Re: 17 osobowosci w jednym ciele

From: Flyer <f...@p...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: 17 osobowosci w jednym ciele
Date: Thu, 21 Feb 2008 20:07:36 +0100

Pszemol; <f...@p...onet.pl> :

> Niedawno w radio w USA sluchalem wywiadu z jakims amerykanskim
> psychiatra, ktory opisywal najciekawszy przypadek ze swojej
> kariery pacjentki ktora miala 17 roznych osobowosci.
> Miala wrazenie bycia wieloma osobami (niejednoczesnie) i wybiera
> osobowosci ktore pasuja do aktualnej sytuacji w tym
> osobowosci plci meskiej. Brzmialo to bardzo ciekawie, ale sluchalem
> tego w samochodzie i po przyjechaniu do domu nie bylem sobie juz
> w stanie przypomniec nazwiska tego psychiatry ani innych slow
> kluczowych potrzebnych mi do wygooglania tej opowiesci...

> [...]

Osobowość wieloraka, mnoga.

Ale w tym przypadku to raczej co innego, skoro pacjentka użyła pojęcia
"wybiera" [w momencie wyboru lub *post_factum* miała świadomość zmiany
osobowości, co nie oznacza, że była w stanie je kontrolować] - to raczej
zagadnienie z typów osobowości - miała dostęp do/nauczyła się wielu
alternatywnych sposobów zachowania w zależności od środowiska i
oczekiwań otoczenia, ew. nieświadomie wybierała te sposoby. Fakt, że
użyła w swojej wypowiedzi słowa "wybiera" [zamiast "nie ma wpływu"] mógł
być jeszcze jedną formą dostosowywania się do oczekiwań otoczenia. De
facto osobowość miała *jedną* .

Każdy, o jakiej takiej inteligencji, pamięci i dostępie do niej, ma
możliwość wyboru wielu sposobów zachowań, nawet takich, których nigdy
nie zastosował u siebie ale zaobserwował u kogoś innego/usłyszał
o/przeczytał.

Pozdrawiam informacyjnie
Flyer
--