Coś naturalnego

81. Data: 2005-12-14 21:32:23

Temat: Re: Coś naturalnego
Od: "Lilka" <l...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

>    Namacza się go w syropie, czy też gotuje. Ścinamy pędy, tą dudkę pustą w
> środku, potem do syropu a potem się go tnie po skosie i do wystroju ciast i
> tortów ;-)
>
>    Serdecznie Miłka

O ile sie nie mylę, z korzenia robi sie benedyktynkę.Ale jeszcze
nie próbowałam-mój arcydziegiel jest za mały.

Pozdrawiam, lilka

82. Data: 2005-12-14 22:08:39

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> wrote in message

> U mnie niezwykle żywotna, rośnie od 6-ciu lat i to w najsuchszym miejscu
> ogrodzie :)

Niektore z moich jodel (jest duzo malutkich, a tylko dwie wieksze) rosna
powoli (cien maja wiekszy niz minimalny wymagany), co dodatkowo spowalnia
susza jaka w ostatnich latach wystepowala. W naturze kazda jodelka
przechodzi przez taki etap powolnego wzrostu pod koronami drzew, by
pozniej znacznie przyspieszyc. Trzy jodly u mnie sa juz w tej szybkiej
fazie. I tak, w ogrodach, w tempie niemal ekspresowym przechodza do
szybszej fazy wzrostu, w porownaniu z czasem jaki im to zabiera w lasach.

Pozdrawiam,
Bpjea

83. Data: 2005-12-14 22:12:25

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@n...pl> wrote in message

> Hejka. Masz w Rzeszowie opady większe nawet o 200 mm. niż na
Mazowszu.

Nie narzekam na deszcz :) Gdy czasem jade do Warszawy i widze po drodze
mizerne orzechy wloskie, czy lysiejace swierki, ciesze sie, ze u mnie
lepsze warunki wzrostu dla drzew :)

Pozdrawiam,
Bpjea

84. Data: 2005-12-14 22:21:50

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Kulesz" <b...@i...pl> wrote in message

> A propos zanieczyszczenia powietrza, mam porównanie. Piewsza posadzona
> gdzieś we wczesnych latach 80-tych jodła biała u mnie padła (wtedy
jeszcze
> pracował ciężki przemysł). [...]

W Bieszczadach odrastaja wierzcholki starych jodel. Najpierw o tym
przeczytalem a pozniej moglem na wlasne oczy sie przekonac :) Dawniej
typowym widokiem bylo "bocianie gniazdo" na szczycie nawet niezbyt starej
jodly.
W Rzeszowie przy wiekszych arteriach komunikacyjnych nawet odporne
wyjatkowo jodly kalifornijskie rosna powoli i sa azurowe, pomimo, ze
swiatla im nie brakuje. Teraz juz czesc ich wycieto, gdy budowano nowe
sklepy, wiec nie mozna sie na wlasne oczy przekonac. Wyjatkowo marnie
wygladaly przy takiej drodze zywotniki zachodnie (tez juz wyciete) -
zupelnie nie jak kilkaset metrow dalej w ogrodach prywatnych.

Pozdrawiam,
Bpjea

85. Data: 2005-12-14 22:26:07

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Krystyna Chiger" <k...@p...pl> wrote in message

> Młode są, mogę przesadzić do cienia i przy okazji dodać kompostu. Tylko
> Czy bardziej pomoże im cień, czy zaszkodzi przeprowadzka?

Mysle, ze lepiej, jak zastosujesz tymczasowe ocienienie (wysokie krzewy,
tymczasowe drzewo).
Gdy jodla bedzie starsza, stopniowo bedzie potrzebowac coraz wiecej
swiatla. Wtedy ja odslonisz.
Kompostu oczywiscie warto sypnac :)

Pozdrawiam,
Bpjea

86. Data: 2005-12-14 22:29:58

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> No to przynajmniej kwaśną glebę mają. No i mam nadzieję, że te garnki
> z woda jakoś im pomogą.

Osobiscie nie jestem przekonany, zeby jodla pospolita jakos szczegolnie
kwasna glebe sobie upodobala.
Mysle, ze ten piasek u Ciebie jest zwyczajnie zbyt ubogi.

Pozdrawiam,
Bpjea

87. Data: 2005-12-14 22:34:37

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Marta Góra" <m...@m...pl> wrote in message

> Tzn. ja mam pewne podejrzenia:D

U mnie nie rosnie ;)

Pozdrawiam,
Bpjea

88. Data: 2005-12-15 11:31:37

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marta Góra wrote:

> Przesadzałam jodłę z powodzeniem. Miała jakieś 1,5 m.
> Poszła na bardziej wilgotne miejsce, w pierwszym roku po przesadzeniu zero
> przyrostów, natomaist następnego śmignęła w górę:)
> Przesadzałam wiosną z dość duża bryłą korzeniową.

No to na wisne obie minijodły pójda do cienia.

> I żebyś nie myślała że mam tak dobrze - zwykłe sosny u mnie rosną kiepsko,
> za mokro mają.

Nie ma pełni szczęścia :) U mnie sosny mają nieźle i ładnie rosną.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

89. Data: 2005-12-15 11:37:14

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marta Góra wrote:

> Tzn. ja mam pewne podejrzenia:D

Nawet nie wiedzialam, jak wygląda. Wygooglalam i tego akurat los
mi oszczędził ;) Za to odegrał się w pokrzywach.

Najpiękniejszą muzyką przed snem

90. Data: 2005-12-15 11:45:08

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bpjea wrote:

> Mysle, ze lepiej, jak zastosujesz tymczasowe ocienienie (wysokie krzewy,
> tymczasowe drzewo).

Świetny pomysł, czarny bez im posadzę od południa.

> Gdy jodla bedzie starsza, stopniowo bedzie potrzebowac coraz wiecej
> swiatla. Wtedy ja odslonisz.
> Kompostu oczywiscie warto sypnac :)

Torfu też?

Najpiękniejszą muzyką przed snem