RTG - lekarz medycyny pracy

1. Data: 2008-08-08 16:40:50

Temat: RTG - lekarz medycyny pracy
Od: Jan Bartnik <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam.

Nie od dzis lekarze medycyny pracy zlecaja, przy przyjmowaniu do pracy, RTG
klatki piersiowej. Sa czasami przeciwwskazania do wykonania takiego
badania.

Chcialem sie zapytac o to, co ma wykryc takie badanie i jakimi mniej
inwazyjnymi (a najlepiej bezinwazyjnymi) metodami mozna je zastapic.
Przykladowo:

gruzlica - mozna z powodzeniem zastapic posiewem lub badaniem
mikroskopowym.

Z gory dziekuje za pomoc.

Jasko Bartnik

2. Data: 2008-08-08 18:56:00

Temat: Re: RTG - lekarz medycyny pracy
Od: "Mirab" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jan Bartnik <b...@g...com> napisał(a):

> [...]
> Przykladowo:
>
> gruzlica - mozna z powodzeniem zastapic posiewem lub badaniem

Zdjęcie Rtg klatki piersiowej nie jest badaniem inwazyjnym. Nie jest nawet
pół-inwazyjnym badaniem. Ilości promieniowania, które pochłania się w trakcie
badania są bardzo niskie. Jeżeli nie jesteś kobietą w ciąży w niczym Ci nie
zaszkodzą.

Dla potwierdzenia: roczna granica bezpiecznej dawki promieniowania to około 50
- 100 mGy; w trakcie badania o którym rozmawiamy pochłania się dawki rzędu
0,01 mGy.

Badanie Rtg klatki piersiowej jest badaniem przesiewowym w kierunku gruźlicy,
guzów płuc, rozedmy, ale także wad serca.

Badania tego nie zastąpisz żadnym powiewem.

Pozdrawiam,

Mirab

3. Data: 2008-08-08 19:28:35

Od: Jan Bartnik <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 8 Aug 2008 18:56:00 +0000 (UTC), Mirab napisał(a):

> [...]
> badania są bardzo niskie. Jeżeli nie jesteś kobietą w ciąży w niczym Ci nie

Ja nie jestem. Ale wlasnie o taki przypadek chodzi. Co do inwazyjności -
nie udało mi się znaleźć żadnych definicji pojęcia w internecie, a z
medycyną mam słaby kontakt :P

> Dla potwierdzenia: roczna granica bezpiecznej dawki promieniowania to około 50
> - 100 mGy; w trakcie badania o którym rozmawiamy pochłania się dawki rzędu
> 0,01 mGy.

A są jakieś normy dotyczące płodu? To tak z ciekawości. Mimo wszystko,
uważam, że jest to zabieg bardziej inwazyjny niż pobranie próbki śliny.

> Badanie Rtg klatki piersiowej jest badaniem przesiewowym w kierunku gruźlicy,
> guzów płuc, rozedmy, ale także wad serca.
> Badania tego nie zastąpisz żadnym powiewem.

Ale czy te choroby mogą stanowić przeciwwskazanie do wykonywania zawodu?
Gruźlica to wiem, że jak najbardziej - kasłanie na klientów nie wróży
dobrze ;)

Rozedme mozna spokojnie zdiagnozowac bez RTG - spirometria, DLCO (badanie
zdolnosci dyfuzyjnej pluc dla tlenku wegla) , bronchoskopia.

Jasko Bartnik

4. Data: 2008-08-08 19:34:47

Od: Jan Bartnik <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 8 Aug 2008 18:56:00 +0000 (UTC), Mirab napisał(a):

> Badania tego nie zastąpisz żadnym powiewem.

Zapomnialem podziekowac za odpowiedz. A do tego, co mozna zdiagnozowac
dorzuce jeszcze:

wykrycie zamostkowego wola tarczycy i powiększonych węzłów chłonnych
śródpiersia

Jasko Bartnik

5. Data: 2008-08-08 20:52:37

Od: "gargamel" <s...@d...lina> szukaj wiadomości tego autora

> Badanie Rtg klatki piersiowej jest badaniem przesiewowym w kierunku
> gruźlicy,
> guzów płuc, rozedmy, ale także wad serca.

eee... badanie RTG do diagnozy wyżej wymienionych dolegliwości jest co
najmniej niepoważne

6. Data: 2008-08-09 14:18:22

Od: "regen" <regen@....hm....os.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jan Bartnik" <b...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
>
> Rozedme mozna spokojnie zdiagnozowac bez RTG - spirometria, DLCO (badanie
> zdolnosci dyfuzyjnej pluc dla tlenku wegla) , bronchoskopia.

Chcesz zastąpic rtg płuc bronchoskopią? Dorzuć od razu mediastinoskopię i
wentrykulografię :)
Zwykle wykonujemy badania mniej inwazyjne najpierw, bo wtedy jest większa
przeżywalność diagnostyki przez chorych. Badanie rtg płuc jest dobrym, tanim
i bezpiecznym badaniem.

Jeśli chodzi o płód, to teoretycznie nie ma bezpiecznej dawki
promieniowania. Jeśli kobieta ma wątpliwości, czy jest w ciąży, to powinna
je najpierw wyjaśnić - odczekać na właściwą fazę cyklu , wykonać test
ciążowy, odwiedzić ginekologa itp.

Pozdrawiam
regen

7. Data: 2008-08-09 19:16:00

Od: "Mirab" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jan Bartnik <b...@g...com> napisał(a):

> [...]
>
> A są jakieś normy dotyczące płodu? To tak z ciekawości. Mimo wszystko,
> uważam, że jest to zabieg bardziej inwazyjny niż pobranie próbki śliny.

To są właśnie normy dla kobiet w ciąży - 50 mGy

> [...]
>
> Rozedme mozna spokojnie zdiagnozowac bez RTG - spirometria, DLCO (badanie
> zdolnosci dyfuzyjnej pluc dla tlenku wegla) , bronchoskopia.

Hehe To według Ciebie bronchoskopia jest mniej inwazyjna niż zdjęcie Rtg?

Z definicji, badania inwazyjne to takie, w których naruszana jest ciągłość
tkanek lub wprowadzany sprzęt do organizmu.

Bronchoskopia jest dlatego właśnie badaniem inwazyjnym.

Co do rozedmy, to należałoby zrobić nie spirometrię ale pletyzmografię...

Prawda o badaniach obrazowych u kobiet w ciąży... Żadne nie jest
przeciwwskazane jeżeli są ku niemu silne wskazania. A w drugiej połowie
ciąży ryzyko jakichkolwiek komplikacji dla płodu jest miniminiminimalne.

Pozdrawiam,

Mirab

8. Data: 2008-08-09 19:17:10

Od: "Mirab" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jan Bartnik <b...@g...com> napisał(a):

> Zapomnialem podziekowac za odpowiedz.

Nie ma problemu :)

9. Data: 2008-08-09 19:18:32

Od: "Mirab" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

gargamel <s...@d...lina> napisał(a):

> eee... badanie RTG do diagnozy wyżej wymienionych dolegliwości jest co
> najmniej niepoważne

A pojmujesz różnicę między badaniem przesiewowym a badaniem diagnostycznym?

Nie mówię tu o diagnozie.

Pozdrawiam,

Mirab

10. Data: 2008-08-10 10:35:05

Od: "gargamel" <s...@d...lina> szukaj wiadomości tego autora

> A pojmujesz różnicę między badaniem przesiewowym a badaniem
> diagnostycznym?
> Nie mówię tu o diagnozie.

dobrze rozumiem o czym piszę, i parę lat temu nawet wycofano zdjęcie RTG
klatki jako badania (po twojemu przesiewowego) obowiązkowego w wielu
przypadkach, bo ktoś wreszcie uruchomił parę szarych komórek i policzył że
wykrywalność gruźlicy tymi badaniami jest, mało powiedziane znikoma:O(

ale ty pewnie dalej będziesz stał przy naszej wspaniałej medycynie i
będziesz twierdził że kupa i siku to świetne badania przesiewowe na serce i
tym podobne:O(

wątkotwórca słusznie zauważył że np. przy wykrywaniu gruźlicy o niebo lepsze
efekty dają posiewy, ale żeby to zrozumieć trzeba ruszyć trochę głową, a to
niektórych baaardzo boli:O(

Mortal Kombat! kto tak potrafi? wpadki tv! najlepsze wyczyny swiata!
promień krzywizny soczewek kontaktowych
Wybitni polscy lekarze?
tabletki anty
Przetrwały przewód Botala