Co to za potrawa?

1. Data: 2004-05-24 19:00:52

Temat: Co to za potrawa?
Od: Paweł Pollak <s...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Z kruchego ciasta z nadzieniem najczęściej z owoców, mięsa, warzyw. Czy ta
potrawa ma jakąś polską nazwę? Za pomoc z góry dziękuję.

Paweł
--
www.szwedzka.pl

1. Data: 2004-05-24 19:34:24

Temat: Re: Co to za potrawa?
Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le lundi 24 mai 2004 ŕ 21:00:52, Paweł Pollak a écrit :

> Z kruchego ciasta z nadzieniem najczęściej z owoców, mięsa, warzyw. Czy ta
> potrawa ma jakąś polską nazwę? Za pomoc z góry dziękuję.

Za malo kontekstu ;-)

To moze byc tarta albo turta, ale nie napisales *jak* ta potrawa
wyglada.

Ewcia

--
Niesz

1. Data: 2004-05-24 23:58:00

Od: "Dora" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> napisał w wiadomości

> Za malo kontekstu ;-)
>
> To moze byc tarta albo turta, ale nie napisales *jak* ta potrawa
> wyglada.
>

> Ewcia

Ba, to może być nawet pasztet w cieście francuskim, jeśli z mięsem lub
warzywami. Ja też stawiam na tartę, ale Ewcia ma rację - proszę, podaj
kontekst, jak na pht :) Może być też opis w jęz. ang., byle nie po szwedzku
:) Czy to potrawa charakterystyczna dla jakiegoś konkretnego kraju?

Dora

~~~~~~~~~~
The future can be changed... but only if fate will allow it.

1. Data: 2004-05-25 15:48:35

Od: Paweł Pollak <s...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dora" napisał w wiadomości:
> [...]
szwedzku
> :) Czy to potrawa charakterystyczna dla jakiegoś konkretnego kraju?

Znalazłem takie zdjęcie
http://home.swipnet.se/~w-33838/bilder/paj.jpg .
Bohaterowie spożywają to na ogół jako danie obiadowe, ale znalazłem, że może
też być na deser.
Paweł

1. Data: 2004-05-25 15:56:25

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Paweł Pollak wrote:

> Znalazłem takie zdjęcie
> http://home.swipnet.se/~w-33838/bilder/paj.jpg .
> Bohaterowie spożywają to na ogół jako danie obiadowe, ale znalazłem, że może
> też być na deser.

To mi wyglada na quiche lorraine (tysz odmiana tarty).
Normalnie tarty sa jednak nieco nizsze, to moze byc jakas szwedzka
odmiana...

Ewcia

1. Data: 2004-05-25 17:31:31

Od: "Dora" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> To mi wyglada na quiche lorraine (tysz odmiana tarty).
> Normalnie tarty sa jednak nieco nizsze, to moze byc jakas szwedzka
> odmiana...
>

> Ewcia

Mhm, wygląda na "otwarty" placek, jak tarta lub quiche właśnie.
Skoro u Pawła pojawiły się m.in. owoce, czyli coś, czego w quiche raczej się
nie stosuje, to jednak sugerowałabym pozostanie przy nazwie 'tarta'.

A przy okazji - nawinął mi się porządkujący opis:
Z tartami to jest tak : mogą być słodkie albo słone, mogą być przystawką,
głównym daniem lub deserem. W deserach mogą być zapiekane (np. tarta
cytrynowa) lub nie (np. tarta z truskawkami). W kuchni francuskiej wszystko
jest tarta co składa się ze spodu z podniesionymi brzegami (ciasto
francuskie lub kruche: słodkie lub słone) i z wierzchu. Słynna quiche jest
regionalnym (alzacko - lotarynskim) wariantem tarty słonej. Jeżeli tarta
jest zapiekana z dodatkowym przykryciem z ciasta, zmienia ona nazwę na
"tourte" (wymawiać : "turt"). Jeżeli brzegi ciasta są nie podniesione lecz
płaskie, Francuz nazwie taką potrawę pizza... nawet jeżeli nie ma w nim
śladu sosu pomidorowego.
http://www.kuchnia.com.pl/DiD/potrciapiecz.html
(są tam też przepisy, gdyby to kogoś zainteresowało)

...i ze słowniczka: Quiche - tarta z nadzieniem z jaj, śmietany, boczku,
wędzonki i sera lub warzyw

Dora

~~~~~~~~~~
The future can be changed... but only if fate will allow it.

1. Data: 2004-05-25 21:35:02

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le mardi 25 mai 2004 ŕ 19:31:31, Dora a écrit :

> Jeżeli brzegi ciasta są nie podniesione lecz
> płaskie, Francuz nazwie taką potrawę pizza... nawet jeżeli nie ma w nim
> śladu sosu pomidorowego.

Eh, dzisiaj bym takiej smialej syntezy nie osmielila sie dokonac :-)

Ewcia

--
Niesz

1. Data: 2004-05-27 08:58:33

Od: Paweł Pollak <s...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
się
> nie stosuje, to jednak sugerowałabym pozostanie przy nazwie 'tarta'.

Dzięki. Z tego, co znalazłem, to ciasto nie zawsze jest tak wysokie, jak na
wskazanym przeze mnie zdjęciu.

Paweł

Gdzie we Wrocławiu świeże króliki?
salatki makaronowe:(
Co na Dzień Matki?
mlode ziemniaczki wielkosci groszku - pomoc
szybkie i smaczne, właśnie przetestowałam