40 proc. Polaków dobrze ocenia rządy PZPR

1. Data: 2002-07-30 12:20:11

Temat: 40 proc. Polaków dobrze ocenia rządy PZPR
Od: "Saulo" <d...@p...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Okres rządów PZPR po raz pierwszy więcej Polaków ocenia pozytywnie niż
negatywnie. Wzrasta odsetek oceniających źle zarówno pierwsze rządy
"solidarnościowe" (1989- 1993), jak i pierwszą koalicję SLD-PSL (1993-1997).

Najgorzej oceniany jest okres władzy AWS-UW.

Z badania TNS OBOP wynika, że obecnie 40 proc. Polaków dobrze ocenia rządy
PZPR. Spośród 40 proc. ankietowanych dobrze oceniających rządy PZPR
zdecydowanie pozytywną ocenę wystawia tej partii 4 proc. respondentów. Źle
rządy PZPR ocenia 35 proc. ankietowanych, przy czym zdecydowanie źle 14
proc. Kolejne 25 proc. badanych nie ma zdania na ten temat.

W porównaniu z 1998 rokiem ocen pozytywnych o rządach PZPR przybyło o 3
punkty proc. Jednocześnie o 16 punktów proc. zmalał odsetek ocen
negatywnych. Przede wszystkim wzrósł więc odsetek osób, które na pytanie o
ocenę okresu rządów PZPR odpowiadają "trudno powiedzieć" (z 12 do 25 proc.)
Jednak po raz pierwszy od rozpoczęcia badań więcej respondentów ocenia rządy
PZPR pozytywnie, niż negatywnie.

Obecnie dobrze rządy PZPR oceniają raczej osoby powyżej 40. roku życia,
gorzej wykształcone, będące w gorszej sytuacji materialnej. Polska Ludowa
lepiej postrzegana jest też przez badanych mieszkających na wsi lub w małych
miasteczkach, a także tych o poglądach lewicowych. Pozytywnie rządy PZPR
ocenia np. 22 proc. respondentów o sympatiach prawicowych, podczas gdy wśród
lewicowego elektoratu odsetek ten wynosi 58 proc.

Jednocześnie - według TNS OBOP - 39 proc. badanych wolałoby żyć w Polsce
Ludowej w czasie jej ostatnich 10-20 lat niż w Polsce dzisiejszej. 42 proc.
wybiera współczesne czasy, a 19 proc. nie ma zdania w tej sprawie.

Pierwsze rządy solidarnościowe są postrzegane obecnie o wiele gorzej niż w
1998 roku (porównywalnie do 1994 r., czyli rok po objęciu władzy przez
koalicję SLD-PSL).

Teraz 37 proc. respondentów uważa, że za rządów solidarnościowych w latach
1989-93 w Polsce zmieniło się na lepsze. W tym 4 proc. twierdzi, że była to
poprawa zdecydowana. O pogorszeniu sytuacji w pierwszych latach III
Rzeczpospolitej przekonanych jest 45 proc. badanych. Na zdecydowane
pogorszenie wskazuje 11 proc. Pierwszych rządów solidarnościowych nie
potrafi ocenić 18 proc. respondentów.

W 1998 roku pierwsze lata III Rzeczpospolitej dobrze oceniało 60 proc.
Polaków (zdecydowanie dobrze - 9 proc.). Negatywne oceny deklarowało 32
proc. (zdecydowanie negatywne - 6 proc.).

W 2002 roku pogorszyły się też gwałtownie oceny koalicji SLD-PSL z lat
1993-1997. Obecnie dobrze wspomina ją 30 proc. respondentów (w tym
zdecydowanie dobrze - 2 proc.). 44 proc. natomiast uważa, że za czasów
pierwszych rządów SLD-PSL w Polsce zmieniło się na gorsze. O zdecydowanym
pogorszeniu mówi 7 proc. respondentów TNS OBOP. Zdania na ten temat nie ma
25 proc. badanych.

W 1998 roku rządy koalicji SLD-PSL dobrze oceniało 57 proc. respondentów (3
proc. - zdecydowanie dobrze), źle - 28 proc. (zdecydowanie źle - 4 proc.).

Najgorszą pamięć wśród respondentów TNS OBOP pozostawiły po sobie rządy
koalicji AWS-UW z lat 1997-2001. Według 73 proc. badanych w tym czasie w
Polsce zmieniło się na gorsze. Na zdecydowane pogorszenie sytuacji wskazuje
27 proc. Dobrze rządy koalicji AWS- UW ocenia 8 proc. ankietowanych. Nie ma
jednak w ogóle zdecydowanie dobrych ocen.

Źle oceniane są też dotychczasowe rządy koalicji SLD-UP i PSL. 14 proc.
badanych uważa, że od czasu przejęcia przez nią władzy w Polsce poprawiło
się (1 proc. mówi o zdecydowanej poprawie). 56 proc. natomiast jest zdania,
że sytuacja pogorszyła się. O zdecydowanym pogorszeniu przekonanych jest 15
proc. badanych. Dotychczasowych rządów obecnej koalicji nie potrafi ocenić
30 proc. ankietowanych.

Czterokrotna przewaga ocen negatywnych nad pozytywnymi w drugiej połowie
pierwszego roku rządu to, według TNS OBOP, ewenement. Po upływie podobnego
czasu w przypadku poprzednich rządów SLD-PSL ocen pozytywnych było o 8 pkt.
proc. więcej niż negatywnych. W analogicznym okresie rządów AWS-UW przewaga
ocen negatywnych nad pozytywnymi wynosiła natomiast 7 punktów proc.

Sondaż na temat pamięci Polski Ludowej i rządów w III Rzeczpospolitej TNS
OBOP przeprowadził w dniach 8-10 czerwca na reprezentatywnej próbie losowej
1010 Polaków od 15 roku życia."

begin 666 0.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$`0 ("1 $`.P``
`
end

1. Data: 2002-07-30 12:23:37

Temat: Re: 40 proc. Polaków dobrze ocenia rządy PZPR
Od: "Saulo" <d...@p...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Saulo" <d...@p...neostrada.pl> wrote in message

> [...]
| negatywnie. Wzrasta odsetek oceniających źle zarówno pierwsze rządy
| "solidarnościowe" (1989- 1993), jak i pierwszą koalicję SLD-PSL
[cut]

Sorry za załącznik. Musiał się doczepić przy kopiowaniu z serwisu onetu.

Saulo

1. Data: 2002-07-30 12:29:33

Od: Marsel <ic5070_@/wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

w poprzednim art. <ai607j$k1l$1@news2.tpi.pl>,
szanowny kol. Saulo pisze, ze:

> Z badania TNS OBOP wynika, że obecnie 40 proc. Polaków dobrze ocenia rządy
PZPR.
<...>

w zasadzie to oftopik, ale
ciekaw jestem
jak wygladalby podobny sadaz przeprowadzony
w czasach polski ludowej... 5-10%?

1. Data: 2002-07-30 12:41:06

Od: "Saulo" <d...@p...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marsel" <ic5070_@/wp.pl> wrote in message
> [...]
|
| w zasadzie to oftopik, ale
| ciekaw jestem
| jak wygladalby podobny sadaz przeprowadzony

primo - taki sondaż nie mógłby być wówczas przeprowadzony
secundo - nawet gdyby mógłby być wówczas przeprowadzony, to większość ludzi
bałaby się szczerze odpowiedzieć (więc procent byłby jeszcze korzystniejszy
niż teraz)
tertio - gdyby jednak uzyskano rzetelne wyniki i co gorsza je opublikowano
(chociaż ciekawe, w jakiej gazecie?), to 5-10... lat spędzić mogliby jego
autorzy w za kratkami :-)

saulo

a 5-10 to co najwyżej lat w więzieniu dla autorów sondażu?

saulo

1. Data: 2002-07-30 12:44:26

Od: Marsel <ic5070_@/wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

w poprzednim art. <ai61f4$nil$1@news2.tpi.pl>,
szanowny kol. Saulo pisze, ze:

o, jak przykro ze juz trzeba takie rzeczy pisac..

1. Data: 2002-07-30 13:57:12

Od: "Kis Smis" <k...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Saulo <d...@p...neostrada.pl> napisał(a):

> Okres rządów PZPR po raz pierwszy więcej Polaków ocenia pozytywnie niż
> negatywnie

Jest takie przysłowie "the grass is always greener on the other side" czy coś
w tym rodzaju. Albo po polsku: "wszędzie dobrze gdzie nas nie ma". Podobna
rzecz jest z idealizowaniem własnego dzieciństwa czy młodości. Dla naszego
społeczeństwa PRL to kraj dzieciństwa.

kis

1. Data: 2002-07-30 14:00:54

Temat: Re: Re: 40 proc. Polaków dobrze ocenia rządy PZPR
Od: Marsel <ic5070_@/wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

w poprzednim art. <ai65vo$7of$1@news.gazeta.pl>,
szanowny kol. Kis Smis pisze, ze:

<...> > Dla naszego
> społeczeństwa PRL to kraj dzieciństwa.

drobna uwaga:
nasze spoleczenstwo to (na szczescie) nie tylko twoi rowiesnicy
np. porozmawiaj z jakims prywatnym przedsiebiorca (jak to sie teraz
ladnie nazywa)
narzekanie narzekaniem, sentyment sentymentem, ale nikt cofac sie w
czasie nie zechce, nawet jelsi mialby odzyskac 'mlodszosc'

1. Data: 2002-07-30 14:03:17

Od: "TheStroyer" <a...@c...com> szukaj wiadomości tego autora

> rzecz jest z idealizowaniem własnego dzieciństwa czy młodości. Dla naszego
> społeczeństwa PRL to kraj dzieciństwa.

Ale _jakiego_ dziecinstwa!? Przeciez po PRL zostaly same dzieci specjalnej
troski! Mysle, ze ta reakcja udowadnia tylko, jak bardzo nasze spoleczenstwo
jest zdezorientowane i pozostawione same sobie przez politykow. Toz to
niewolnicy, ktorzy po wyzwoleniu chca wrocic w kajdany... Ale to
typowe - niewolnik na ogol nie potrafi zyc wyzwolony i zawsze chwali
swego dawnego pana.

Co bedzie dalej? Jak mozemy byc w UE wspominajac cieplo PZPR?
Jak mozemy zyc normalnie, nie wyrzuciwszy tego swinstwa przeszlosci
na smietnik? Tolerujac tamtych funkcjonariuszy na wysokich stanowiskach
w III RP? Kiedy to sie skonczy?

JGrabowski

1. Data: 2002-07-30 14:40:01

Od: Marsel <ic5070_@/wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

w poprzednim art. <ai66e9$1os1$1@news2.ipartners.pl>,
szanowny kol. TheStroyer pisze, ze:
<...>

> Co bedzie dalej? Jak mozemy byc w UE wspominajac cieplo PZPR?

ano tak jak piszesz wyzej:

> <...> zostaly same dzieci specjalnej troski!

same sobie, kazde sobie, we wspolnocie obcych, miedzy swoimi - same.
i z taka 'normalnoscia' nasza chyba trzeba sie pogodzic
moze gdyby tak pomyslec daloby sie jeszcze cos wykrzesac z siebie.
ja na ten przyklad moze sie w koncu naucze jakiegos jezyka i do jakiejs
roboty sie najme, bo teraz bez jezyka nawet przy unijnych koniach
trudniej :)

<...>
> w III RP? Kiedy to sie skonczy?

no wlasnie, chcialoby sie powiedzic ze jak wymzemy, ale jest w tym
wszystkim jakas ciaglosc. moze wczesniej niz w afryce, ale nas samych
przy tym nie bedzie.
sa moze jakies prognozy (dla europy) na lata trzydzieste?

1. Data: 2002-07-30 15:04:27

Od: "Kis Smis" <k...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Marsel <ic5070_@/wp.pl> napisał(a):

> drobna uwaga:
> nasze spoleczenstwo to (na szczescie) nie tylko twoi rowiesnicy

Nie rozumiem o co ci chodzi. Nigdy nie sugerowałem że nasze społeczeństwo
składa się tylko z mioch rówiesników ani że byłoby dobrze żeby sie składało.
Komentowałem tylko wyniki badań podane przez Saulo. Jesli masz coś do mnie to
powiedz a nie wyżywaj się na nie zwiazanych z twoim urazem postach.

Re: ... co nie daje mi spokoju ...
Re: moj ojciec jest prymitywem
Re: Poczucie winy
Re: Społeczeństwo nie istnieje