Re: Co by mozna powiedziec o czlowieku...

From: "Kis Smis" <k...@N...poczta.gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Co by mozna powiedziec o czlowieku...
Date: Thu, 11 Jul 2002 11:55:35 +0000 (UTC)

Marsel <ic5070_@/wp.pl> napisał(a):

> czyli jest to wymyslanie bajek ktore maja leczyc (?)

Zalezy co rozumiesz przez wymyslanie bajek. Jeżeli masz na mysli że ktoś wie
że wymysla bajkę, czyli nieprawdziwą ale budująca historię, to psychoanaliza
nie jest wymyslaniem bajek. Psychonalitycy raczej wierzą w swoje teorie.
Czasem nawet nie uważają że to teorie ale że to po prostu prawda.

> jezeli lekarz stwierdzei rzeczywiscie chorobe to nie rozdaje naklejek
> tylko co najwyzej recepty. naklejka która probujesz stosowac w
> niektórych przypadkach jest szkodliwa, leki z recepty w koncu pomagaja.

"Rzeczywistość" chorób psychicznych nie jest tak ewidentna jak
chorób "fizycznych". Psychiatrzy ciągle pracują nad nazewnictwem chorób i nad
odróżnianiem jednych od drugich. Nazwy chorób powinno się traktować jako
narzedzie pracy. Pośpiesznie przyklejanie naklejki np depresji może utrudnić
zrozumienie problemu i spowodowac wybór nieoptymalnego leczenia. Istnieją
ludzie nie zainteresowani leczeniem ale zbieraniem różnych naklejek od
róznych lekarzy. Inni ludzie wolą mieć jedną naklejkę. Uważam że przy
diagnozie psychiatrycznej używanie pojęcia naklejki jest o tyle słuszne że
taka diagnoza dobrze się przykleja do człowieka.

> nadinterpretacja. to tylko jedna literka za duzo, miało byc 'wolałby'.
> jezeli chodzi o bledy w pisowni to akurat czuje sie kompetentny :)))

Ucieszyłem się ze znalezienia tego "wolałbym" to gdyby ten opis dotyczył
kogoś innego niz autora to przemawiałoby to przeciwko autorowi.

Pozdrawiam
kis