70% populacji nie nadaje się na dawców krwi?!

1. Data: 2005-07-28 21:23:32

Temat: 70% populacji nie nadaje się na dawców krwi?!
Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Możesz zostać honorowym krwiodawcą:

-jeżeli jesteś w wieku od 18 do 65 roku życia i ważysz co najmniej 50
kilogramów,

-jeżeli w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie wykonano u ciebie akupunktury,
tatuażu, przekłucia uszu lub innych części ciała,

-jeżeli w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie miałeś wykonanych diagnostycznych
badań i zabiegów endoskopowych (gastroskopii, panendoskopii, arthroskopii,
laparoskopii)

-jeżeli w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie byłeś leczony krwią i jej
składnikami

-osoby, które przebywały w Afryce Środkowej i Zachodniej oraz Tajlandii mogą
oddać krew po 6 miesiącach od powrotu, jeżeli nie zauważyły u siebie żadnych
objawów chorobowych,

-nie wolno oddawać krwi podczas ciąży i w okresie karmienia piersią oraz:
-6 miesięcy po porodzie,
-3 miesiące po zaprzestaniu karmienia piersią,
-6 tygodni po poronieniu,

-możesz oddać krew po 6 miesiącach po zabiegach chirurgicznych,

-można oddać krew 4 tygodnie od czasu wyzdrowienia po przebyciu choroby
zakaźnej,

-po przebyciu grypy, zakażenia grypopochodnego lub infekcji z gorączką
powyżej 38 °C krew można oddać co najmniej 2 tygodnie od czasu ustąpienia
objawów i wyzdrowienia,

-krew można oddać 2 tygodnie po zakończeniu leczenia antybiotykami,

-nie należy oddawać krwi w okresie miesiączkowania i 3 dni po zakończeniu
miesiączki,

-należy wstrzymać się z oddawaniem krwi 7 dni po usunięciu zęba, 24 godziny
po leczeniu zachowawczym u stomatologa

-krew można oddać po 48 godzinach po szczepieniu przeciwko grypie i
żółtaczce oraz po podaniu anatoksyny przeciwtężcowej.

Przyjmowanie leków antykoncepcyjnych, leków hormonalnych stosowanych w
okresie manopauzy oraz leków hipotensyjnych nie stanowi przeciwwskazania do
oddawania krwi.

KTO NIE MOŻE ODDAWAĆ KRWI

- osoby, które przebyły lub są chore na żółtaczkę zakaźną,

- nosiciele wirusa HIV i chorzy na AIDS,

- chorzy na choroby weneryczne,

- chorzy na gruźlicę,

- chorzy na padaczkę,

- chorzy na choroby nowotworowe,

- chorzy na choroby układu krążenia (wady serca, choroba wieńcowa, zawał
mięśnia sercowego),

- alkoholicy, narkomani,

- chorzy na cukrzycę,

- chorzy na łuszczycę,

- osoby, które przebywały w okresie 01.01.1980 r. do 31.12.1996 r. łącznie
przez 6 miesięcy lub dłużej w Wielkiej Brytanii, Francji, Irlandii,

- chorzy na chorobę Creutzfeldta-Jakoba (CJD),

- osoby leczone hormonem wzrostu,

- osoby po przeszczepie rogówki, opony twardej lub komórek ośrodkowego
układu nerwowego,

- chorzy na malarię lub osoby, które przyjmują leki przeciwmalaryczne,

- osoby po resekcji żołądka, po usunięciu tarczycy lub nerki,

- chorzy z miażdżycą, po udarach mózgowych i osoby z rozległymi żylakami.

-nie mogą oddawać krwi osoby odbywające karę pozbawienia wolności i w
okresie 6 miesięcy po opuszczeniu zakładu karnego,

źródło: http://www.rckik-katowice.com.pl/

Nic dziwnego że jest problem z dawcami...
;D

Najbardziej zaintrygował mnie fragment iż
NIE MOGĄ ODDAWAĆ KRWI:
"- osoby, które przebywały w okresie 01.01.1980 r. do 31.12.1996 r. łącznie
przez 6 miesięcy lub dłużej w Wielkiej Brytanii, Francji, Irlandii"

Ciekawe co się tam takiego wtedy działo że 6-miesięczny wówczas pobyt
wyklucza z bycia dawcą na zawsze...

2. Data: 2005-07-28 23:45:17

Temat: Re: 70% populacji nie nadaje się na dawców krwi?!
Od: La Luna <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego wieczoru Thu, 28 Jul 2005 23:23:32 +0200 wiedźmin zdziwił się
nieco, gdy strzyga która wyskoczyła na niego z pl.sci.medycyna zamiast
rzucić mu się do gardła, dygnęła, przedstawiła się jako Sky, a następnie
wyśpiewała przytupując wdzięcznie:

> Nic dziwnego że jest problem z dawcami...
> ;D

Wiesz, caly pic w tym zeby oddawanie krwi nie zaszkodzilo samemu dawcy, bo
nie o to chodzi - ale takze by nie bylo zagrozeniem dla biorcy.
A niestety - sa wirusy ktore po zarazeniu sie nimi (np. podczas jakiegos
zabiegu chirurgicznego lub niezabezpieczonego seksu z obca, przypadkowa
osoba) przez kilka tygodni od tego zdarzenia moga byc niewykrywalne przez
testy (to w temacie zakazow czasowych) - jednak przetoczone komus -
spowoduja zarazenie.
Nie mozna tez brac krwi od kogos kto sam jest chory i np. przyjmuje pewne
leki lub jego krew jest w jakis sposob obciazona.
Musisz pamietac ze nie przetacza sie krwi osobom zdrowym - tylko czesto
bardzo, bardzo chorym. I ta krew musi byc pelnowartosciowa.

--
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Mockałło

3. Data: 2005-07-29 00:16:06

Od: Robert Pyzel <r...@g...Bez.Spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

W artykule <dcbibq$okk$1@news.onet.pl>
tako rzecze Sky :

> [...]
> przez 6 miesięcy lub dłużej w Wielkiej Brytanii, Francji, Irlandii"
>
> Ciekawe co się tam takiego wtedy działo że 6-miesięczny wówczas pobyt

Krowy się "wściekły"

--
"Ćwiczenie Tai Chi jest doskonałym treningiem szybkości.
Mający 90 lat mistrzowie Tai Chi, poruszają się równie

4. Data: 2005-07-29 07:44:36

Od: "Dominika" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> przez 6 miesięcy lub dłużej w Wielkiej Brytanii, Francji, Irlandii"
>
> Ciekawe co się tam takiego wtedy działo że 6-miesięczny wówczas pobyt

Mnie bardziej zdziwiło, ze to aż 17 lat ;))

Pozdrawiam
Dominika

5. Data: 2005-07-29 10:42:02

Od: MacAaron <f...@t...won-z-tym.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sky:

> [ciach]

Anemicy mogą oddawać krew? Nie ma ich na liście :)

BTW, chyba nie mógłbym być krwiodawcą (wypadanie płatka zastawki
trójdzielnej) - dlaczego?

MacAaron

6. Data: 2005-07-29 12:28:01

Od: "dekato" <a...@w...to@mesa.eu.org> szukaj wiadomości tego autora

Sky wrote:
> -osoby, które przebywały w Afryce Środkowej i Zachodniej oraz
> Tajlandii mogą oddać krew po 6 miesiącach od powrotu, jeżeli nie
> zauważyły u siebie żadnych objawów chorobowych,

Dlaczego tylko Tajlandii? Laos, Birma, Kambodża, Malezja może
już być? Chodzi tu o rzekome podniesione ryzyko zakażenia HIV
czy o inne choroby zakaźne?

> - osoby, które przebywały w okresie 01.01.1980 r. do 31.12.1996 r.
> łącznie przez 6 miesięcy lub dłużej w Wielkiej Brytanii, Francji,
> Irlandii,

To dla mnie równie niezrozumiałe ;) W dodatku jest bezsensowne.
Gdyby takie same przepisy były w tych krajach, to żaden ich mieszkaniec
nie mógłby oddawać krwi. I to już do końca życia ;)

Adam

7. Data: 2005-07-30 14:58:29

Od: KM <k...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Spójrzmy na to inaczej, gdyby dawcą mógł być każdy...
Czy chciałbyś dostać krew od takiej przypadkowej osoby, krew która może
być źródłem zakażenia różnymi chorobami.
Te przepisy mają w założeniu maksymalnie zmniejszyć to
prawdopodobieństwo. Do tego dochodzą oczywiście badania laboratoryjne.

8. Data: 2005-07-30 15:41:50

Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "KM" <k...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Te przepisy mają w założeniu maksymalnie zmniejszyć to
> prawdopodobieństwo. Do tego dochodzą oczywiście badania laboratoryjne.

Ależ ja to rozumiem... ;)
Tylko nie dziwi mnie ze jeśli tak mała część populacji może oddawać krew to
są problemy z krwiodawcami... :)

Nadal nurtuje mnie to:

NIE MOGĄ ODDAWAĆ KRWI:

9. Data: 2005-07-30 19:00:16

Od: KM <k...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

KM napisał(a):
> [...]
> Te przepisy mają w założeniu maksymalnie zmniejszyć to
> prawdopodobieństwo. Do tego dochodzą oczywiście badania laboratoryjne.

Duże prawdopodobieństwo spożycia mięsa "wściekłej krowy" przez dawcę,
zakażenie prionem, przeniesienie przez krew choroby Creutzfeldta-Jakoba.

10. Data: 2005-07-31 17:45:55

Od: Baran <g...@o...plCUT> szukaj wiadomości tego autora

> Ależ ja to rozumiem... ;)
> Tylko nie dziwi mnie ze jeśli tak mała część populacji może oddawać krew to
> są problemy z krwiodawcami... :)

Wiesz co, bywałam w stacjach krwiodawstwa i jakos tłumów nie widziałam,
i to nie ze względu na te ograniczenia, bo większość populacji dowiaduje
się o nich dopiero na miejscu. Powód jest inny, żeby nie rzec prozaiczny
- kasa, kochany, bo za to praktycznie nic nie masz, a ostatnio ludzie
stali się baaardzo interesowni... A szkoda, bo to parę chwil co dwa
miesiące a tego uczucia po oddaniu pary kropel nie da się opisać.

Zespół transfuzji międzypłodowej
nadmierna potliwość
Badania krwi - CRP, potas - wysoki poziom
poleccie dobrego endokrynologa (wwa)...
dr, dr.med., a dr.n.med.-czym to sie rozni?