BATIK - jak zrobić

1. Data: 2003-01-17 17:46:32

Temat: BATIK - jak zrobić
Od: a...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Do wykonania BATIKU potrzeba:
1 - węza (wenza) - to jest naturalny wosk pszczeli, mozna go nabyc w sklepach
pszczelarskich i niektorych ogrodniczych. Sprzedawany jest w arkuszach formaru
A4 lub A3, kupuje sie na wage, za 10 arkuszy placilam ok 15 zl
2 - parafina (taka we woreczku w postaci granulek do nabycia w aptekach, ale
kilogram kosztuje ok 25 zl), ja stosuje zwykle biale swieczki, albo te takie
malutkie, z ikei
3 - płótno, najlepiej stare, sprane przeącieradło (sprany materiał lepiej
przyjmuje farbę)
4 - farby do tkanin (do nabycia np w sklepech z farbami, jedna paczuszka ok 1
zł)
5 - garnek, pędzle (najlepiej jeden cieńkik drugi płaski)
6 - żelazko (takie stare, które będzie już tylko do wosku) i stare gazety (nie
kolorowe!!!, najlepsza jest wyborcza, rzeczpospolita i tym podobne)

CZYNNOŚCI WSTĘPNE:
1 - zrobić projekt batiku, co by w trakcie farbowania nie myliły się kolory.
Trzeba pamiętać, że kolory będą nanoszone jeden na drugi. Musza być w jednej
gamie kolorystycznej. Jak farbujemy na żółto to potem z tego za Chiny nie
wyjdzie niebieski, tylko zielony. Najlepiej najpierw popróbować farbami, albo
kredkami akwarelowymi
2 - gotowy projekt przenisć na płótnie (oczywiscie tylko kontury, mozna rysowac
ołówkiem, ja robię cienkopisem)
3 - rozpuśćić w garnuszku węzę i poarafine, pół na pół. Wosk muszi być gorący,
zeby dobrze wchłaniał go materiał. Najlepiej niech cały czas stoi na malutkim
ogniu.

ROBIENIE BATIKU:
1 - najpierw pokrywamy woskiem te części które mają pozostać białe. Uwaga!!!
Wpsk musi być na tyle gorący, aby przesiakał na lewa stronę
2 - FARBOWANIE: - farbujemy "na zimno", czyli rozpuszczamy farbe w gorącej
wodzie (nie całą, zalezy od tego jaki intensywny kolor chcemy uzyskać), wlewamy
do miski i dolewamy zimnej wody (znowu zależy od tego jaki kolor chcemy
uzyskać). Wkładamy materiał, tak zeby cały sie zafarbował, wyciskamy i na
kaloryfer, piec itd, żeby wysechł.
3 - Jak wyschnie zupełnie, pokrywamy znowy te fragmenty batiku, które chcemy,
farbujemy, wyciskamy, suszymy.... itak do konca! (radze farbowac w rękawiczkach
gumowych, bo potem nie kożna rak doszorować :) )
4 - PRASOWANIE: gotowy batik kładzioemy na warstwie gazet, pierwszy raz
przejeżdżamy żaleazkiem bez gazety, aby wosk sie znalazł na całym batiku. A
potem prasujemy przez pojedynczą gazetę, tak długo aż kolejne będą zupełnie
suche.

Ufff... ale się napisałam! Dobra rada: pierwszy batik zróbcie z nie wiecej niz
trzech kolorów. To taka próbka będzie.
Jest trochę pracy, ale efekt WSPANIAŁY
Gdyby jakieś problemy, pytania, to walcie śmiało :)))
annaweronika

1. Data: 2003-01-17 18:28:57

Temat: Re: BATIK - jak zrobić
Od: drzewko <d...@b...net> szukaj wiadomości tego autora

Hej!
Ja w zwiazku z tym mam pytanie. Na stronce
http://www.livingadventure.com/abatik.html

jest zdjecie batiku i jest tam i zolty, i niebieski, i zielony :)
I nie mam pojecia jak oni to zrobili :(

Pozdrawiam
drzewko

1. Data: 2003-01-17 19:09:11

Temat: Odp: BATIK - jak zrobić
Od: "Iloneska" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik drzewko <d...@b...net> w wiadomości do grup
> jest zdjecie batiku i jest tam i zolty, i niebieski, i zielony :)
> I nie mam pojecia jak oni to zrobili :(

Moze mozna czesci przeznaczone na niebieskie od poczatku chronic woskiem.
Jak sie skonczy batik i zciagnie wosk , to ponownie wosk na tym razem
reszte, a odslonic to, co ma byc niebieskie - plum do farbki :-) Taki
mialalbym pomysl

A poza tym podsylam linka do 3 batikow 7 letniej dziewuszki :-)
http://www.7ya.ru/photos/private.asp?login=Natka4z&R
ubrID=5012

I.

1. Data: 2003-01-17 19:09:47

Od: "Irene" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

"drzewko" <d...@b...net> schrieb im Newsbeitrag
[...]

Na stronke nie zabladalam, ale na moj rozum ;-) to najpierw dali farbe
niebieska, zabiezpieczajac zolta w przyslosci czesc.... no a potem ta czesc
odbiezpieczyli, dali szmatke w zolty kolor, zabiespieczajac przed tym
niebieska czesc... no i wyszlo to, co wyszlo ;-))))

serdecznie pozdrawiam
Irena (santafox)

1. Data: 2003-01-17 19:56:02

Od: a...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> odbiezpieczyli, dali szmatke w zolty kolor, zabiespieczajac przed tym
> niebieska czesc... no i wyszlo to, co wyszlo ;-))))

Raz zawoskowany material nie chwyta juz farby, a te batiki byly wg mnie
malowane, a nie farbowane. Tez tak czasem robie - maluje sobie np rozwodniona
tempera, potem to pokrywam woskiem, i dalej tak farbuje juz normalnie. W ogole
mozna sobie malowac, pokrywac, malowac itp. Ja wole farbowac - lepszy efekt,
wychodza niesamowite kolory, a kazdy jest niespodzianka :)

Ostatnio robilam batik i uzywalam tylko 2 kolorow - czarnego i fioletowego.
Wyszly niesamowite kolorki, a farbowalam w sumie 7 razy. A czerwone wstawki
zrobilam wlasnie tempera...

pozdr
annaweronika

1. Data: 2003-01-17 19:58:27

Temat: Re: Odp: BATIK - jak zrobi?
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 17 Jan 2003 20:09:11 +0100, "Iloneska"

> [...]
>mialalbym pomysl
>

>A poza tym podsylam linka do 3 batikow 7 letniej dziewuszki :-)

tak robi sie. a te batiki dziewczynki to mnie osobiscie bardziej
przypominaja malowanie na jedwdabiu (farby do jedwabiu sie
wlasnie tak zachowuja). ale zdolne dziecko...amoze to zajelo tej
osobie 7 lat???? :P

Trys - pierzasty aniol
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2003-01-18 11:14:37

Od: "Irene" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

a...@o...pl> schrieb im Newsbeitrag

> Rozwiewam watpliwosci :)
> Raz zawoskowany material nie chwyta juz farby

Nie chwyta??? Ahhhaaaa.... :-) Ciekawa jestem, dlaczego? Jak wosk ma takie
magiczne wlasciwosci po jego usunieciu z tkaniny... to moze to pomysl na
zabiespieczenie ukochanych serwet i obrusow ;-) przed rozlanym na nich
czerwonym winem :-/ ??? Ja tak tylko mysle i nikogo do tego nie namawiam...
ale moze ktos, kto bawi sie z tkaninami i parafina wyprobuje to to? taki
maly eksperyment... no i nie na obrusie :-), zeby nie bylo niespodzianki.

Wracajac bo zoltego, niebieskiego i zielonego: wtedy w moim (a dokladniej,
w naszym z Ilona :-) bo kombinowalismy w tym samym kierunku ;-))) wyszedl by
bialy (zakladajac ze surowa tkanina byla biala), niebieski i zielony :-)
Troche mnie zmylilo to ze napisalas: (cyt.)" Trzeba pamiętać, że kolory będą
nanoszone jeden na drugi. ...... Jak farbujemy na żółto to potem z tego za
Chiny nie wyjdzie niebieski, tylko zielony." A wiadomo ze na zoltym nie moze
juz byc niebieskiego, a wlasnie tylko zielony :-)))

serdecznie pozdrawiam
Irena (santafox)

P.S.Oj, ciekawe rzeczy tu podsuwacie na grupie, bo wszystkiego sie chce
sprobowac wlasnymi lapkami wykonac ;-) Jestescie strasznymi kusicielkami,
tak nie mozna! :-))))))) Ja nie nadazam nawet na stronki z czyms nowym dla
siebie zagladac, nie mowie juz o tym, ze nie mam czasu nawet o tym pomyslec,
jak to to sie robi. Juz sobie przyzeklam ze nic nowego nie bede odkrywac dla
siebie, grzecznie pozostajac przy tym, co juz mam... ale cos cienko mi to
idzie :-)))

OT: RATUJCIE
Troche szydelka...
Rug Hooking ???