17 osobowosci w jednym ciele

1. Data: 2008-02-21 15:36:49

Temat: 17 osobowosci w jednym ciele
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Niedawno w radio w USA sluchalem wywiadu z jakims amerykanskim
psychiatra, ktory opisywal najciekawszy przypadek ze swojej
kariery pacjentki ktora miala 17 roznych osobowosci.
Miala wrazenie bycia wieloma osobami (niejednoczesnie) i wybiera
osobowosci ktore pasuja do aktualnej sytuacji w tym
osobowosci plci meskiej. Brzmialo to bardzo ciekawie, ale sluchalem
tego w samochodzie i po przyjechaniu do domu nie bylem sobie juz
w stanie przypomniec nazwiska tego psychiatry ani innych slow
kluczowych potrzebnych mi do wygooglania tej opowiesci...

Czy ktos moze kojarzy cos takiego i pomoglby poszukac zrodla?

2. Data: 2008-02-21 15:47:08

Temat: Re: 17 osobowosci w jednym ciele
Od: "Vicky" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Przypomnij sobie jaka to była stacja radiowa i jaki prg. i napisz do nich z
zapytaniem

Pozdrawiam
Vicky

3. Data: 2008-02-21 15:54:12

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

OK - juz nieaktualne - znalazlem sam:
http://www.newsweek.com/id/57343

4. Data: 2008-02-21 19:07:36

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pszemol; <f...@p...onet.pl> :

> [...]
> kluczowych potrzebnych mi do wygooglania tej opowiesci...
>
> Czy ktos moze kojarzy cos takiego i pomoglby poszukac zrodla?

Osobowość wieloraka, mnoga.

Ale w tym przypadku to raczej co innego, skoro pacjentka użyła pojęcia
"wybiera" [w momencie wyboru lub *post_factum* miała świadomość zmiany
osobowości, co nie oznacza, że była w stanie je kontrolować] - to raczej
zagadnienie z typów osobowości - miała dostęp do/nauczyła się wielu
alternatywnych sposobów zachowania w zależności od środowiska i
oczekiwań otoczenia, ew. nieświadomie wybierała te sposoby. Fakt, że
użyła w swojej wypowiedzi słowa "wybiera" [zamiast "nie ma wpływu"] mógł
być jeszcze jedną formą dostosowywania się do oczekiwań otoczenia. De
facto osobowość miała *jedną* .

Każdy, o jakiej takiej inteligencji, pamięci i dostępie do niej, ma
możliwość wyboru wielu sposobów zachowań, nawet takich, których nigdy
nie zastosował u siebie ale zaobserwował u kogoś innego/usłyszał
o/przeczytał.

Pozdrawiam informacyjnie
Flyer
--
gg: 9708346; jabber:f...@j...pl
http://www.flyer36.republika.pl/

5. Data: 2008-02-21 19:59:20

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Flyer" <f...@p...gazeta.pl> wrote in message
> Ale w tym przypadku to raczej co innego, skoro pacjentka użyła pojęcia
> "wybiera" [w momencie wyboru lub *post_factum* miała świadomość zmiany
> osobowości, co nie oznacza, że była w stanie je kontrolować]

Okreslenie wybiera zostalo uzyte przez psychiatre nie pacjentke.
Wywiad w radio byl z psychiatra, nie pacjentka.

> być jeszcze jedną formą dostosowywania się do oczekiwań otoczenia.
> De facto osobowość miała *jedną* .

Kazda z tych wielu osobowosci miala plec, wiek i imie.

> [...]
> możliwość wyboru wielu sposobów zachowań, nawet takich, których nigdy
> nie zastosował u siebie ale zaobserwował u kogoś innego/usłyszał

Nie bylo mowy o wyborze sposobu zachowania tylko o wyborze
czy dopasowaniu jednaj z wielu odrebnych osobowosci do
aktualnej sytuacji. Malo tego, niektore osobowosci wiedzialy
o istnieniu niektorych innych osobowosci a inne nie...

Proponuje poczytac wiecej u zrodla.

6. Data: 2008-02-21 23:28:01

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pszemol; <f...@p...onet.pl> :

> "Flyer" <f...@p...gazeta.pl> wrote in message

> Kazda z tych wielu osobowosci miala plec, wiek i imie.

Czyli zgadza się z definicją osobowości mnogiej. Nb. nie ma chyba w tym
temacie jednolitego nazewnictwa - w "Ja, Irena i Ja" rozdwojenie jaźni
zostało przetłumaczone na j. polski jako schizofrenia.

> [...]
> aktualnej sytuacji. Malo tego, niektore osobowosci wiedzialy
> o istnieniu niektorych innych osobowosci a inne nie...

Niestety, nie jestem aż tak lotny w j.angielskim. :) Ale od razu dorzucę
Ci łyżkę dziegciu do tej beczki miodu - w latach 80. odkryto, że
rozdwojenie jaźni manifestuje się pojawieniem się "odseparowanych wysp
pamięci" w hipokampie. Jak myślisz - ile takich oddzielnych układów wysp
może istnieć bez wpływania na siebie/bez kontaktu ze sobą? 2,3? Reszta
do raczej twórczy melanż. Po prostu istnienie 17 osobowości jest
*fizjologicznie* niemożliwe. :)

Pozdrawiam jakem laik
Flyer

7. Data: 2008-02-22 01:16:24

Od: "michal" <6...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Flyer wrote:
> [...]
> sobą? 2,3? Reszta do raczej twórczy melanż. Po prostu istnienie 17
> osobowości jest *fizjologicznie* niemożliwe. :)

Ale według mojego wyobrażenia o "pamięci", "odseparowane wyspy", to nie
fizyczne komórki/tkanki/zwoje nie mające ze sobą kontaktu - tylko
odseparowane układy sieci połączeń nerwowych. Czysta wirtualność mózgu. Coś
jak duża ilość wirtualnych systemów komputerowych (VM) w jednym fizycznie
pececie. :)

michał

8. Data: 2008-02-22 04:34:28

Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

michal; <fpl7q2$4c2$1@inews.gazeta.pl> :

> Ale według mojego wyobrażenia o "pamięci", "odseparowane wyspy", to nie
> fizyczne komórki/tkanki/zwoje nie mające ze sobą kontaktu

Niezbyt jasno się wyraziłem - obszary aktywności.

> [...]
> jak duża ilość wirtualnych systemów komputerowych (VM) w jednym fizycznie

Zapytam perfidnie - potrafisz jeść na 16 różnych sposobów, czy sądzisz,
że w celu stworzenia 16 osobowości ten sam sposób jedzenia mózg zapisze
w 16 różnych miejscach? :)

Pozdrawiam pytająco
Flyer

9. Data: 2008-02-22 08:36:46

Od: Hanka <c...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 22 Lut, 00:28, Flyer <f...@p...gazeta.pl> wrote:

> Niestety, nie jestem aż tak lotny w j.angielskim. :)

Ja tez nie, ale tu mamy wygodniej:

http://www.newsweek.pl/wydruk/artykul-wydruk.asp?Art
ykul=21086

10. Data: 2008-02-22 11:48:46

Od: "michal" <6...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Flyer wrote:

> [...]

> Zapytam perfidnie - potrafisz jeść na 16 różnych sposobów, czy
> sądzisz, że w celu stworzenia 16 osobowości ten sam sposób jedzenia

Dobre pytanie. Nie wyobrażam sobie własnej autopsji, ale biorąc pod uwagę
ogólne wrażenie o wyokiej złożoności naszego mózgu i ogromie niewiedzy jaka
o nim dotąd towarzyszy nauce - ależ tak, myślę, że to prawdopodobne.
Nie wyobrażam sobie na przykład, jak można zapomnieć umiejętności czytania,
a wśród znajomych mam takiego gościa, który po wylewie czegoś takiego
doświadczył i opowiadał mi o tym, jak to jest. Do dziś mam usta otwarte ze
zdziwienia, jak to wspomnę. Facet w wieku 35 lat (doktor geodezji notabene)
dukał teksty z elementarza i bajek dla dzieci. Patrzysz na znaną Ci literę i
nie wiesz, co to jest! Uczysz się, co to jest. :)
Ale wracając do tematu 16 osobowości: Niewiele zdaje się o tej chorobie
wiemy.

michał

A MOGLEM
Psychiatria a wszelka antychrześcijańska propaganda
sray to zdjęcie tfojej starej
ostrygo, aj nid ju, gg1290613
ENEWSY.INFO