Data: 2013-03-14 18:16:04
Temat: Psychologia a religia.
Od: glob <r...@g...com>
Pokaż wszystkie nagłówki
Religia a psychologia
Zygmunt Freud przyjmuje redukcjonistyczny pogląd na źródła
religijności. Jest to redukcjonizm poznawczy (nie neguje istnienia
Boga, ale neguje religię jako drogę ku poznaniu prawdy), ontologiczny
(zaprzecza istnieniu Boga neguje religię jako drogę ku prawdzie).
Freud uważa religię za iluzję, pochodną potrzeb ludzkich: ładu
moralnego, bezpiecznego świata. Religia jest przedmiotem przeniesienia
uczuć w stosunku do ojca, którego zastępuje Bóg. Hipotezy filozoficzne
Feuerbacha i społeczne Marksa Freud uzupełnił argumentami
psychologicznymi, uznając, iż religia to nerwica natręctw. Freud
powołał się tu na perspektywę antropologiczną, ontogenetyczną i
etnologiczną
Badania psychologiczne
W badaniach Clifford A. Pickover odkrywa dowody wskazujące na
związek padaczki skroniowej z wieloma "duchowymi" doznaniami, takimi
jak opętanie, mającymi swoje źródło w zmianie aktywności elektrycznej
mózgu.
Carl Sagan w swojej ostatniej książce Świat nawiedzany przez demony.
Nauka jako światło w mroku uważa, że źródłem wszystkich widzeń
świętych w przeszłości oraz współczesne widzenia UFO mają podstawę w
tym samym umysłowym zaburzeniu.
Według profesora Vilayanura S. Ramachandrana "jest możliwe, że wielu
wielkich przywódców religijnych miało zaburzenia funkcjonowania płatu
skroniowego co powodowało, że mieli wizje lub mistyczne doznania".
Dr. Michael Persinger sztucznie stymulował płaty skroniowe polem
magnetyczny, używając urządzenia nazwanego hełm boga i uzyskał efekt
doznań religijnych włączając w to doświadczenia z pogranicza życia i
śmierci oraz widzenie duchów.
Profesor neuropsychologii John Bradshaw mówi także:
Niektóre formy zaburzeń funkcjonowania płata skroniowego, lub padaczki
są związane z religijnością. Najnowsze skanowania mózgu u wierzących
pochłoniętych modlitwą lub transcendentalną medytacją wykazują większą
aktywność "boskich obszarów" jak nazywa je Vilayanur Ramachandran.
Psylocybina z "magicznych" grzybków wpływa na system
serotoninoergiczny, powodując większą aktywność tych i innych obszarów
mózgu, dając poczucie kosmicznej jedności, transcendentalnego
znaczenia i ekstazy religijnej. Pewne rytuały mogą powodować podobne
odczucia odpowiadające aktywności serotogenicznej.
Sam Harris amerykański autor, który pisał na tematy neurologii i
rozumu jest również autorem książki Koniec wiary, którą napisał po
zamachach z 11 września 2001 oraz Listu do chrześcijańskiego narodu. W
Końcu wiary porównuje wiarę do choroby psychicznej mówiąc, że wiara:
pozwala skądinąd normalnej osobie, zrywać owoce szaleństwa i uważać je
za święte.
|