Psychologia uprzedzeń - książka

1. Data: 2003-11-25 16:33:15

Temat: Psychologia uprzedzeń - książka
Od: "Astario" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kupiłem dziś sobie książkę "Psychologia uprzedzeń" Todda D. Nelsona, wydaną w
tym roku przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Mam nadzieję, że pomoże mi
zrozumieć różne, mniej i bardziej dziwne, uprzedzenia wkradające się między
ludzi. Co jest m.in. ciekawego - na pierwszy rzut oka, to podanie źródeł
internetowych po każdym rozdziale, jakolwiek nie dlatego kupiłem tę książkę.
To wydawnictwo ma swoją stronę w Internecie: www.gwp.pl; widzę, że mają dość
dużą ofertę. Może ktoś o tym pisał na tej grupie, a może nie. Jeśli nie, to
może komuś moja informacja się przyda ... Od razu powiem, że u nich nie
pracuję - to dla podejrzliwych.
Spytacie może, czemu nie poszedłem do innej księgarni i nie kupiłem książki z
komentarzami do prawa autorskiego? :-) Tak wyszło ....

Pozdrawiam

Astario

1. Data: 2003-11-25 17:25:51

Temat: Re: Psychologia uprzedzeń - książka
Od: "enni" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Astario" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
książki z
> komentarzami do prawa autorskiego? :-) Tak wyszło ....

Z uprzedzeniami jest podobnie jak z przyjaciółmi, jeżeli chcesz wiedzieć u
kogo nie masz szans, a kto jest przyjaźnie do Ciebie usposobiony, to
wystarczy, wchodząc do pomieszczenia, w którym znajduje się kilka osób,
powiedzieć coś miłego, uśmiechnąć się, opowiedzieć żart. Kto odwzajemni
przyjazną atmosferą, prawdopodobnie ma dla nas pozytywne uczucia. Chyba że
ktoś zna lepsze sposoby :-)

enni

1. Data: 2003-11-25 17:28:17

Od: "Greg" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

"enni" w wiadomości news:bq03b0$210$1@inews.gazeta.pl napisal(a):

> [...]
> przyjazną atmosferą, prawdopodobnie ma dla nas pozytywne
> uczucia. Chyba że ktoś zna lepsze sposoby :-)

Zamontowac podsluch lub ukryta kamere i wyjsc z pokoju? ;-)

Greg
Nie Tylko Poezja - http://republika.pl/szedhar/
Serwis PSPHome - http://www.psphome.htc.net.pl/

1. Data: 2003-11-25 17:48:23

Od: "enni" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Greg" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

> Zamontowac podsluch lub ukryta kamere i wyjsc z pokoju? ;-)

Pluskwy ponoć można już kupić na targach :-) Ale coś w tym jest, co
napisałam, uwierz mi.

enni

1. Data: 2003-11-25 18:14:24

Od: "cabernet_savignon" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

In news:374a.00000219.3fc3844a@newsgate.onet.pl,
Astario <a...@p...onet.pl> typed:
> [...]
> nadzieję, że pomoże mi zrozumieć różne, mniej i bardziej dziwne,
> uprzedzenia wkradające się między ludzi.

Ksiazka IMO bardzo ciekawa, tylko trzeba miec otwarta glowe. Zalozeniem jest
ze kazdy z nas ma jakies uprzedzenia (do mnie np dotarlo w czasie lektury do
jakich grup zywie uprzedzenia, choc wydawalo mi sie oczywiscie ;-) ze nie
zywie zadnych) -- i to co mozemy zrobic to podnosic w sobie swiadomosc ich
istnienia i pracowac nad nimi. Okazuje sie tez ze metoda samoregulacji jest
metoda ktora odnosi sukcesy w pozbywaniu sie uprzedzen a np. metody kontaktu
nie sa tak skuteczne, a w pewnych okolicznosciach moga nawet zwiekszac
uprzedzenia.
Generalnie bardzo polecam, jest b dobrze napisana, czytalo mi sie jak
powiesc.

c_s
--
'Richard, I will not have you not thinking in front of the neighbours.'

1. Data: 2003-11-25 19:36:05

Od: "Astario" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przyjazną atmosferą, prawdopodobnie ma dla nas pozytywne uczucia.  Chyba że

A owszem, następnym razem idąc z grupa znajomych do pubu, spóźnię się te 15
minut, żeby wszyscy wcześniej byli, i zobaczymy, co pokaże ta metoda.
Ale ukrytego magnetofonu na czas wizyty w toalecie lepiej nie włączać - jak
oczy nie widzą, sercu nie żal - może lepiej nie wiedzieć, co tam się będzie
działo?

Pozdrawiam

Astario

1. Data: 2003-11-25 19:56:41

Od: "enni" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A owszem, następnym razem idąc z grupa znajomych do pubu, spóźnię się te
15
> minut, żeby wszyscy wcześniej byli, i zobaczymy, co pokaże ta metoda.

To proste, ucieszą się, że się na Ciebie doczekali :-)

enni

1. Data: 2003-11-25 20:22:27

Od: "Astario" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> uprzedzenia.
> Generalnie bardzo polecam, jest b dobrze napisana, czytalo mi sie jak

Ja uważam, że takimi nieuświadomionymi uprzedzeniami kierowali się Szwedzi,
przegrywając ostatni mecz z Łotwą, co eliminowało Polaków z dalszych baraży w
mistrzostwach Europy. Ale nie o zdarzenie piłkarskie mi chodzi, tylko
psychologiczne. Kilka lat wcześniej w podobnej sytuacji bezdyskusyjnie pokonali
Polaków na rzecz Anglików, walcząc zaciekle w ostatnim meczu, mimo że w teorii,
tj. z punktu widzenia miejsca w grupie, nie mieli o co (i tu, i tu - pierwsi).
Otóż trzeba wiedzieć, że ich futbol od dziesięcioleci wzoruje się na Anglikach,
mecze ligi angielskiej są szeroko pokazywane i komentowane, na Wyspach gra i
grało wielu ich graczy. Nawet ze dwa lata temu widziałem w kablówce w jakiejś
szwedzkiej TV4 ?, że w każdą sobotę transmitowali w programie telewizji
państwowej mecz II ligi angielskiej, a na ekranie co i rusz podawano tekstową
informację, jeśli tylko w Anglii padła bramka - czy to w I, czy w II lidze. To
już lekkie przegięcie, jak dla mnie, ale u nich widać są na to chętni.
(przydługawe maybe, ale dla niekibiców konieczne, aby zrozumieć sytuację).
Co do ostatniego meczu z Łotwą, nie chodzi o to, że go nie wygrali na korzyść
Polaków, ale że tak naprawdę nie próbowali tego zrobić - przez cały mecz nie
oddali celnego groźnego strzału, a karny został spudłowany. Natomiast od wielu
lat, w tym i w tych eliminacjach we wszystkich meczach strzelali bramki jak na
zawołanie.
Otóż mam podejrzenie, że mógł to być taki rodzaj nieuświadomionego uprzedzenia,
może nawet rasizmu. Szczególnie, jeśli od dobrych paru lat w Szwecji krąży dużo
niezbyt wykwalifikowanych Polaków proszących, aby im dać jakąkolwiek pracę. W
związku z tym w stosunku do nas, niestety, nie czują takiego szacunku, jak do
Anglików.
Gdyby gracze szwedzcy tak zrobili na niekorzyść Anglików, jak ostatnio
postąpili w stosunku do Polaków, czuliby się zapewnie (i byliby) potępieni
przez ich futbolową społeczność, pewnie i przez siebie samych.
Coś podobnego, jak w klasie ekonomicznej SAS na linii Londyn-Sztokholm poproszą
o dodatkowego drinka biały Anglik i jakiś Murzyn, mówiący łamanym angielskim.
Kto będzie czekał dłużej na drinka? Bo podejrzewam, że nie zostaną obsłużeni w
tym czasie, mimo że nie będzie świadomego lekceważenia ze strony stewardessy.
No, ale nie po to kupiłem tę książkę, żeby mi rozjaśniła
problem "nieumięjetnych" Szwedów, choć może i o tym coś się znajdzie.

A temat poruszyłem, bo niestety, jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz, i takie
nieuświadomione uprzedzenia w stosunku do nas w innych społeczeństwach
europejskich, w znacznej mierze efekt złej sytuacji materialnej u nas i
desperackiego poszukiwania jakiejkolwiek pracy np. w Skandynawii, mogą nam w
różnych sytuacjach szkodzić.
Jak jest ktoś, kto mógł coś dorzucić do tematu nieuświadomionych uprzedzeń, to
zapraszam - chętnie poczytam, co tam doświadczyliście bądź wymyśliliscie.

Pozdrawiam

Astario

PS. jeśli ktoś na podtawie powyższego chciałby mnie podejrzewać o pewien
szowinizm właściwy niektórym kibicom, to skromnie zwrócę uwagę, że ja tu to
piszę pracowicie, zamiast oglądać właśnie transmitowany mecz, więc
zainteresowanie psychologią wzięło górę nad naturą kibica :-)
No, wybrednego kibica, co na byle co nie traci czasu.

1. Data: 2003-11-25 20:24:37

Od: "Astario" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 15
>

> To proste, ucieszą się, że się na Ciebie doczekali :-)

No właśnie o to mi chodzi, żeby sprawdzić, czy wszyscy.

Pozdrawiam

Astario

1. Data: 2003-11-26 08:43:02

Od: "enni" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No właśnie o to mi chodzi, żeby sprawdzić, czy wszyscy.

Na pewno ci najzdrowsi psychicznie i bez naleciałości :-)

> Pozdrawiam

I ja również.

enni

> Astario

"domowe sposoby" na depresje
wybory "miss psp" re: :)
podejmowanie decyzji
bardziej psychologicze przepisy na prawo jazdy :)
Inteligencja emocjonalna