Re: Co by mozna powiedziec o czlowieku...

Data: 2002-07-11 13:15:58
Temat: Re: Co by mozna powiedziec o czlowieku...
Od: Marsel <ic5070_@/wp.pl>

w poprzednim art. <agjrnm$4p1$1@news.gazeta.pl>,
szanowny kol. Kis Smis pisze, ze:
<...>
> Zalezy co rozumiesz przez wymyslanie bajek. Jeżeli masz na mysli że ktoś wie
> że wymysla bajkę, czyli nieprawdziwą ale budująca historię, to psychoanaliza
> nie jest wymyslaniem bajek. Psychonalitycy raczej wierzą w swoje teorie.
> Czasem nawet nie uważają że to teorie ale że to po prostu prawda.

czy to ze wierza jest dowodem na ich prawdziwosc? nie twierdze ze to nie
moze pomagac, jesli obie strony uwierza, wszak wiara czyni cuda ;).. ale
czy to wystarczjacym dowodem na prawdziwosc onych teoryjek

<...>
> "Rzeczywistość" chorób psychicznych nie jest tak ewidentna jak
> chorób "fizycznych".

i znowu.. jesli brac pod uwage ze choroby psychiatryczne maja duzy
zwiazek z problemami postrzegania, swiadomosci, woli, itd.. to dla czago
mielibysmy przypuszczac ze akurat ten organ - mozg, w najwiekszej mierze
z tymi skojarzony nie jest narazony na dysfunkcje? u człowieka jest to
dosc duzy organ, wazny, pochłania mnstwo energii, pracuje non-stop, czy
mialbybyc zawsze w stanie idealnym?
podejrzewam ze nei ma ludzi idealnie zdrowych przez całe swoje zycie.
pocieszam sie? nie, od czasu kiedy sam jestem 'psychiczny' zauwazyłem
jak nie wiele rózni ludzi chorych i zdrowych... czasem jest to jedynie
postawienie diagnozy!

> Psychiatrzy ciągle pracują nad nazewnictwem chorób i nad
> odróżnianiem jednych od drugich. Nazwy chorób powinno się traktować jako
> narzedzie pracy. Pośpiesznie przyklejanie naklejki np depresji może utrudnić
> zrozumienie problemu i spowodowac wybór nieoptymalnego leczenia. Istnieją
> ludzie nie zainteresowani leczeniem ale zbieraniem różnych naklejek od
> róznych lekarzy. Inni ludzie wolą mieć jedną naklejkę. Uważam że przy
> diagnozie psychiatrycznej używanie pojęcia naklejki jest o tyle słuszne że
> taka diagnoza dobrze się przykleja do człowieka.

oczywiscie, podejrzewam ze lekarze zdaja sobie sprawe z tego problemu.
dobrze byłoby zeby tez pacjeci o tym wiedzieli. niektóre przypadki
odpowiadaja badziej obrazowi klinicznemu choroby inne mniej, niektórzy
pacjenci sa chorzy na rózne choroby, wiele schorzen wystepuje
równoczenie.. albo kolejno..
kazda diagnoza obarczona jest ryzykiem błedu, ale jeszcze wiekszym
błedem jest IMO zaprzeczanie istnieniu choroby. choroba jest czyms
zupełnie naturalnym. niepozadanym, ale niczym nadzwyczajnym
Jakos nie zeswirowałem bardziej bo usyszeniu diagnozy, zeby lepiej
pasowac do etykietki.

> Ucieszyłem się ze znalezienia tego "wolałbym" to gdyby ten opis dotyczył
> kogoś innego niz autora to przemawiałoby to przeciwko autorowi.

wiedzisz, kazdy odczytuje to po swojemu. ja nie wnikam glebiej.
nie mam powodów ani ochoty zeby czytac miedzy wierszami. nawet jesli
autor pisał o sobie, to najwyrazniej nie chciał tego zdradzic. czy nei
mozna by tego uszanowac?
i kto tu jest brutalny?