Ciała ketonowe w moczu?

1. Data: 2002-10-04 10:13:08

Temat: Ciała ketonowe w moczu?
Od: "katbiel" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam pytanie dotyczące obecności ciał ketonowych w moczu. O czym to świadczy
i czy coś trzeba z tym zrobić? Wiem jedynie, że nie powinno ich być, ale tak
do końca to się nie znam. Może ktoś mi rozjaśni trochę to wszystko ?

--

Pozdrowienia, katbiel

2. Data: 2002-10-05 20:38:09

Temat: Re: Ciała ketonowe w moczu?
Od: "Mariusz Maksiński" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "katbiel" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
tak
> do końca to się nie znam. Może ktoś mi rozjaśni trochę to wszystko ?

Ciała ketonowe w moczu ( tzw. ketonuria)
Związki te pojawiają się w wyniku metabolicznych przemian głównie tłuszczy
( w mniejszym stopniu białek i węglowodanów) z których potem, w cyklu, który
nazywa się "Cyklem Krebsa" powstaje koenzym (acetylokoenzym A), który jest
substratem do syntezy kwasów tłuszczowych. W wyniku zwiększonego katabolizmu
tłuszczy lub białek czy cukrów, powstaje nadmiar koenzymu, który w wyniku
przemian biochemicznych (z acetylokoenzymu A w acetoacetylokoenzym A, a
następnie w kwas acetylooctowy), przekształca się w ciała ketonowe ( aceton
i kwas b-hydroksymasłowy). Ciała te ulegają filtracji z krwi w kłębuszkach
nerkowych i wydalane są z moczem.
Ketonuria ( pojawienie się ciał ketonowych w moczu) i Ketonemia (pojawienie
się ciał ketonowych we krwi) pojawia się najczęściej w cukrzycy, w kwasicy
cukrzycowej. Czasem w kilkudniowym głodzie (wzmożony katabolizm tłuszczy i
białek), w diecie ubogo węglowodanowej i bogato tłuszczowej.
Mariusz Maksiński - Analityk med.

3. Data: 2002-10-06 08:33:00

Od: "katbiel" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mariusz Maksiński" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> cukrzycowej. Czasem w kilkudniowym głodzie (wzmożony katabolizm tłuszczy i
> białek), w diecie ubogo węglowodanowej i bogato tłuszczowej.

Dziękuję serdecznie za odpowiedź no i w związku z tym mam kolejne pytanie.
Czy pojawienie się ciał ketonowych w moczu może być zlekceważone przez
lekarza? No bo z Twojego opisu wynika, że nie jest to bez znaczenia dla
organizmu. Cukrzyca chyba nie wchodzi w grę bo mam poziom cukru we krwi 81.
No a co do diety to też raczej się nie zgadza - spożywam na pewno więcej
węglowodanów niż tłuszczy. Może mi coś doradzisz.

--

Pozdrowienia, katbiel

4. Data: 2002-10-06 15:58:44

Od: "Mariusz Maksiński" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> No a co do diety to też raczej się nie zgadza - spożywam na pewno więcej
> węglowodanów niż tłuszczy. Może mi coś doradzisz.

Pojawienie się ciał ketonowych w moczu nie może być zlekceważone przez
lekarza i należy ustalić ich przyczynę, gdyż ich obecność może doprowadzić
do wielu zaburzeń w ustroju, głównie RKZ (równowagi kwasowo-zasadowej) i
zaburzeń elektrolitowych.
Skoro wykluczasz cukrzyce (ale napewno nie zaszkodzi zrobić badania, często
ludzie nie wiedzą o swojej chorobie, lub może to być początek choroby) lub
dietę, należy poszukiwać innych przyczyn, wykonując dodatkowe, szczegółowe
badania.
Mariusz Maksiński - Analityk med.

Bicepsy
Złamanie kości piszczelowej u małego dziecka
oczy a komputer
Dystrofia miesniowa typu Duchenne (dla rodzicow i lekarzy)
katar