Cisy - zamieranie pędów?

1. Data: 2004-05-19 14:05:50

Temat: Cisy - zamieranie pędów?
Od: "Filip J" <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
mam problem z "więdnącymi" tegorocznymi pędami cisów (taxus media odmiana
Hicksii wsadzone w zeszłym roku wiosną). Wczoraj zauważyłem, że na części
roślin w żywopłocie niektóre tegoroczne przyrosty są zwiędnięte (jeszcze nie
uschnięte) i o kolorze lekko brązowawym. Na pojedyńczych roślinach występują
obok siebie gałązki zdrowe i te zwiędnięte nawet w małej odległości. Po
oględzinach nie zauważyłem żadnych szkodników. Po przecięciu chorego pędu
wydawało mi się, że jest w przekroju jakiś dziwny (lekko brązowy zamiast
białego?).
Niestety nie udało mi się znaleźć w 100% pasującego opisu.
Czy ktoś ma jakieś pomysły co to konkretnie jest (na 99% grzyb) i jak to
zwalczyć.

Pozdrawiam
Filip J

2. Data: 2004-05-19 22:56:05

Temat: Re: Cisy - zamieranie pędów?
Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Niestety nie udało mi się znaleźć w 100% pasującego opisu.
> Czy ktoś ma jakieś pomysły co to konkretnie jest (na 99% grzyb) i jak to
> zwalczyć.

fytoftoroza - Phytophthora
http://iglaki.agrosan.pl/chor.htm

Elfir

3. Data: 2004-05-20 06:07:20

Od: Krzysztof Marusiński <k...@m...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Filip!
W Twoim liście przeczytałem:

> [...]
FJ> Niestety nie udało mi się znaleźć w 100% pasującego opisu.
FJ> Czy ktoś ma jakieś pomysły co to konkretnie jest (na 99% grzyb) i jak to

Czy w ostatnich dniach były u Ciebie przymrozki?
Krzysztof Marusiński

4. Data: 2004-05-20 09:50:15

Od: "Filip J" <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Elfir" <e...@p...fm> napisał w wiadomości

> fytoftoroza - Phytophthora
> http://iglaki.agrosan.pl/chor.htm

Chyba (raczej na pewno) nie.
Zupełnie inne objawy (na szczęście).

Pozdrawiam
FJ

5. Data: 2004-05-20 09:52:19

Od: "Filip J" <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Marusiński" <k...@m...prv.pl> napisał w
wiadomości news:c8hiq1$gf4$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Czy w ostatnich dniach były u Ciebie przymrozki?

Raczej nie, obok rosną dalie i winogrona i ich nie ruszyło.
Poza tym zwiędnięte pędy są "rozrzucone" nieregularnie po krzewach.

Pozdrawiam
FJ

6. Data: 2004-05-20 09:55:53

Od: "Filip J" <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Filip J" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

Najbardziej z opisu pasuje mi:

Brązowienie i zamieranie pędów powoduje grzyb Phomopsis juniperovora. Na
igłach pojawiają się żółte i brązowe plamy, rozszerzające się na pędy. Z
czasem porażone pędy obumierają. Infekcji ulegają głównie młode igły. Na
powierzchni chorych tkanek widoczne są czarne zarodniki grzyba, które
przenoszone są na sąsiednie rośliny przez krople wody.
Recepta:
Chore pędy należy wycinać poniżej nekrozy, a rośliny opryskać jednym z
fungicydów: Bravo 500 SC (0,2%), Clortosip 500 SC (0,2%), Gwarant 500 SC
(0,2%), Sarbrawit 530 SC (0,25%) Sarfun 500 SC (0,1%), Sportak Alpha 380 EC
(0,05%) lub Topsin M 70 WP (0,1%).

Ale zdjęcie zupełnie nie pasuje! Może u mnie jest jeszcze w miarę wczesne
stadium (w zeszły weekend jeszcze nic nie było widać).

Pozdrawiam
FJ

7. Data: 2004-05-20 12:32:39

Temat: Re[2]: Cisy - zamieranie pędów?
Od: Krzysztof Marusiński <k...@m...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Filip!
W Twoim liście przeczytałem:

FJ> Raczej nie, obok rosną dalie i winogrona i ich nie ruszyło.
FJ> Poza tym zwiędnięte pędy są "rozrzucone" nieregularnie po krzewach.

Gdy w przyszłym roku zdarzy się to samo, weź pod uwagę moje sugestie w
sprawie przymrozków.
Prawdopodobnie są to pędy jeszcze nie w pełni wykształcone. Powstały
one prawdopodobnie dopiero kilka, kilkanaście dni wcześniej. Żadna
choroba grzybowa nie mogła rozwinąć się na nich w tak krótkim czasie
do tego stopnia.
Krzysztof Marusiński

8. Data: 2004-05-20 14:58:23

Temat: Re: Re[2]: Cisy - zamieranie pędów?
Od: "Filip J" <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Marusiński" <k...@m...prv.pl> napisał w
wiadomości news:c8i8on$i94$2@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
> one prawdopodobnie dopiero kilka, kilkanaście dni wcześniej. Żadna
> choroba grzybowa nie mogła rozwinąć się na nich w tak krótkim czasie

Poniekąd optymistycznie założenie ;)
A pędy są rzeczywiście świeżutkie- żółtozielone i wiotkie (te nie dotknięte
plagą).
Cóż, pozostaje obserwacja czy objawy się rozprzestrzenianiają.
Pozdrawiam
FJ

9. Data: 2004-05-20 20:57:01

Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Chyba (raczej na pewno) nie.
> Zupełnie inne objawy (na szczęście).

Jesli nie to nie. Ale objawy zaschychania koncowek mlodych pedow i zatykanie
wiazek przewodzacych to objawy fytoftorozy.

Elfir

Tropiki w Szwecji
pomocy! awokado umiera!!!
Brzoskwinia moja pierwsza