11:08:49

Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> napisał w wiadomości

> W nowo budowanym domu inwestor zastosuje ogrzewanie podłogowe w kuchni ,
> przedpokoju i łazience. W łazience będzie także grzejnik. W innych
> pokojach normalne grzejniki.

Inwestor to ten, który inwestuje budując, czyli Ty.
Ten, który fizycznie buduje to wykonawca lub deweloper :)

> [...]
> Jednakże stwierdziłem że brzydko by chyba wyglądało połączenie
> kafle-panele-kafle , a dodatkowo trzeba by jeszcze zrobić dodatkowy pas

Jeżeli chcesz kafle w pokoju to tylko z podłogówką, bo będziesz miał zimno
od podłogi.
W przypadku paneli czy parkietu także można zamontować podłogówkę.

> Jak reguluje się podłógówkę wodną ? Jest do nie jakiś termostat ?

Do podłogówki są specjalne termostaty RTL. Różnią się tym od termostatów
grzejnikowych, że nie mierzą temperatury powietrza w pomieszczeniu lecz
mierzą temperaturę wody powrotnej i utrzymują jej stałą temperaturę, dzięki
czemu przez podłogówkę przepływa woda o w miarę stałej temperaturze.
Jednak najlepszym rozwiazaniem jest zastosowanie zaworu mieszającego. Taki
zawóre mieszający powoduje, że woda sobie krąży w kółko w obiegu podłogówki
i do tego obiegu podmieszana jest gorąca woda w takiej ilości, aby utrzymac
temperaurę wody krążącej w obiegu podłogówki na stałym, obniżonym poziomie.
W przypadku mieszacza regulowanego ręcznie ustalany jest poziom temperatury
procentowo. Przykłądowo ustawiamy zawór na 4 co odpowiada 40% temperatury
wejściowej. Jezeli temperatura wejściowa wynosi 70stC to w obiegu podłogówki
ustala się wartość 40% z 70stC czyli ok. 28stC. Jeżeli temperatura wody na
wejściu podniesie się do 90stC to w obiegu podłogówki uzyskamy ok. 36stC.
Oczywiście są to tylko przybliżone wartości, ponieważ na temperaturę
wynikową ma wpływ kilka czynników.

Są też zawory mieszające termostatyczne, które samoczynnie się przymykają
lub otwierają utrzymując w obiegu temperaturę wody na stałym , zadanym
poziomie, niezależnie od temperatury wody zasilającej.

Są też zawory mieszające sterowane siłownikami elektrycznymi. Tu możemy
precyzyjnie mierzyć temperaturę podłogi czy wody w obiegu i sterować tak
zaworem, aby utrzymać tę temperaturę na stałym poziomie.

Jak to wszystko teraz wszystko powiązać.
Tworzymy 2 podstawowe obiegi wodne.

1. Obieg podłogówek. Tu montujemy zawór mieszający ręczny (najtańszy),
termostatyuczny (nieco droższy) lub sterowany siłownikiem (najdroższe, ale
najlepsze rozwiązanie. Ten obieg zasilamy oddzielną pompą i zasila on
wszystkie podłogi.

2. Obieg grzejników powinien być zasilany drugą pompą. Tworzymy go zasilając
bezpośrednio wodą z kotła lub poprzez drugi zawór mieszający. Ponieważ
podłoga w łazience może mieć wyższą temperaturę jak w pokojach, a wręcz
nawet jest to wskazane to możemy z tego obiegu zasilić także podłogówkę w
łazience, tylko w obiegu tej podłogówki musimy zamontować zawór RTL.

Teraz podstawowa zasada.
Podłoga powinna posiadać stałą temperaturę i nie może ona przekroczyć 28stC.
Jeżeli straty cieplne budynku pozwalają, aby przy danej temperaturze zapenić
temperaturę w pomieszczeniach na odpowiednim, komfortowym poziomie w
największe mrozy to podłogówka moze stanowić jedyne źródło ogrzewania.
Podłogówka nie wymaga dodatkowych sterowników pokojowych, ponieważ posiada
cechę samoregulacji tzn. utrzymuje prawie stałą temperaturę w pomieszczeniu.
Czasami wspomaga się ją termostatami pogodowymi, które podczas zmiany
temperatury na zewnątrz zmieniają temperaturę wody zasilającej tę
podłogówkę. W ten sposób kompensuje się wahania temperatur i utrzymuje się
idealnie stabilną temperaturę w pomieszczeniach.

Jeżeli robimy układ mieszany to podłogówka powinna mieć stała temperaturę, a
grzejniki powinny być natomiast traktowane jako wspomagające podłogówkę,
doregulowujące i stabilizujące temperaturę w pomieszczeniach.

Niestety przy samej podłogówce zapomnij o dobowych obniżaniach temperatur w
celu zaoszczędzenia energii, ponieważ ich bezwładność jest zbyt duża.
Można natomiast zestroić układ podwójny podłogówka + grzejniki w taki sposób
aby podłoga utrzymywała stałą temperatrę zapewniającą minimalną temperaturę
w pomieszczeniu np. na poziomie 16-18stC a grzejnikami można wtedy sterować
obniżaniem i podwyższaniem temperatury.

Pamiętaj, że podłogówka wymaga dobrego zaprojektowania i wykonania obliczeń.
Osoba, która ją wykonuje musi się na tym znać i wiedzieć jak się ją
projektuje. W przeciwnym razie podłogówka może być nieskuteczna lub też
przynieść problemy zdrowotne na skutek przegrzania.
Niestety to właśnie dzięki osobom, które budowały instalkacje podłogowe nie
mając o tym pojęcia podłogówka zyskała wiele negatywnych, aczkolwiek
niesłusznie opinii.

5. Data: 2010-11-01 11:09:35

Od: RudeBoy <news@SPAM_BLOKmwds.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja Ci od siebie jeszcze tylko dodam.
Mam podłogówkę w salonie, kuchni, holu, wiatrołapie, pralni, klatce
schodowej i w łazienkach.

Teraz zrobił bym wszędzie w całym domu. Komfort użytkowy grzania
podłogówką jest nie porównywalny do grzejników, które to mam w pokojach.

Tak jak Marek Ci napisał... znajdź dobrego fachowca od CO i rób samą
podłogówkę :) Koszt IMHO bardzo zbliżony do grzejników.

6. Data: 2010-11-01 14:30:08

Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 1 Lis, 12:09, RudeBoy <news@SPAM_BLOKmwds.pl> wrote:
> [...]
>
> Tak jak Marek Ci napisał... znajdź dobrego fachowca od CO i rób samą
> podłogówkę :) Koszt IMHO bardzo zbliżony do grzejników.

Potwierdzam i podpisuje sie obiema rekami i nogami! Precz z
kalafiorami. Brzydkie, zajmuja miejsce, kurza sie, zapowietrzaja sie,
szumia. Kompletnie bezsensu :) Mam 100% podlogowki i ciesze sie, ze
nie musze ogladac zadnego kalafiora, a komfort cieplny jest
nieporownywalny. Nie znam nikogo, kto zaluje podlogowki. Znam wielu,
ktorzy zaluja uzycia grzejnikow i ze nie dali 100% podlogowki. Kaszpir
- przemysl sprawe, podlogowka w calym domu to piekna sprawa :)
pozdr.

--
Adam Sz.

7. Data: 2010-11-01 17:41:46

Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Niestety to właśnie dzięki osobom, które budowały instalkacje podłogowe
> nie mając o tym pojęcia podłogówka zyskała wiele negatywnych, aczkolwiek

Dzięki za odpowiedź (wszystkim) !

Stwierdziliśmy jednak że mimo swoich zalet nie chcemy kafelek w salonie.
Chyba jednak wolę w pomieszczeniach "mieszkalnych" mieć panele , które są
bardziej przytulne i dają wrażenie ciepła ..

Dodatkowo stwierdziliśmy że przecież nie cały rok się grzeje , a w tych
miesiącach jednak kafle były by zimne ...

Więc z podlogówki rezygnujemy ...

Oczywiście można wiem stosować podlogówkę nie tylko z kaflami , ale z tego
co czytałem trzeba liczyć się ze stratami ciepła. Panele/dywany to jedak
"przeszkody" dla ogrzewania podłogowego i generują one straty ciepła.

Więc dla mnie jak podłogówka to tylko tam gdzie kafle będą ( u mnie w
łazience,przedpokoju,kuchni) a w reszcie pokojów klasyczne grzejniki ...

8. Data: 2010-11-01 17:47:25

Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

>nieporownywalny. Nie znam nikogo, kto zaluje podlogowki. Znam wielu,
>ktorzy zaluja uzycia grzejnikow i ze nie dali 100% podlogowki. Kaszpir
>- przemysl sprawe, podlogowka w calym domu to piekna sprawa :)

Mi grzejniki nie przeszkadzają. Obecnie produkowane (stalowe lub aluminiowe)
są naprawdę ładne.

Grzejniki mają też swoje zalety (bardzo szybko reagują na zmiany temperatur
, można szybko zmienic temperaturę w pomieszczeniu , można mieć w
pomieszczeniu na podłodze drewno , panele , dywany , meble bez nózek) ...

U mnie "przemówił" po prostu gust.
Zdecydowliśmy że jednak w salonie nie chcemy kafelek , bo salon niczym by
sie nie różnił od wiatrolapu , przedpokoju i kuchni (tam będą te same kafle)
..

Zostanie tak jak miało być.
W pomieszczeniach "mieszkalnych" będą panele a w
łazience,przedpokoju,wiatrołapie i kuchni - kafle i tam będzie podlogówka

9. Data: 2010-11-01 17:56:56

Od: M <M...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-11-01 18:41, /// Kaszpir /// pisze:

> [...]
>
> Więc dla mnie jak podłogówka to tylko tam gdzie kafle będą ( u mnie w
> łazience,przedpokoju,kuchni) a w reszcie pokojów klasyczne grzejniki ...

Też tak zrobiłem i teraz z chęcią zrobiłbym duo-parkiet albo coś w tym
stylu na ogrzewaniu podłogowym. Dywany posiada się w sypialni a nie w
salonie.

I tak przy okazji - im mniej grzejników tym lepiej. Są siłowniki do
grzejników, które możesz regulować czasowo - ustawiasz sobie czujkę w
pokoju, i siłownik na grzejniku - wtedy, gdy cię nie ma ustawiasz sobie
18C, jak jesteś 22C. Koszt urządzenia mnoży się przez liczbę grzejników,
więc im ich mniej tym lepiej.

M.

10. Data: 2010-11-01 18:21:00

Od: "nacocito" <n...@c...to> szukaj wiadomości tego autora

> Oczywiście można wiem stosować podlogówkę nie tylko z kaflami , ale z tego
> co czytałem trzeba liczyć się ze stratami ciepła. Panele/dywany to jedak
> "przeszkody" dla ogrzewania podłogowego i generują one straty ciepła.

Straty! Jakie straty?

Kieruj się rozumem a nie forum i głupimi przemyśleniami pseudo znawców.
Poczytaj coś jeszcze a nie polegaj tylko na wypowiedziach tutaj
zamieszczonych.
Deska czy panel nie wyklucza podłogówki.

Wieszając kaloryfer pod oknem, też generujesz straty ogrzewając ścianę
zewnętrzną. A jeszcze ciepłe powietrze z kaloryfera wali wprost na zimne i
'nieocieplone' okno. Czy ty wiesz jakie tam masz straty?

Jak myślisz ile stopni będzie miała twoja podłoga bez podłogówki - 18, 19 a
może 20? Przecież musi mieć temperaturę podobna do pomieszczenia. A przy
podłogówce ile będzie? Ile stopni więcej? Coś około 5-10. To ile tych
'strat' będziesz miał jeśli to wszystko leży na styropianie? śladowe ilości.
Ten twój kaloryfer na pewno wygeneruje ci więcej strat.

Mieszkałeś w bloku? Jeśli tak to pewnie wiesz że tam kaloryfery były cały
czas ciepłe. Mniej lub więcej w czasie całej doby ale ciepłe. To wiedz że w
twoim domu z kaloryferami tak nie będzie.
Jak tylko w domu zostanie osiągnięta zadana temperatura to piec się odstawi
i ze względu na nikłą bezwładność układu za chwilę kaloryfery będą zimne.
Odczucie chłodu będzie wyraźne choć temperatura nie spadnie jeszcze do
poziomu przy którym piec ma sie załączyć. Temperatura odczuwalna będzie
niższa niż faktyczna. Z podłogówką ten efekt nie występuje a to ze względu
na dużą bezwładność układu.

Rób jak chcesz. Wielu ludzi tu ma podłogówki i sobie chwali.

Boisz się? To zrób podłogówkę ale pociągnij dodatkowo gałązki pod kaloryfery
i zostaw je zaślepione w ścianie. Jak okaże się ze masz za zimno to odkujesz
i powiesisz sobie pieknego kalafiora.
Takie rozwiązanie kosztuje grosze.

POWITANIE
Alarm lub włączanie kotła CO smsem - dotyczy ekspandera GSM NANO
Piec kuchenny na węgiel i drewno
Grupowicz się żeni:)
Re: który młynek żarnowy