ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ

11. Data: 2003-05-21 11:17:13

Temat: Re: ASYSTENT - chyba aktualne.
Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@f...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek Kruszniewski" <j...@p...pl> napisał w wiadomości
news:3ECB37B3.BFFF924E@proinfo.pl...

> Mam pytanko - kto to finansuje i gdzie można o tym dokładnie
> poczytać - kiedys to bylo opisane na witrynie FON - Fundacji Oób
> Nipełnosprawnych, potem w Lublinie - potem ucichło.
Pewne w sprawie asystentów osób niepełnosprawnych są dwie rzeczy:
1. ogromna ilość ośrodków szkoleniowych w Polsce organizuje dwusemestralne
szkolenia pracowników o takim profilu.
2. Jest wydane rozporządzenie do ustawy o samorządzie terytorialnym,
określające wymagania, co do wykształcenia pracowników samorządowych
zatrudnianych na podstawie wspomnianej wyżej ustawy. Ostatnia aktualizacja
tego rozporządzenia wprowadza nazwę "asystent osoby niepełnosprawnej" i
"starszy asystent osoby niepełnosprawnej" (różnica polega na tym tylko, że
ten drugi musi mieć 5 letni staż). Do nazwy pracownika samorządowego jest
oczywiście przypisana grupa zaszeregowania i ew. dodatki (w formie
"widełek").
Wszystko to jest piękne, ale nie doszukałem się kryteriów: decydowania o
sfnansowaniu przez samorząd pracy takiego asystenta, procedury wnioskowania
o taką osobę, oraz wreszcie zasad finansowania tego zawodu. Z grubsza
wiadomo, że asystenci będą wynagradzani przez samorządy, ale te mogą lecz
nie muszą takich pracowników zatrudniać.
Przejrzałem kilka różnych programów sejmików wojewódzkich, czy tez rad
miejskich , czy też zarządów miejskich, jednak kwestie zatrudnienia
asystentów potraktowane są dość enigmatycznie. W Szczecinie, w ramach
programu poświęcenia większej uwagi ON zaplanowano obarczenie 1 asystenta
nawet kilkoma osobami niepełnosprawnymi, a co do zatrudnienia, to wygląda na
to, że całą imprezę sfinansują organizacje pozarządowe lub wolontariusze
(jest wreszcie ustawa o wolontariacie, choć dokładnie nie wiem czy aktualnie
jest w Senacie czy czeka na podpis prezydencki, czy też może już jest po
koniecznych zabiegach).
Mam obawę, że tymczasem może być problem z zatrudnianiem takich osób z
powodu chronicznej choroby samorządów: braku funduszy. Ponadto nie ma raczej
przepisów nakładających obowiązek dostarczenia asystentów osobom, które tego
żywotnie potrzebują. Co będzie dalej pokaże czas. Całe zamierzenie nie jest
planowane jako jednorazowa akcja, wiec można mieć nadzieję, że po jakimś
czasie dojrzeje prawnie i w praktyce.
Pozdrawiam Wszystkich
--
Zbig A G

12. Data: 2003-05-21 11:21:38

Temat: Re: Odp: ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ
Od: p...@b...gnet.pl (Pawel) szukaj wiadomości tego autora

We wzmiance padlo nazwisko Izy Odrobinskiej, ktora wystarala sie w
Unii
o pieniadze na ten program:
http://www1.gazeta.pl/warszawa/1,34889,1480810.html

Mysle, ze Iza bedzie wiedziala o tym programie najwiecej

--
Maciej Jakubowski

Macku nie kieruj ludzi do Izy bo ona i tak na setki zapytan indywidualnych
nie ma czasu i zdrowia odpowiadac....
Od tego sa zainteresowane organizacje.... a zainteresowanie jest takie
ze na spotkaniu "w tym temacie" w F. Batorego byli tylko przedstawiciele
SM z terenu "miesniacy" Synapsis Glucho-niewidomi i ja (FMiINR)
No moze kogos pominolem bo byl tlum ludzi ale glownie mediow.

Temat asystenta jest ogromny a zapotrzebowanie po ewentualnym
upowszechnieniu bedzie jeszcze wieksze..

Asystent osoby niepełnosprawnej
Wspólną deklaracją towarzystw zajmujących się pomocą osobom niepełnosprawnym
zakończyła się konferencja prasowa oraz panel dotyczący wprowadzenia usług
osobistego asystenta. Obecne na spotkaniu 16 maja w Fundacji Stefana
Batorego stowarzyszenia postanowiły rozpocząć lobby na rzecz wprowadzenia
prawnego usług asystenckich. Konferencja została zorganizowana przez Radę
Główna Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego. Jako gość specjalny
uczestniczył w niej Per Olof Bengtsson, przedstawiciel szwedzkiego
towarzystwa chorych na SM, który przedstawił szwedzki model pomocy ON. PTSR
jako pierwsza w Polsce organizacja dzieki funduszom uzyskanym z UE (Access
1999, Access 2000) przeprowadziła kursy dla osobistych asystentów osoby z
sm. Od roku członkowie Oddziału Warszawskiego PTSR mogą korzystać z tej
formy pomocy. Obecnie dzięki grantowi uzyskanemu z UE koszt wizyt pokrywa
Towarzystwo. W lutym zorganizowano seminarium dla innych organizacji
pozarządowych, które zapoczątkowało wspólne działania towarzystw na rzecz
wprowadzenia usług asystenckich. Podczas konferencji podkreślono, że osoby
niepełnosprawne zgodnie z konstytucją mają prawo do samodzielnego życia i
decydowania o sobie. W funkcjonowaniu społecznym nie wymagają opieki, ale
asysty zdrowej, odpowiednio wyszkolonej osoby. O pomocy tej mówi również
zasada 4 "Standardowych zasad wyrównywania szans osób niepełnosprawnych".
(Kurier IDN 6\59 z 21 maja 2003 )

Wiecej bedzie na stronach w internecie jak powstana

Pawel

---

13. Data: 2003-05-23 19:31:09

Od: "Melisa" <m...@N...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@f...com.pl> napisał:

> [...]
> programu poświęcenia większej uwagi ON zaplanowano obarczenie 1 asystenta
> nawet kilkoma osobami niepełnosprawnymi (...)

Gdzie Ty to wszystko czytales? B. mnie to interesuje.

Melisa

14. Data: 2003-05-26 21:05:35

Od: "Zbigniew Andrzej Gintowt" <z...@f...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Melisa" <m...@N...onet.pl> napisał w wiadomości

> Gdzie Ty to wszystko czytales? B. mnie to interesuje.
------------------------------------
Przepraszam Cie za zwłokę w odpowiedzi. co się tyczy szkolenia asystentów to
jak poguglujesz dostaniesz mnóstwo informacji i to jest bezdyskusyjne.
Zasady płacowe dotyczące asystentów osób niepełnosprawnych znajdziesz w
rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r (Dz.U.2000.61.708
Zasady wynagradzania i wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych
zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu
terytorialnego). Patrz załacznik nr 4 do Rozporzadzenia, Dział III Jednostki
organizacyjne pomocy spolecznej, poz. 25 st. asystent osoby
niepełnosprawnej; poz.29 asystent osoby niepełnosprawnej. Tabela dotyczy
grup uposażenia i wymagań kwalifikacyjnych.
Co się tyczy Szczecina, to zobacz na stronie UM Szczecina program działań
dotyczący osób niepełnosprawnych. Mowa w nim równiez o asystentach ON. Na
stronie
http://www.um.szczecin.pl/prawo/rada/2002/ur1262_200
2.htm mozesz zapoznać
się z Uchwałą
Nr LVI/1262/02 Rady Miasta Szczecina z dnia 02 października 2002r.
w sprawie przyjęcia Miejskiego Programu Działań na Rzecz Osób
Niepełnosprawnych .
Zbig A G

15. Data: 2003-07-26 18:05:58

Od: "Sławek" <s...@r...mm.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Niestety w Polsce był rojekt ale upadł.
>
> Pomysł jest całkiem prosty i dobry, otóż ON zatrudnia opiekuna -
> asystenta, który ma za zadanie pomóc mu w życiu codziennym, tak aby bez
> problemów mógł wszędzie się dostać i załatwić wszystkie sprawy od
> zakupów po spprawy w urzędzie (nie obejmuje pielęgnacji). Pomoc ta
> miałaby się kończy praktcznie tam, gdzie ON musi podjąć sama decyzję i
> załatwić sama to co chce, nie może jej wyręczać.

czyli moja zona
--

Pozdrawiam Sławek

Darmowe przejazdy komunikacja miejska-Wawa-dla tych co nie wiedza
Prośba o pomoc dla Kubusia
Urlop dla niepełnosprawnych w Szklarskiej Porębie.
ciezka droga ;-)
Dawcy krwi - kto za to odpowiada?