Błonnik

1. Data: 2000-11-02 18:13:14

Temat: Błonnik
Od: "GRECHU" <g...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Znajomy ma zapisaną dietę bezbłonnikową.
Co nie powinien jeść,czyli co zawiera błonnik?

1. Data: 2000-11-02 22:00:43

Temat: Re: Błonnik
Od: Ola <o...@k...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bogate zrodla blonnika to: groch, fasola, suszone morele, pieczywo
pelnoziarniste, slonecznikowe, zytnie, musli z otrebami.

Ola

1. Data: 2000-11-03 14:00:54

Od: "Aga" <a...@a...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

cze

siegnelam do swoich notatek ze szkoly(dietetyka) i sporzadzam notke:
blonnik wystepuje tylko w prodyktach pochodzenia roslinnego w miesie, mleku
jajach nie wystepuje
najwiecej zawieraja go
biala fasola i groch caly
potem (3 razy mniej) :
maka i chleb razowy, czerwone porzeczki, natka pietryszki(choc w takiej
ilosci jak do rosolu to sladowe ilosci), mzliny, chleb praski, kasza
perlowa, platki owsiane, chleb pumpernikiel, bulki slodkie, maki inne,
makarony, ogorki kwaszone (w tych produktasch od 9 - 4 gram blonnika w
100gramach produktu0
owoce i warzywa grubo (ale bez przesady) obierac

kasza gryczana zawiera sladowe ilsci czyli moze jesc spokojnie, chleb
najlepiej bialt i buleczki

bardzo duzo blonnika jest w owocach suszonych glównie sliwki, morele raczej
nie jesc wcale

to chyba tyle pozdrawiam aga

1. Data: 2000-11-03 18:30:14

Od: "Jerzy" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik GRECHU <g...@p...fm> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8tsm80$or4$...@n...tpi.pl...
> Znajomy ma zapisaną dietę bezbłonnikową.
> Co nie powinien jeść,czyli co zawiera błonnik?

błonnik (celuloza )
Główny polisacharyd roślinny, o wzorze empirycznym (C6H10O5)n. Tworzy
szkielet ściany kmórkowej, stanowi ok. połowy suchej masy drewna; podstawowy
składnik włókien bawełny (ok. 95%), występuje też obficie we włóknach lnu,
konopi i juty. Celuloza jest homoglikanem nierozgałęzionym, złożonym z
8000-12 000 cząsteczek b-D-glukozy połączonych wiązaniami glikozydowymi typu
b1->4. Włókienka celulozy długości ok. kilku mikrometrów i w liczbie 40-70
tworzą mikrofibryle. Przestrzenie mikrofibrylarne wypełniają: hemicelulozy,
pektyny, ligniny i ekstenzyna (białko) tworzące łącznie tzw. macierz
(matriks).

Celuloza rozkładana jest do glukozy kolejno przez enzymy - celulazy i
celobiazę, występujące u niektórych bakterii i grzybów. Zwierzęta
przeżuwacze same nie trawią celulozy, a do jej trawienia wykorzystują
celulazy wytwarzane przez florę bakteryjną ich przewodu pokarmowego.
Człowiek też nie trawi błonnika, powinien jednak go spożywać, ponieważ
wpływa on korzystnie na perystaltykę jelit.
Czego nie jeść: bawełny, celofanu, wiskozy i sztucznego jedwabiu, drewna,
zwłaszcza sosnowego i świerkowego oraz ligniny. ;-)))
Pozdrawiam Jerzy

1. Data: 2000-11-04 08:18:39

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Jerzy <j...@m...pl> wrote:

> Użytkownik GRECHU <g...@p...fm> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> napisa":8tsm80$or4$...@n...tpi.pl...
>
> b"onnik (celuloza )
> G"ówny polisacharyd roślinny, o wzorze empirycznym (C6H10O5)n.

Mylenie blonnika z celuloza to pospolity blad. Blonnik to nazwa zbiorowa
substancji tworzacych blone komorkowa roslin --w tym celulozy --
nierozpuszczalnych lub peczniejacych w wodzie. Naleza tu ponadto
lignina i hemiceluloza oraz gumy, zywice i sluzy.

> Czego nie jeść: bawe"ny, celofanu, wiskozy i sztucznego jedwabiu, drewna,
> zw"aszcza sosnowego i świerkowego oraz ligniny.

Lignina nie jest celuloza. Lignina to inaczej drzewnik, odmiana
blonnika, wchodzaca w sklad scian komorkowych roslin. Jej budowa
chemiczna nie jest do konca rozpoznana, niemniej jest to polimer zwiazow
aromatycznych.

1. Data: 2000-11-04 08:18:40

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

GRECHU <g...@p...fm> wrote:

> Znajomy ma zapisaną dietę bezb"onnikową.
> Co nie powinien jeść,czyli co zawiera b"onnik?

Z ciekawosci -- co to za dolegliwosc, ktora wymaga diety bezblonnikowej?

Wladyslaw

1. Data: 2000-11-04 21:38:57

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 3 Nov 2000 19:30:14 +0100, "Jerzy" <j...@m...pl> wrote:

>Czego nie jeść: bawełny, celofanu, wiskozy i sztucznego jedwabiu, drewna,
>zwłaszcza sosnowego i świerkowego oraz ligniny. ;-)))

Gazet takowoz!

--
Darek

1. Data: 2000-11-05 02:33:07

Od: l...@i...uj.edu.pl (Leszek(Lechu) Marmon) szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <j...@m...pl> wrote:

>Człowiek też nie trawi błonnika, powinien jednak go spożywać, ponieważ
>wpływa on korzystnie na perystaltykę jelit.

I tu mala poprawka. Nie tak dawno przeczytalem doniesienie z jakis
najnowszych badan, ktore stwierdzaja, ze blonnik malo, ze nie zapobiega
powstawaniu np. raka jelita grubego co nawet moze wplywac na jego
powstawanie. Zaszokowalo mnie to ale zrodlo bylo dosyc wiarygodne gdyz
depesze przekazala PAP.

Pozdrawiam.

Lechu

--
_ _
|_____\___|\___|_| |_|\__,_| ICQ UIN: 59825820

1. Data: 2000-11-05 02:33:08

Od: l...@i...uj.edu.pl (Leszek(Lechu) Marmon) szukaj wiadomości tego autora

w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) wrote:

>Z ciekawosci -- co to za dolegliwosc, ktora wymaga diety bezblonnikowej?

Mnie do glowy przychodzi zdiagnozowany nowotwor jelita grubego lub
okreznicy czyli bardzo niemila sprawa...

Lechu

1. Data: 2000-11-05 16:56:02

Od: "Jerzy" <j...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:1ejkdh4.1etpi7aq03pmoN%w...@t...com.pl...
[...]
> Mylenie blonnika z celuloza to pospolity blad.
6+. :-)))
Skad wiedziales?

> Lignina nie jest celuloza.
Jest jej czescia skladowa tak cos ok. 1/4-1/3.
Pozdrawiam Jerzy.
PS
Ale tak na serio to byl:
;-)))